Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że strony zawarły umowę stałego zlecenia świadczenia usług. Rozliczenia stron miały następować co miesiąc po zatwierdzeniu przez wierzyciela (właściciela hurtowni) wykonanych czynności. Skoro wierzyciel nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń, przyjął fakturę wystawioną przez zleceniobiorcę, należy przyjąć że zatwierdził wykonane przez zleceniobiorcę czynności. Skoro więc po przyjęciu wykonanego przez zleceniobiorcę zobowiązania, zleceniodawca spóźnia się ze spełnieniem swojego świadczenia wzajemnego (zapłata faktury) we właściwym terminie (21 dni od przedstawienia faktury do zapłaty), zleceniodawca popada w zwłokę.
Fakt że zleceniodawca nie zatwierdził czynności wykonanych przez zleceniobiorcę w kolejnym okresie rozliczeniowym, nie uprawnia go do wstrzymania się z zapłatą za czynności wykonane w poprzednim okresie rozliczeniowym. Jedynym uprawnieniem zleceniodawcy jest wstrzymanie się z zapłatą za czynności wykonane przez zleceniobiorcę, co do których zleceniodawca ma jakiekolwiek zastrzeżenia, do czasu prawidłowego wykonania zobowiązania przez zleceniobiorcę. Zleceniodawca nie ma natomiast prawa wstrzymać się z zapłatą za czynności wykonane w poprzednich okresach rozliczeniowych.
Zleceniobiorca może skutecznie domagać się od zleceniodawcy zapłaty wynagrodzenia za przyjęte faktury w terminie płatności, a jeśli termin płatności juz minął, zleceniobiorca może domagać się od zleceniodawcy zapłaty odsetek ustawowych. Jeśli w umowie zastrzeżone były odsetki umowne, może domagać się zapłaty odsetek umownych.