Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W opisanej sytuacji faktycznej należy uznać stanowisko gminy za bezpodstawne. Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o ochronie praw lokatorów: Orzekając o uprawnieniu do otrzymania lokalu socjalnego, sąd nakazuje wstrzymanie wykonania opróżnienia lokalu do czasu złożenia przez gminę oferty zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego. Zatem stan zawieszenia trwa tak długo jak długo gmina nie złoży oferty najmu. To na gminie spoczywa obowiązek złożenia ofert najmu lokalu. Osobny wniosek nie jest w tym przypadku wymagany.
Powyższy wniosek zdaje się popierać Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku SN - Izba Cywilna z dnia 19 czerwca 2008 r. (sygn. akt V CSK 31/2008): Dopóki gmina nie dostarczy lokalu socjalnego, właściciel, otrzymujący od zajmującego nadal lokal byłego lokatora świadczenia w wysokości określonej w art. 18 ust. 3 uopl, może zatem ponieść szkodę w rozumieniu art. 361 § 2 kc, tj. doznać uszczerbku w wysokości różnicy między majątkiem, jaki miałby, gdyby dysponował lokalem swobodnie, a majątkiem jaki ma, nie mogąc lokalem swobodnie dysponować z powodu niemożności wykonania eksmisji na skutek niedostarczenia lokalu socjalnego.
Bardziej kategorycznie w tej kwestii wypowiada się Alfred Gola i Lesław Myczkowski: Art. 18 przewiduje dodatkowe odszkodowanie od gminy na rzecz właściciela, jeśli nie dostarczy ona mieszkania socjalnego bezzwłocznie po uprawomocnieniu się wyroku eksmisyjnego przyznającego uprawnienie do lokalu socjalnego. Zgodnie z art. 15 gmina, jako strona procesu eksmisyjnego, może kwestionować to rozstrzygnięcie, a jednocześnie wiąże ją prawomocność wydanego wyroku. Właściciel nie musi informować gminy o tym, kiedy wyrok eksmisyjny stał się prawomocny (Alfred Gola i Lesław Myczkowski w: Ochrona praw lokatorów. Dodatki mieszkaniowe. Komentarz; Warszawa 2003 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis s. 194).