Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

Pytanie: Jakie warunki muszą być spełnione przy zakładaniu fundacji, której działalność związana byłaby z kultura i sztuką? Na jakich warunkach taka fundacja może prowadzić działalność gospodarczą? Jakie obowiązki z tytułu ubezpieczeń społecznych spoczywają wtedy na założycielu/ach?

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji celów takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i zabytków. W każdym przypadku tworzenia nowej fundacji (z wyjątkiem ustanowionej w testamencie), oświadczenie fundatora zmierzające do utworzenia fundacji (akt fundacji) powinno być sporządzone w formie aktu notarialnego. Akt fundacyjny powinien zawierać: wolę ustanowienia fundacji, cel fundacji, określenie majątku przeznaczonego na realizację celów. Obok aktu fundacyjnego, do założenia fundacji niezbędny jest również statut fundacji, określający podstawowe zasady działania fundacji. Do elementów niezbędnych, które musi zawierać każdy statut, należą: 1) nazwa, 2) siedziba, 3) majątek, 4) cele, 5) zasady, formy i zakres działalności fundacji, 6) ustanowienie zarządu, 7) uprawnienia zarządu i jego członków. Dodatkowo w statucie fundacji mogą się znaleźć zapisy : 1) dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej z ewentualnym określeniem środków przeznaczonych na te cele 2) dotyczące dopuszczalności i warunków połączenia z inną fundacją; 3) dotyczące zmiany celu; 4) dotyczące zmiany statutu; 5) przewidujące tworzenie dodatkowych organów fundacji; 6) określające przeznaczenie środków majątkowych po jej likwidacji (muszą być przeznaczone na cele określone w art. 1 ustawy o fundacjach); Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów. W takim przypadku wartość majątku przeznaczona na tą działalność nie może być mniejsza niż 1 tyś zł. Z obowiązku prowadzenia działalności w rozmiarach służących realizacji jej celów, nie wynika bezwzględny zakaz pokrywania się przedmiotu działalności gospodarczej fundacji z przedmiotem jej działalności statutowej. Do prowadzenia działalności gospodarczej przez fundację, niezbędne jest określenie przedmiotu działalności w statucie. Zakres faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej, musi pozostawać w stosunku subsydiarności względem działalności celowej (statutowej). Do utworzenia fundacji, niezbędne jest dokonanie wpisu do rejestru fundacji prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Wniosek o dokonanie wpisu fundacji powinien złożyć fundator lub zarząd fundacji. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia podstawowych danych rejestru.

Dane we wniosku powinny określać: 1) nazwę fundacji, 2) dane o wcześniejszej rejestracji fundacji, co obejmuje: nazwę rejestru, nazwę sądu prowadzącego rejestr, numer w rejestrze, 3) siedzibę fundacji i jej adres, 4) informacje o statucie, 5) czas, na jaki została utworzona organizacja; jeżeli organizacja została utworzona na czas nieoznaczony, w rejestrze wpisuje się wyrazy „na czas nieoznaczony”, 6) dane o sposobie powstania organizacji, jeżeli powstała przez połączenie lub podział innych podmiotów, 7) dane osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, osób lub innych podmiotów zakładających organizację albo fundatorów, 8) w przypadku gdy organizacja jest związkiem innych organizacji, dane tych organizacji, 9) organ sprawujący nadzór, 10) organ uprawniony do reprezentacji fundacji oraz osoby wchodzące w jego skład, 11) cel działania fundacji. Do wniosku należy również dołączyć statut oraz oświadczenie fundatora w sprawie wskazania właściwego ministra ze względu na cele fundacji (jeżeli nie jest to uregulowane w statucie). Postępowanie w sprawach o wpis fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne od opłat sądowych. Obowiązki w zakresie ubezpieczeń społecznych spoczywające na fundacji prowadzącej działalność gospodarczą są takie same, jak w przypadku gdy fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne może być wynikiem zatrudniania pracowników, lub powstania innych stosunków prawnych z którymi ustawa łączy taki obowiązek.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

  • Olga 2015-04-09 17:41:02

    Re: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

    Jestem zainteresowana założeniem fundacji. Posiadam stałą pracę ale dodatkowo chciałam założyc i ją. Myślałam o samozatrudnieniu oraz zatrudnieniu innych tylko pytanie jak to i z czym sie je, jak pozyskać środki pieniężne na dany cel np na szkolenia ludzi...najlepiej chcialabym sie spotkac i porozmawiać.

