Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego są obowiązane do dnia opróżnienia lokalu co miesiąc uiszczać odszkodowanie. Odszkodowanie odpowiada wysokości czynszu, jaki właściciel mógłby otrzymać z tytułu najmu lokalu. Jeżeli odszkodowanie nie pokrywa poniesionych strat, właściciel może żądać od lokatora odszkodowania uzupełniającego.
Przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów odróżniają czynsz od opłat niezależnych od właściciela. Np. podwyższanie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela, nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy, a jeżeli poziom rocznego czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyłączeniem opłat niezależnych od właściciela, przekracza 3 % wartości odtworzeniowej lokalu, to roczna podwyżka nie może być wyższa niż 10 % dotychczasowego czynszu albo dotychczasowych opłat za używanie lokalu, liczonych bez opłat niezależnych od właściciela.
Wg art. 2 ustawy opłatami niezależnymi od właściciela są opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych.
Należałoby więc uznać, że nie wchodzą one w zakres odszkodowania. Powinna Pani ująć więc ta szkodę w ramach odszkodowania uzupełniającego. Nie jest to do końca jednoznaczne, gdyż roszczenie, o którym tu mowa jest zbliżone swym charakterem do roszczenia z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia.
Ustalenie wysokości szkody, a co za tym idzie wartości przedmiotu sporu będzie możliwe dopiero po nadejściu rachunków od dostawców wody, energii itp.