Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

Pytanie: Jakie warunki muszą być spełnione przy zakładaniu fundacji, której działalność związana byłaby z kultura i sztuką? Na jakich warunkach taka fundacja może prowadzić działalność gospodarczą? Jakie obowiązki z tytułu ubezpieczeń społecznych spoczywają wtedy na założycielu/ach?

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji celów takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i zabytków. W każdym przypadku tworzenia nowej fundacji (z wyjątkiem ustanowionej w testamencie), oświadczenie fundatora zmierzające do utworzenia fundacji (akt fundacji) powinno być sporządzone w formie aktu notarialnego. Akt fundacyjny powinien zawierać: wolę ustanowienia fundacji, cel fundacji, określenie majątku przeznaczonego na realizację celów. Obok aktu fundacyjnego, do założenia fundacji niezbędny jest również statut fundacji, określający podstawowe zasady działania fundacji. Do elementów niezbędnych, które musi zawierać każdy statut, należą: 1) nazwa, 2) siedziba, 3) majątek, 4) cele, 5) zasady, formy i zakres działalności fundacji, 6) ustanowienie zarządu, 7) uprawnienia zarządu i jego członków. Dodatkowo w statucie fundacji mogą się znaleźć zapisy : 1) dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej z ewentualnym określeniem środków przeznaczonych na te cele 2) dotyczące dopuszczalności i warunków połączenia z inną fundacją; 3) dotyczące zmiany celu; 4) dotyczące zmiany statutu; 5) przewidujące tworzenie dodatkowych organów fundacji; 6) określające przeznaczenie środków majątkowych po jej likwidacji (muszą być przeznaczone na cele określone w art. 1 ustawy o fundacjach); Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów. W takim przypadku wartość majątku przeznaczona na tą działalność nie może być mniejsza niż 1 tyś zł. Z obowiązku prowadzenia działalności w rozmiarach służących realizacji jej celów, nie wynika bezwzględny zakaz pokrywania się przedmiotu działalności gospodarczej fundacji z przedmiotem jej działalności statutowej. Do prowadzenia działalności gospodarczej przez fundację, niezbędne jest określenie przedmiotu działalności w statucie. Zakres faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej, musi pozostawać w stosunku subsydiarności względem działalności celowej (statutowej). Do utworzenia fundacji, niezbędne jest dokonanie wpisu do rejestru fundacji prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Wniosek o dokonanie wpisu fundacji powinien złożyć fundator lub zarząd fundacji. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia podstawowych danych rejestru.

Dane we wniosku powinny określać: 1) nazwę fundacji, 2) dane o wcześniejszej rejestracji fundacji, co obejmuje: nazwę rejestru, nazwę sądu prowadzącego rejestr, numer w rejestrze, 3) siedzibę fundacji i jej adres, 4) informacje o statucie, 5) czas, na jaki została utworzona organizacja; jeżeli organizacja została utworzona na czas nieoznaczony, w rejestrze wpisuje się wyrazy „na czas nieoznaczony”, 6) dane o sposobie powstania organizacji, jeżeli powstała przez połączenie lub podział innych podmiotów, 7) dane osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, osób lub innych podmiotów zakładających organizację albo fundatorów, 8) w przypadku gdy organizacja jest związkiem innych organizacji, dane tych organizacji, 9) organ sprawujący nadzór, 10) organ uprawniony do reprezentacji fundacji oraz osoby wchodzące w jego skład, 11) cel działania fundacji. Do wniosku należy również dołączyć statut oraz oświadczenie fundatora w sprawie wskazania właściwego ministra ze względu na cele fundacji (jeżeli nie jest to uregulowane w statucie). Postępowanie w sprawach o wpis fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne od opłat sądowych. Obowiązki w zakresie ubezpieczeń społecznych spoczywające na fundacji prowadzącej działalność gospodarczą są takie same, jak w przypadku gdy fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne może być wynikiem zatrudniania pracowników, lub powstania innych stosunków prawnych z którymi ustawa łączy taki obowiązek.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

  • Olga 2015-04-09 17:41:02

    Re: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

    Jestem zainteresowana założeniem fundacji. Posiadam stałą pracę ale dodatkowo chciałam założyc i ją. Myślałam o samozatrudnieniu oraz zatrudnieniu innych tylko pytanie jak to i z czym sie je, jak pozyskać środki pieniężne na dany cel np na szkolenia ludzi...najlepiej chcialabym sie spotkac i porozmawiać.