  • Ilona 2013-03-06 14:56:31

    Re: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

    czy w fundatur i członek zarządu mogą pozostać małżeństwem? Czy potrzebny jest rozwód?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 6
  • 5
  • 7
  • 8
  • 5
  • osób

Opinie naszych klientów

  • anna

    ocena usługi:

    dziękuje ,otrzymałam bardzo konkretna i profesjonalna opinia, cena nie wysoka .Polecam
  • krystyna

    ocena usługi:

    Doskonała ,szybka ,i profesjonalna.
  • Beata

    ocena usługi:

    Opinia przedstawiona w sposób przejrzysty,czytelny, konkretny i szczegółowy dla zwykłego człowieka nie mającego wogle do czynienia z przepisami i ustawami z zakresu prawa cywilnego. Polecam.
  • aga

    ocena usługi:

    Profesjonalne podejście do przedstawionego problemu oraz wskazanie rozwiązania. Zdecydowanie polecam ten portal. Aga
  • Mirosław

    ocena usługi:

    Opinia rzetelna i wyczerpująca. Polecam. Będę korzystał również w przyszłości jeśli zajdzie taka potrzeba
  • Irena

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za opinię, która jest jasna i konkretna, bardzo mnie uspokoiła na tym etapie procesu sądowego!!! Będę korzystać z Państwa porad prawnych i innych zachęcam!!!
  • Jan

    ocena usługi:

    Po prostu jestem zadowolony; nie oczekiwałem niczego więcej za stosunkowo niewysoką cenę. Doceniam też przyjazny i sprawny czat, który pozwolił doprecyzować moje potrzeby.
  • Jacek

    ocena usługi:

  • aurelia

    ocena usługi:

    Opinia okazała się przydatna. Dziękuję za obszerną odpowiedź.
  • DARIUSZ

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona, że udało mi się trafić na Państwa portal. W pełni profesjonalna i rzeczowa obsługa zgłoszonego problemu. Z pełną świadomością będę polecać Państwa usługi prawne. z pewnością będę korzystać w razie potrzeby z Państwa pomocy. Gorąco polecam!!! :-)
  • wanda

    ocena usługi:

    polecam wszystkim potrzebujacym szybkiej i rzetelnej odpowiedzi na nurtujace panstwa pytania wszystko w rozsadnej cenie super szybka obsluga jestem bardzo zadowolona i usatysfakcjonowana takim obrotem sprawy jeszcze raz serdeczne dzieki i pozdrawiam cieplutko
  • tadeusz

    ocena usługi:

    Świetny sposób na rozwiązanie nurtującego nas problemu prawnego. Bez szukania prawnika, zamawiania wizyt i dojazdu do biura prawnego. Myślę także, że usługa realizowana przez e-prawnik.pl jest dużo tańsza,co ma niebagatelne znaczenie dla osób uboższych. Profesjonalizm, chęć pomocy, przyjazne nastawienie do klienta, wyrozumiałość i cierpliwość, to cechy trudne do oszacowania w dzisiejszej, skomercjalizowanej rzeczywistości. Jestem niezwykle usatysfakcjonowany opinią prawną zgłoszonego problemu, a powoływanie się w jej treści na konkretne artykuły Kodeksu Cywilnego, pozwala na samodzielne zgłębienie naszej sprawy w świetle obowiązującego prawa. Szczerze polecam korzystanie z porad prawnych na e-prawnik.pl.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Odpowiedź konkretna przekazana zrozumiałym językiem, jestem zadowolona jeżeli będę kiedyś potrzebować porady prawnej to skorzystam z portalu e-prawnik. Jak najbardziej polecam.
  • Beata

    ocena usługi:

  • Irena

    ocena usługi:

    Profesjonalne podejście do sprawy, wyczerpująca analiza tematu, krótki czas oczekiwania,rzetelne traktowanie klientów. Uzyskałam pomoc, dzięki której w krótkim czasie uzyskałam pewność co do prawidłowości zamierzonych działań. Wystawiam szóstkę za całość obsługi i zdecydowanie polecam!
  • JUSTYNA

    ocena usługi:

    opinia jest taka jak powinna i wyszła w niej nasza racja a to nam dużo pomoże wiemy co robić i gdzie się kierować oby pomogło w ukaraniu jednej osoby i do tego doprowadzimy


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane