Gwarancja i rękojmia dla przedsiębiorcy
Pytanie:
"W grudniu 2007 roku zakupiliśmy do firmy expres do kawy do użytku dla pracowników. Po trzech miesiącach expres się zepsuł. Został dostarczony do autoryzowanego serwisu. Przy przyjęciu pracownik zasugerował, że w związku z tym, że expres jest zakupiony na firmę traci gwarancję, jednak po sprawdzeniu licznika zrobionych kaw expres został do naprawy przyjęty. W marcu 2009 roku zepsuł się ponownie, został przyjęty ponownie do naprawy ( po 15 miesiącach ) i naprawiony. Po kilku dniach zepsuł się ponownie. Jednak w tej chwili serwis zasugerował, że poprzednia naprawa powinna być odpłatna ponieważ gwarancja już nie była i w tej chwili mogą naprawić ekspres tylko odpłatnie. Trzeba nadmienić, że generalnie sprzedawcy nie informują przy zakupie, że w warunkach gwarancji jest zawarta klauzula że towar traci gwarancję jeżeli jest zakupiony na fakturę, a później okazuje się że taka klauzula jest. Czy zgodne z prawem jest takie postępowanie producenta? Jakie możliwości żądania naprawy i w jakim czasie od daty zakupu rzeczy ma nabywca, który kupuje różne urządzenia do użytku firmowego? "
Odpowiedź prawnika: Gwarancja i rękojmia dla przedsiębiorcy
Kupujący, również przedsiębiorca mogą skorzystać również z rękojmi. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Roszczenie z tytułu rękojmi powstaje w stosunku do sprzedawcy towaru. W ramach rękojmi kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne. Wskazać należy jednak, że przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku. Nadmienić można, ze również w przypadku sprzedaży dokonywanej pomiędzy przedsiębiorcami, strony umowy sprzedaży mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Szerzej kwestie gwarancji i rękojmi omawia artykuł: Rękojmia a gwarancja
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?