  • Ilona 2013-03-06 14:56:31

    Re: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

    czy w fundatur i członek zarządu mogą pozostać małżeństwem? Czy potrzebny jest rozwód?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 2
  • 8
  • 9
  • 6
  • 1
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo dobra opinia na 5!Polecam wszystkim,szczególnie tym,którzy się wahają czy z niej skorzystać:-)...Agnieszka.
  • Lucyna

    ocena usługi:

    Jestem zachwycona opinią prawną - bardzo szczegółowa, fachowa, z podaniem podstaw prawnych, dostosowana do konkretnej sutuacji . Będę z pewnością w przyszłości korzystać z porad i polecam serdecznie wszystkim. Lucyna
  • Anna

    ocena usługi:

    Mój prawnik nie umiał znaleźć rozwiązania problemu. Od Państwa otrzymałam szybko i precyzyjnie sporządzoną opinię i na jej podstawie przeprowadziłam całe postępowanie w sprawie. Właśnie zakończyło się pozytywnie. Bardzo dziękuję za profesjonalną poradę. Anna
  • Andrzej

    ocena usługi:

    Opinia pomocna,rzetelna,łatwy kontakt i szybko -polecam taką formę porady prawnej.
  • Danuta

    ocena usługi:

    Bardzo dobra opinia, bardzo pomocna. Dziękuję
  • mariusz

    ocena usługi:

    Profesjonalna obsługa, kompletna, fachowa i rzetelna polecam
  • Marek

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

  • Janusz

    ocena usługi:

    Dwukrotnie skorzystałem z usług e-prawnik i jestem nie tylko zadowolony ale i mądrzejszy, gdyż opinie takie b.mi pomogły w uniknięciu życiowego błędu - chociaż na co dzień czytam wszystko co dotyczy zmian w prawie ale zawsze profesjonalna porada e-prawnika jest absolutnym pewnikiem nieomylności, dlatego zachęcam każdego zastanawiającego się czy warto skorzystac z opinii e-prawnik, bo WARTO - nie żałuj pieniędzy na obronę siebie przed trudnymi życiowymi sytuacjami w które się wplątałeś a których chciałbys uniknąć do oceny swojej sytuacji, bo później może być już nie tylko drożej ale i gorzej. Pozdrawiam Janusz
  • wladyslawa

    ocena usługi:

    Polecam wszystko na 5
  • aśka28

    ocena usługi:

    Bardzo profesjonalna pomoc polecam :)
  • iwona

    ocena usługi:

    Opinia sporządzona rzetelnie i fachowo. Usługa godna polecenia.
  • Marlena

    ocena usługi:

    Kolejny raz korzystam z porady prawnej. Jestem bardzo zadowolona!!! Opinia jest profesjonalna , szczegółowa,podparta odpowiednimi przepisami,co dla mnie jest bardzo ważne. Bardzo polecam korzystanie z takiej formy uzyskania porady prawnej. Z pważaniem Marlena Buzak
  • Piotr

    ocena usługi:

    skorzystałem z pomocy i z pewnością polecę innym
  • Alicja

    ocena usługi:

    Z firmą e-prawnik współpracuję już od kilku lat i jak do tej pory jestem bardzo zadowolona.!!!!!!Polecam wszystkim ,niezależnie czy jest to firma czy osoba fizyczna.Dziękuję i serdecznie pozdrawiam.
  • Monika

    ocena usługi:

    dziekuje porada byla konkretna
  • Marek

    ocena usługi:

    Dziękuje prawnikom, za uzyskanie profesionalnej opini prawnej. Polecam. Marek


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane