Zachowanie terminu do zgłoszenia wad robót
Pytanie:
"Ważność zgłoszonej reklamacji z tytułu wykonania wadliwego umowy o roboty budowlane uzależniona jest od zawiadomienia wykonawcy w terminie jednego miesiąca od daty wykrycia wady. Który termin będzie wypełniał ten warunek: data wysłania listu poleconego, czy data odebrania tego listu przez wykonawcę? Czy wystarczy, jeśli w ciągu miesiąca od daty wykrycia wady, zostanie wysłany list polecony, czy w tym terminie wykonawca musi odebrać ten list?"
Odpowiedź prawnika: Zachowanie terminu do zgłoszenia wad robót
Art. 61 par. 1 kodeksu cywilnego przewiduje, że oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Na pierwszy rzut oka może się zatem wydawać, że terminowość w zakresie aktów staranności inwestora przy gwarancji stwierdza się z uwzględnieniem chwili dojścia informacji do wykonawcy, czyli odbioru przez niego przesyłki poleconej. O innym stanowisku przesądził jednak Sąd Najwyższy w orzeczeniu z dnia 15 czerwca 1957 r. Stwierdził on, iż jeżeli zawiadomienie o wykryciu wady rzeczy przesłano listem poleconym, to przy ocenie terminowości liczy się data nadania, a nie otrzymania tego listu. Akt staranności inwestora w zakresie gwarancji na roboty budowlane, dotyczący zawiadomienia wykonawcy o wadach tych robót w terminie jednego miesiąca od wykrycia wad i skutek w postaci konieczności dochowania tego terminu dotyczy jedynie czynności inwestora. Stąd wystarczy, aby inwestor wysłał listem poleconym stosowne zawiadomienie o wykryciu wad robót budowlanych przed upływem miesięcznego terminu określonego w gwarancji.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?