Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

Pytanie: Jakie warunki muszą być spełnione przy zakładaniu fundacji, której działalność związana byłaby z kultura i sztuką? Na jakich warunkach taka fundacja może prowadzić działalność gospodarczą? Jakie obowiązki z tytułu ubezpieczeń społecznych spoczywają wtedy na założycielu/ach?

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji celów takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i zabytków. W każdym przypadku tworzenia nowej fundacji (z wyjątkiem ustanowionej w testamencie), oświadczenie fundatora zmierzające do utworzenia fundacji (akt fundacji) powinno być sporządzone w formie aktu notarialnego. Akt fundacyjny powinien zawierać: wolę ustanowienia fundacji, cel fundacji, określenie majątku przeznaczonego na realizację celów. Obok aktu fundacyjnego, do założenia fundacji niezbędny jest również statut fundacji, określający podstawowe zasady działania fundacji. Do elementów niezbędnych, które musi zawierać każdy statut, należą: 1) nazwa, 2) siedziba, 3) majątek, 4) cele, 5) zasady, formy i zakres działalności fundacji, 6) ustanowienie zarządu, 7) uprawnienia zarządu i jego członków. Dodatkowo w statucie fundacji mogą się znaleźć zapisy : 1) dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej z ewentualnym określeniem środków przeznaczonych na te cele 2) dotyczące dopuszczalności i warunków połączenia z inną fundacją; 3) dotyczące zmiany celu; 4) dotyczące zmiany statutu; 5) przewidujące tworzenie dodatkowych organów fundacji; 6) określające przeznaczenie środków majątkowych po jej likwidacji (muszą być przeznaczone na cele określone w art. 1 ustawy o fundacjach); Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów. W takim przypadku wartość majątku przeznaczona na tą działalność nie może być mniejsza niż 1 tyś zł. Z obowiązku prowadzenia działalności w rozmiarach służących realizacji jej celów, nie wynika bezwzględny zakaz pokrywania się przedmiotu działalności gospodarczej fundacji z przedmiotem jej działalności statutowej. Do prowadzenia działalności gospodarczej przez fundację, niezbędne jest określenie przedmiotu działalności w statucie. Zakres faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej, musi pozostawać w stosunku subsydiarności względem działalności celowej (statutowej). Do utworzenia fundacji, niezbędne jest dokonanie wpisu do rejestru fundacji prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Wniosek o dokonanie wpisu fundacji powinien złożyć fundator lub zarząd fundacji. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia podstawowych danych rejestru.

Dane we wniosku powinny określać: 1) nazwę fundacji, 2) dane o wcześniejszej rejestracji fundacji, co obejmuje: nazwę rejestru, nazwę sądu prowadzącego rejestr, numer w rejestrze, 3) siedzibę fundacji i jej adres, 4) informacje o statucie, 5) czas, na jaki została utworzona organizacja; jeżeli organizacja została utworzona na czas nieoznaczony, w rejestrze wpisuje się wyrazy „na czas nieoznaczony”, 6) dane o sposobie powstania organizacji, jeżeli powstała przez połączenie lub podział innych podmiotów, 7) dane osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, osób lub innych podmiotów zakładających organizację albo fundatorów, 8) w przypadku gdy organizacja jest związkiem innych organizacji, dane tych organizacji, 9) organ sprawujący nadzór, 10) organ uprawniony do reprezentacji fundacji oraz osoby wchodzące w jego skład, 11) cel działania fundacji. Do wniosku należy również dołączyć statut oraz oświadczenie fundatora w sprawie wskazania właściwego ministra ze względu na cele fundacji (jeżeli nie jest to uregulowane w statucie). Postępowanie w sprawach o wpis fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne od opłat sądowych. Obowiązki w zakresie ubezpieczeń społecznych spoczywające na fundacji prowadzącej działalność gospodarczą są takie same, jak w przypadku gdy fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne może być wynikiem zatrudniania pracowników, lub powstania innych stosunków prawnych z którymi ustawa łączy taki obowiązek.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

  • Olga 2015-04-09 17:41:02

    Re: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

    Jestem zainteresowana założeniem fundacji. Posiadam stałą pracę ale dodatkowo chciałam założyc i ją. Myślałam o samozatrudnieniu oraz zatrudnieniu innych tylko pytanie jak to i z czym sie je, jak pozyskać środki pieniężne na dany cel np na szkolenia ludzi...najlepiej chcialabym sie spotkac i porozmawiać.

