Gwarancja i rękojmia dla przedsiębiorcy

Pytanie:

"W grudniu 2007 roku zakupiliśmy do firmy expres do kawy do użytku dla pracowników. Po trzech miesiącach expres się zepsuł. Został dostarczony do autoryzowanego serwisu. Przy przyjęciu pracownik zasugerował, że w związku z tym, że expres jest zakupiony na firmę traci gwarancję, jednak po sprawdzeniu licznika zrobionych kaw expres został do naprawy przyjęty. W marcu 2009 roku zepsuł się ponownie, został przyjęty ponownie do naprawy ( po 15 miesiącach ) i naprawiony. Po kilku dniach zepsuł się ponownie. Jednak w tej chwili serwis zasugerował, że poprzednia naprawa powinna być odpłatna ponieważ gwarancja już nie była i w tej chwili mogą naprawić ekspres tylko odpłatnie. Trzeba nadmienić, że generalnie sprzedawcy nie informują przy zakupie, że w warunkach gwarancji jest zawarta klauzula że towar traci gwarancję jeżeli jest zakupiony na fakturę, a później okazuje się że taka klauzula jest. Czy zgodne z prawem jest takie postępowanie producenta? Jakie możliwości żądania naprawy i w jakim czasie od daty zakupu rzeczy ma nabywca, który kupuje różne urządzenia do użytku firmowego? "

Odpowiedź prawnika: Gwarancja i rękojmia dla przedsiębiorcy

Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta do naprawy danej rzeczy. W zasadzie producent może dowolnie kształtować treść udzielanej gwarancji. Warunki gwarancji powinny być zawarte w karcie gwarancyjnej wydanej Kupującemu. Kupujący powinien zapoznać się z warunkami gwarancji. Zapewnienie przez sprzedawcę, że serwis jest objęty gwarancją również w przypadku nabycia towaru przez przedsiębiorcę, w przypadku gdy tak nie jest  może stanowić podstawę do żądania odszkodowania lub ewentualnie skorzystania z instytucji uchylenia się od umowy zawartej pod wpływem błędu po wykazaniu okoliczności uprawniających do takiego odstąpienia (o ile Kupujący udowodni, że sprzedawca udzielił takiego zapewnienia, co jest raczej trudne w przypadku zapewnienia ustnego i wydania pisemnej karty gwarancji). 

Kupujący, również przedsiębiorca mogą skorzystać również z rękojmi. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Roszczenie z tytułu rękojmi powstaje w stosunku do sprzedawcy towaru. W ramach rękojmi kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne. Wskazać należy jednak, że przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku. Nadmienić można, ze również w przypadku sprzedaży dokonywanej pomiędzy przedsiębiorcami, strony umowy sprzedaży mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Szerzej kwestie gwarancji i rękojmi omawia artykuł: Rękojmia a gwarancja



Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika