Odpowiedzialność za pokój wynajęty na wakacje

Pytanie klienta:

""Jakie przepisy regulują wynajęcie pokoju gościnnego podczas wakacji (przy ustalonym koszcie za dobę i regułach dotyczących doby hotelowej) - czy mają tu zastosowanie przepisy o usługach turystycznych. Jaka jest odpowiedzialność podmiotu świadczącego te usługi za uszkodzenie wyposażenia pokoju. Czy wynajmujący może żądać obniżenia ceny i na podstawie jakich przepisów?""

Odpowiedź prawnika:

Usługami turystycznymi są usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Imprezę turystyczną stanowią co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu. Do obiektów, w których świadczone usługi są usługami hotelarskimi zalicza się hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska młodzieżowe, schroniska i pola biwakowe. Innymi obiektami, w których mogą być świadczone usługi hotelarskie, są wynajmowane przez rolników pokoje i miejsca na ustawianie namiotów w prowadzonych przez nich gospodarstwach rolnych, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia. Jeśli więc pokój był wynajmowany w jednym z powyższych obiektów, można mówić o usłudze turystycznej.

Ustawa o usługach turystycznych kształtuje odpowiedzialność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną. Pośrednikiem turystycznym natomiast jest przedsiębiorca, którego działalność polega na wykonywaniu, na zlecenie klienta, czynności faktycznych i prawnych związanych z zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych. Natomiast odpowiedzialność właściciela hotelu lub innego podobnego obiektu określają przepisy kodeksu cywilnego. Odpowiedzialność za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych na teren obiektu hotelarskiego, prawa zastawu z tytułu należności gościa hotelowego oraz przedawnienie roszczeń określają przepisy 846 – 852 kc. W opisanym przypadku zachodzi odpowiedzialność za nienależyte wywiązanie się z zobowiązania, mające postać oddania gościowi hotelowemu pokoju z wyposażeniem niezgodnym z umową – wyposażeniem uszkodzonym. Odpowiedzialność tą ustalają przepisy dotyczące najmu. Zgodnie z nimi, jeżeli rzecz najęta ma wady, które ograniczają jej przydatność do umówionego użytku, najemca może żądać odpowiedniego obniżenia czynszu za czas trwania wad.