Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Na podstawie art. 208 Kodeksu cywilnego współwłaścicielowi nie sprawującemu zarządu rzeczą wspólna przysługuje roszczenie do podmiotu sprawującego zarząd o złożenie rachunku z zarządu. Obowiązek ten spoczywa na współwłaścicielu sprawującym zarząd rzeczą wspólną, a w przypadku ustanowienia zarządu umownego i na jego podstawie powierzenie zarządu podmiotowi profesjonalnemu. W tym przypadku zarząd powierzony został organowi profesjonalnemu - zarządowi, więc podmiotem do którego należy się zwrócić z wnioskiem o przedstawienie rachunku z zarządu jest zarząd.
Przepisy nie przewidują żadnej formy szczególnej w jakiej należałoby złożyć wniosek o sporządzenie rachunku z zarządu. Wniosek taki może więc być równie dobrze złożony zarządowi ustnie. Przepisy nie regulują też w sposób kategoryczny formy w jakiej powinna być udzielona informacja o rachunku z zarządu. Przepisy wymagają, aby złożenie rachunku nastąpiło w formie odpowiedniej ze względu na okoliczności. Jaka będzie odpowiednia forma zależy od okoliczności konkretnego przypadku.
Kodeks nie określa też terminów, w których można złożyć wniosek o sporządzenie rachunku z zarządu oraz terminu, w którym należy takiej informacji udzielić. Przepisy ograniczają się jedynie do lakonicznego określenia, że powinno to nastąpić w terminie odpowiednim.
Rachunek z zarządu powinien obejmować między innymi informacje dotyczące dokonanych czynności zarządu, poniesionych wydatków i ciężarów, pobranych pożytków i innych przychodów z rzeczy. Sprawozdanie powinno być odpowiednio udokumentowane.