Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Uprawnienia z tytułu gwarancji to: żądanie usunięcia wady fizycznej rzeczy lub żądanie dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Jeżeli w umowie nie zastrzeżono inaczej, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy, a termin powstania tych wad wynosi jeden rok od dnia, w którym rzecz została wydana. Co do zasady też rzecz powinna być dostarczona przez wykonującego uprawnienia z gwarancji (ale na koszt gwaranta) do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, że wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady. Wada powinna być usunięta przez gwaranta w odpowiednim terminie, musi być to termin realny, w którym zgodnie z doświadczeniem życiowym, praktyką jest możliwe usunięcie wady, ale też bez zbędnej zwłoki.
Niewywiązanie się z obowiązków gwaranta powoduje możliwość dochodzenia na drodze sądowej swoich roszczeń przez uprawnionego z tytułu niewykonania lub niewłaściwego wykonania zobowiązania (art. 471 KC).
Ponadto, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy.