Rachunek z zarządu nieruchomości współnej

Pytanie:

"Jestem współwłaścicielem kamienicy, w których 50% udziału posiada gmina, a pozostałą część posiada kilku pozostałych współwłaścicieli - osób fizycznych (ja posiadam około 5% udziałów). W kamienicy są mieszkania czynszowe (nie ma kwaterunkowych) oraz jeden lokal użytkowy. Kamienica posiada założoną księgę wieczystą, ale do tego roku była ona nieuporządkowana; wpisani w niej byli nieżyjący już współwłaściciele, a mój udział był znacznie mniejszy. W tym roku księga została uporządkowana na podstawie spraw spadkowych (księga jest już zgodna ze stanem rzeczywistym). Na podstawie umów między współwłaścicielami o korzystaniu z nieruchomości (myślę, że typu quoad usum) niektóre lokale użytkowane są przez współwłaścicieli. Ja otrzymałem zgodę od zarządu (reprezentującego gminę) i pozostałych współwłaścicieli na korzystanie z lokalu użytkowego, ale zarząd wyraził zgodę pod warunkiem comiesięcznej opłaty tzw. remontowego w wysokości kilkuset złotych, na co się zgodziłem (podpisałem oświadczenie że zobowiązuje się płacić comiesięczną opłatę remontową na rzecz całego budynku, po czym otrzymałem dokument przekazania lokalu). Zarządcą nieruchomości jest Zakład Komunalnych Zasobów Lokalowych (wybrany przez gminę), a administratorem nieruchomości jest BOM-1 (Biuro Obsługi Mieszkańców nr 1). Ponieważ kamienica od wielu lat przynosi zyski, chciałbym brać udział w rozliczeniach zgodnie ze swoimi udziałami. Zwróciłem się z prośbą do zarządu o roczne rozliczenie przychodów i rozchodów kamienicy. Zarząd odesłał mnie do administratora, skąd dostałem jedną kartkę z wyliczeniem przychodów i rozchodów. Do kogo powinienem się o to zwrócić o rozliczenie nieruchomości: zarządu czy administratora? Jak przygotować ewentualne pismo? Na jakie podstawy prawne się powołać?"

Odpowiedź prawnika: Rachunek z zarządu nieruchomości współnej

Na podstawie art. 208 Kodeksu cywilnego współwłaścicielowi nie sprawującemu zarządu rzeczą wspólna przysługuje roszczenie do podmiotu sprawującego zarząd o złożenie rachunku z zarządu. Obowiązek ten spoczywa na współwłaścicielu sprawującym zarząd rzeczą wspólną, a w przypadku ustanowienia zarządu umownego i na jego podstawie powierzenie zarządu podmiotowi profesjonalnemu. W tym przypadku zarząd powierzony został organowi profesjonalnemu - zarządowi, więc podmiotem do którego należy się zwrócić z wnioskiem o przedstawienie rachunku z zarządu jest zarząd.

Przepisy nie przewidują żadnej formy szczególnej w jakiej należałoby złożyć wniosek o sporządzenie rachunku z zarządu. Wniosek taki może więc być równie dobrze złożony zarządowi ustnie. Przepisy nie regulują też w sposób kategoryczny formy w jakiej powinna być udzielona informacja o rachunku z zarządu. Przepisy wymagają, aby złożenie rachunku nastąpiło w formie odpowiedniej ze względu na okoliczności. Jaka będzie odpowiednia forma zależy od okoliczności konkretnego przypadku.

Kodeks nie określa też terminów, w których można złożyć wniosek o sporządzenie rachunku z zarządu oraz terminu, w którym należy takiej informacji udzielić. Przepisy ograniczają się jedynie do lakonicznego określenia, że powinno to nastąpić w terminie odpowiednim.

Rachunek z zarządu powinien obejmować między innymi informacje dotyczące dokonanych czynności zarządu, poniesionych wydatków i ciężarów, pobranych pożytków i innych przychodów z rzeczy. Sprawozdanie powinno być odpowiednio udokumentowane.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika