Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie regulują kwestii, związanej z tym, czy kurier powinien pozostać u odbiorcy, do czasu otwarcia przesyłki. Taka regulacja może się znajdować w regulaminach umów firm kurierskich i może być ona dowolna, jeśli chodzi o obowiązek obecności kuriera przy otworzeniu przesyłki; przy czym regulamin może postanawiać, że jest to odpłatne.
Jeśli stroną umowy był konsument, wówczas warunki odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową ( tzw. reklamacji) określa przy sprzedaży konsumenckiej, ustawa o sprzedaży konsumenckiej.
Art. 4 ust 1 wspomnianej ustawy, stwierdza, iż sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
Tak, więc w terminie 6 miesięcy od wydania towaru, to na sprzedawcy, a nie na konsumencie ciąży obowiązek udowodnienia, iż wada nie istniała w chwili wydania towaru, a powstała już po tym fakcie.