Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

Pytanie: Jakie warunki muszą być spełnione przy zakładaniu fundacji, której działalność związana byłaby z kultura i sztuką? Na jakich warunkach taka fundacja może prowadzić działalność gospodarczą? Jakie obowiązki z tytułu ubezpieczeń społecznych spoczywają wtedy na założycielu/ach?

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji celów takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i zabytków. W każdym przypadku tworzenia nowej fundacji (z wyjątkiem ustanowionej w testamencie), oświadczenie fundatora zmierzające do utworzenia fundacji (akt fundacji) powinno być sporządzone w formie aktu notarialnego. Akt fundacyjny powinien zawierać: wolę ustanowienia fundacji, cel fundacji, określenie majątku przeznaczonego na realizację celów. Obok aktu fundacyjnego, do założenia fundacji niezbędny jest również statut fundacji, określający podstawowe zasady działania fundacji. Do elementów niezbędnych, które musi zawierać każdy statut, należą: 1) nazwa, 2) siedziba, 3) majątek, 4) cele, 5) zasady, formy i zakres działalności fundacji, 6) ustanowienie zarządu, 7) uprawnienia zarządu i jego członków. Dodatkowo w statucie fundacji mogą się znaleźć zapisy : 1) dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej z ewentualnym określeniem środków przeznaczonych na te cele 2) dotyczące dopuszczalności i warunków połączenia z inną fundacją; 3) dotyczące zmiany celu; 4) dotyczące zmiany statutu; 5) przewidujące tworzenie dodatkowych organów fundacji; 6) określające przeznaczenie środków majątkowych po jej likwidacji (muszą być przeznaczone na cele określone w art. 1 ustawy o fundacjach); Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów. W takim przypadku wartość majątku przeznaczona na tą działalność nie może być mniejsza niż 1 tyś zł. Z obowiązku prowadzenia działalności w rozmiarach służących realizacji jej celów, nie wynika bezwzględny zakaz pokrywania się przedmiotu działalności gospodarczej fundacji z przedmiotem jej działalności statutowej. Do prowadzenia działalności gospodarczej przez fundację, niezbędne jest określenie przedmiotu działalności w statucie. Zakres faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej, musi pozostawać w stosunku subsydiarności względem działalności celowej (statutowej). Do utworzenia fundacji, niezbędne jest dokonanie wpisu do rejestru fundacji prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Wniosek o dokonanie wpisu fundacji powinien złożyć fundator lub zarząd fundacji. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia podstawowych danych rejestru.

Dane we wniosku powinny określać: 1) nazwę fundacji, 2) dane o wcześniejszej rejestracji fundacji, co obejmuje: nazwę rejestru, nazwę sądu prowadzącego rejestr, numer w rejestrze, 3) siedzibę fundacji i jej adres, 4) informacje o statucie, 5) czas, na jaki została utworzona organizacja; jeżeli organizacja została utworzona na czas nieoznaczony, w rejestrze wpisuje się wyrazy „na czas nieoznaczony”, 6) dane o sposobie powstania organizacji, jeżeli powstała przez połączenie lub podział innych podmiotów, 7) dane osób wchodzących w skład komitetu założycielskiego, osób lub innych podmiotów zakładających organizację albo fundatorów, 8) w przypadku gdy organizacja jest związkiem innych organizacji, dane tych organizacji, 9) organ sprawujący nadzór, 10) organ uprawniony do reprezentacji fundacji oraz osoby wchodzące w jego skład, 11) cel działania fundacji. Do wniosku należy również dołączyć statut oraz oświadczenie fundatora w sprawie wskazania właściwego ministra ze względu na cele fundacji (jeżeli nie jest to uregulowane w statucie). Postępowanie w sprawach o wpis fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne od opłat sądowych. Obowiązki w zakresie ubezpieczeń społecznych spoczywające na fundacji prowadzącej działalność gospodarczą są takie same, jak w przypadku gdy fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne może być wynikiem zatrudniania pracowników, lub powstania innych stosunków prawnych z którymi ustawa łączy taki obowiązek.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

  • Olga 2015-04-09 17:41:02

    Re: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

    Jestem zainteresowana założeniem fundacji. Posiadam stałą pracę ale dodatkowo chciałam założyc i ją. Myślałam o samozatrudnieniu oraz zatrudnieniu innych tylko pytanie jak to i z czym sie je, jak pozyskać środki pieniężne na dany cel np na szkolenia ludzi...najlepiej chcialabym sie spotkac i porozmawiać.

  • Ilona 2013-03-06 14:56:31

    Re: Zasady zakładania i prowadzenia fundacji

    czy w fundatur i członek zarządu mogą pozostać małżeństwem? Czy potrzebny jest rozwód?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 3
  • 1
  • 5
  • 3
  • 6
  • 8
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Marek

    ocena usługi:

    dzięki skutecznej opinii i przesłanego wniosku sprawa została załatwiona pozytywnie zgodnie z oczekiwaniami. Pozdrawiam Marek Słonecki
  • Zuzanna

    ocena usługi:

  • Henryk

    ocena usługi:

    Jasno,obszernie,zrozumiałe za przystępna cenę.Szkoda ze wcześniej nie wiedziałem o e-prawniku.
  • Barbara

    ocena usługi:

    Serdecznie polecam usługi prawne! korzystam po raz kolejny i jestem usatysfakcjonowana poradą prawną i kontaktem w pytaniach dodatkowych!
  • Andrzej Kauf

    ocena usługi:

    Witam! Bardzo dziękuję za wyczerpującą pisaną prostym językiem odpowiedź. Jestem zadowolony, polecam . Szkoda tylko, że ZUS nie udziela takich informacji. Tematem zainteresowała się znajoma osoba. Pozdrawiam zespół i jeszcze raz bardzo dziękuję.
  • Ewa

    ocena usługi:

    Pomimo, ze w moim przypadku prawo polskie nie regulowalo zaistnialego zdarzenia, otrzymalam dodatkowe potwierdzenie, ktore mnie upewnilo co do mojej sytuacji prawnej. Jestem bardzo zadowolona z uslug e-prawnika i z pewnoscia bede z niego korzystac jesli bede tego potrzebowac. Polecam wszystkim.
  • A.Patyk

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona z usługi
  • anna

    ocena usługi:

  • WDnet Studio

    ocena usługi:

    Serdecznie dziękuję za opinię oraz wprowadzone poprawki do umowy. Jestem usatysfakcjonowany Państwa usługą oraz jej sprawnym i profesjonalnym przebiegiem.
  • Marek

    ocena usługi:

  • Piotr Sobecki

    ocena usługi:

  • Marcin

    ocena usługi:

  • SEONET

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

    Korzystam z wydawanych opinii prawnych i jestem zadowolony. Opinie są wyczerpujące - czasami korzystam z dodatkowej opinii dotyczącej tej samej sprawy, ale oczywiście ta dodatkowa opinia nie jest dodatkowo płatna. Polecam
  • Michał Skaskiewicz

    ocena usługi:

    Regulamin sklepu został napisany profesjonalnie i zrozumiale.
  • Karolina

    ocena usługi:

    Wszystko w jak najlepszym porządku. Czas oczekiwania na opinię zgony z umową. Opinia klarowna i wyczerpująca. Dziękuję i polecam.
  • Małgorzata Purys

    ocena usługi:

    Kilka razy korzystałam z usług e-prawnika , jestem bardzo zadowolona , merytorycznie ze znajomością tematu .




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane