Pierwsza część "Naszego Elementarza" gotowa
Więcej stron, matematyki, brak literki ś - to tylko niektóre zmiany, jakie zaszły w pierwszej części Naszego Elementarza. Wszystkie są efektem konsultacji społecznych.
Dzisiaj ostateczną wersję pierwszej odsłony darmowego podręcznika przedstawiły minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska oraz główna autorka elementarza - Maria Lorek.
Minister edukacji narodowej podpisała też dzisiaj decyzję o dopuszczeniu do druku pierwszej części przygotowywanego w MEN podręcznika.
- Bardzo poważnie potraktowaliśmy wszystkie nadesłane komentarze. Jest to jedyny tak szeroko konsultowany społecznie podręcznik - powiedziała w trakcie konferencji prasowej minister Joanna Kluzik-Rostkowska. - Na początku czerwca na stronie internetowej elementarza pojawi się poradnik metodyczny - dodała.
Maria Lorek dodała: - Liczba stron została zwiększona do 96. Dodatkowe strony obejmują głównie część matematyczną. W oddanej do druku części podręcznika nie ma litery „ś". Zmienione zostały również ilustracje.
62 860 - dokładnie tyle osób odwiedziło (liczba unikatowych użytkowników) stronę www.naszelementarz.men.gov.pl w trakcie konsultacji społecznych darmowego podręcznika (17-30 kwietnia).
Do MEN trafiło w tym czasie 361 opinii, w tym połowa neutralnych, merytorycznych, a połowa ocennych.
Uwagi ocenne rozłożyły się w zasadzie po równo, prawie tyle samo było pozytywnych, co negatywnych.
Około połowa osób z wszystkich zgłaszających opinie otwarcie przedstawiała się jako nauczyciele. Wielu z nich, to osoby deklarujące posiadanie wieloletniego doświadczenia dydaktycznego. W przypadku tej grupy zawodowej proporcje opinii pozytywnych do negatywnych można ocenić na korzyść podręcznika.
Największe zainteresowanie budziły zagadnienia związane z nauką języka polskiego (119 opinii) oraz grafiką (83 opinie).
Kolejne kategorie opinii dotyczyły, m.in.: pomocy naukowych (48 opinii), metodyki ćwiczeń (34 opinie), tematyki społecznej (29 opinii), matematyki (24 opinie) oraz przyrody (13 opinii).
Powtarzające się uwagi o charakterze językowym dotyczyły m.in. kolejności nauki liter, metodyki nauki sylab i głosek, za szybkiego wprowadzanie zmiękczeń typu „ś", za szybkiego tempa nauki liter w ogóle lub za wolnego tempa nauki, a także czcionki.
Uwagi dotyczące grafiki najbardziej podzieliły opiniujących. Część osób oceniła, że grafika jest bardzo dobra - kolorowa, wesoła, przyjazna. Inne osoby natomiast twierdziły, że zbyt kolorowa, rozpraszająca, kiczowata. Sporo emocji wywołał brak miasta Łodzi na mapie Polski.
Podejście do zagadnień społecznych w podręczniku (kwestie równościowe i integracyjne) w większości przypadków zostało ocenione pozytywnie. Pojawiły się też uwagi, że nie ma treści patriotycznych, czy też święta Wszystkich Świętych.
Metodyka ćwiczeń również była raczej chwalona. Pobudzają wyobraźnię, wymagają kreatywności, pracy w grupie - to niektóre z opinii na ten temat.
Odnośnie matematyki sygnalizowano, że jest jej w podręczniku za mało.
Elektroniczną, dopuszczoną do druku wersję elementarza można znaleźć na stronie www.naszelementarz.men.gov.pl.
(men.gov.pl)
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?