  • Ilona 2013-03-06 14:56:31

    Re: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

    czy w fundatur i członek zarządu mogą pozostać małżeństwem? Czy potrzebny jest rozwód?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 3
  • 7
  • 3
  • 6
  • 7
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Krzysztof

    ocena usługi:

    Solidna firma, z pewnością dalej będę korzystał z usług e-prawnik.pl. Pozdrawiam Krzysiek
  • Barbara

    ocena usługi:

    Polecam.
  • Marian

    ocena usługi:

    Jest to moja 11 /tak jedenasta opinia/ i wszystkie były bardzo rzeczowe,zrozumiałe a najwazniejsze że pomogły mi w moich sprawach.Kontakt bardzo dobry Duże podziękowania dla Pana Łukasza. Pozdrawiam Marian
  • Anna

    ocena usługi:

  • Paweł

    ocena usługi:

    Bardzo szybka reakcja na zadane pytanie. Odpowiedź zrozumiała, jasna i wyczerpująca. Będę polecał!!! Dziękuję Paweł
  • adam

    ocena usługi:

  • Michał

    ocena usługi:

    Profesjonalne podejście do klienta i rzetelnie opracowana, jasna, przejrzysta opinia prawna.
  • ak2502

    ocena usługi:

    Zostałem ładnie wyciągnięty z błędnego toku myślenia i jestem zadowolony, mimo że racji nie miałem i postępowanie wobec mojej osoby było jednak zgodne z prawem. Sprawę można zamknąć i rozplanować spłatę długu . Sama opinia i odpowiedzi na zadane pytania były bardzo pomocne. Dziękuję! Będę polecać :)
  • kkardas

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona z usług e-prawnika. Rzetelna i przejrzysta odpowiedź na zadane pytanie. Polecam. Marzena
  • czarodziejka

    ocena usługi:

    kolejny raz otrzymałam rzetelnie sporządzona opinie prawną i wszystkim polecam . Duży pozytw.Pozdrawiam.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za rzetelną, a co dla mnie najważniejsze, jasno sformulowaną poradę. Jestem usatysfakcjonowana sposobem, terminowością i fachowością usługi. Polecam \"e-prawnika\"! Pozdrawiam wszystkich czytających i cały Zespół Prawny. Małgorzata
  • Aleksander

    ocena usługi:

    Jestem zachwycony działaniem e-prawnika. Bardzo szybka i sprawna reakcja na wszelkie pytania petenta. Odpowiedzi kompetentne i oparte o konkretne zapisy kodeksowe. Cena za usługi rewelacyjnie niska. Super wszystko. Polecam gorąco innym w potrzebie. Aleksander z Jastrzębia Zdroju
  • Leszek

    ocena usługi:

  • Piotr

    ocena usługi:

    Pierwsza porada z której jestem zadowolony.Polecam.
  • Bernadeta

    ocena usługi:

  • Andrzej

    ocena usługi:

    Z dużą nieufnością wysłałem zapytanie i wpłaciłem kwotę zgodną z wyceną. Otrzymana opinia prawna , mimo że niezbyt dla mnie korzystna , przeszła moje oczekiwania.Pełen profesjonalizm , powołanie aktów prawnych , język prosty i zrozumiały dla laika w kwestiach prawnych.Z całą pewnoscią skorzystam jeszcze z usług tego portalu. Andrzej
  • kama

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona, na wcielenie w życie wskazówek, muszę trochę poczekać, ale i tak widzę światełko w całej mojej sprawie....bardzo dziękuję i pozdrawiam cały zespół mądrych ludzi


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane