Czas pracy kierowców - zmiany

Ustawa o czasie pracy kierowców dostosowuje prawo polskie do przepisów Unii Europejskiej. Wdraża dyrektywę 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (dalej dyrektywa). Wobec niektórych kierowców zamiast umowy znajdzie bezpośrednie zastosowanie  rozporządzenie Rady nr 561/2006 EWG z dnia 15 marca 2006 roku w sprawie harmonizacja niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmiana rozporządzeń Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylenie rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 (561/2006/WE), dalej rozporządzenie. Oto przykład: wcześniejsza ustawa o czasie pracy kierowców dotyczyła zarówno kierowców pozostających w stosunku pracy jak i tych związanych innymi umowami. Nowa ustawa obejmuje tylko kierowców pracowników, a pozostali kierowcy będą podlegać pod rozporządzenie.

Najważniejsze zmiany

Uregulowania czasu pracy w nowej ustawie dotyczą tylko kierowców zatrudnionych na umowę o pracę. Oto najważniejsze zasady przewidziane w nowej ustawie:

  • uzupełnienie definicji czasu pracy – od wejścia do UE czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu. Podobna definicja znajduje się w dyrektywie.

  • wprowadzenie pojęcia „okresów pozostawania do dyspozycji” - okresy pozostawania do dyspozycji oznaczają okresy, inne niż przerwy i czas odpoczynku, podczas których kierowca nie jest obowiązany pozostawać na stanowisku pracy kierowcy, będąc jednocześnie w gotowości do rozpoczęcia albo kontynuowania prowadzenia pojazdu albo wykonywania innej pracy.

    Okresy pozostawania do dyspozycji obejmują w szczególności czas, w którym kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, czas oczekiwania na przejściach granicznych oraz w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym. Opisywane okresy oraz ich czas trwania powinny być znane kierowcy przed wyjazdem lub przed rozpoczęciem danego okresu. Gdy kierowca pracuje w ramach zadaniowego czasu pracy, „pozostawanie do dyspozycji” wlicza się do czasu pracy w wymiarze 8 godzin, jeśli kierowca nie wypracował dobowego czasu pracy. W pozostałym zakresie zaliczany jest do czasu dyżuru.

  • możliwość przedłużenia normy tygodniowej czasu pracy - jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin, w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy, tygodniowy czas pracy będzie można przedłużyć do 60 godzin

  • wprowadzenie przerw przeznaczonych na odpoczynek - po sześciu kolejnych godzinach pracy, kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek. W wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku, gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin. W wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku, gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.

  • ograniczenie czasu pracy w danej dobie - W przypadku, gdy praca będzie wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 10 godzin w danej dobie

  • oświadczenie o pracy u innego pracodawcy – pracodawca jest zobowiązany do uzyskania od kierowcy oświadczenia na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o nie pozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy. Wymóg ten jest uzasadniony tym, że czas pracy u danego pracodawcy liczony jest wraz z czasem pracy u pozostałych.

  • obowiązkowa ewidencja czasu pracy - ewidencja czasu pracy, o której mowa w przepisach Kodeksu pracy, prowadzona będzie przez pracodawcę, niezależnie od stosowanego systemu czasu pracy i sposobu wynagradzania za godziny nadliczbowe i za pracę w porze nocnej. Przewidziano ewidencję w rozliczeniowy.

  •  Zastosowanie przepisów ustawy zostało rozciągnięte na motorniczych tramwajów.

    Nowa ustawa o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 r. weszła w życie z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, czyli w dniu 1 maja 2004 r. i obowiązuje nadal, ze zmianami wynikającymi z nowelizacji, które weszły w życie 21 października 2005 r., 20 czerwca 2007 r., 1 stycznia 2009 r. oraz 28 czerwca 2009 roku.

Inne artykuły traktujące o tej tematyce:

1. Czas pracy kierowców - definicje używane w regulacji czasiu pracy kierowców,

2. Czas pracy kierowców - akty prawne regulujące czas pracy kierowów,

3. Czas pracy kierowców - wymiar czasu pracy kierowców,

4. Czas pracy kieorwców - zakres pojęcia czasu pracy.

 


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Marek 2013-06-14 13:15:17

    Mam pytanie czy to prawda,ze jak zaslonie okna w aucie kotarami na parkingu,gdzie sie zatrzymam aby odpoczac po jezdzie to policja w Uni Europejskiej nie ma prawa mnie obudzic i zaklocac odpoczynek.

  • Przem 2013-03-05 00:36:38

    moze byc na dwoch.zadnego ustawiania budzika. jesli wiesz ze zabraknie ci tarczy podczas pauzy, zmieniasz przed snem. jesli bedziesz mial na tarczy wyrysowane np 22h nikt cig lowy nie urwie.MUSI BYC ZACHOWANA CIAGLOSC (wyciagasz tarcze, wkladasz nowa, ale wiadomo nie np po 5h bo cos podejrzane bdzie) podobnie jesli zapomnisz tarcze wyjac bo spales i pauza wyrysuje ci sie na jeezdzie... tez nie ma rtagedi, to widac na tarczy.Uwierz mi ze Inspekcja, BAG, VOSA beda lepije na ciebie parzec jak zobacza na tarczach ze odpoczywales cala pauze, a nie ze np w polowie pauzy budzisz sie po to by tarcze zmienic... Pozdro!

  • rav 2013-01-28 11:07:28

    Andrzej- na dwóch. na jednej kończy się czas, to nastawiasz budzik na np. 2 w nocy, wstajesz i idziesz dalaj spać. Ewentualnie możesz zrobić pauzę 45'.

  • Andrzej 2013-01-26 01:21:20

    czy pauza dobowa musi być wyrysowana na jednej tarczy czy może być na dwuch

  • Krzysiek 2013-01-20 12:33:10

    Jestem elektrykiem samochodowym w serwisie naprawiam maszyny u klientów. Jeżdżę jako pasażer z kierowcą samochodem służbowym do klientów. Pracodawca twierdzi, że mój czas pracy to tylko ten, w którym naprawiam maszynę. Dziękuję

  • Marek 2012-06-24 19:20:41

    ile wynosi czas pracy dzienny i tygodniwy kierowcy autobusu w komunikacji regularnej do 50 kilometrów?

  • Krzysiek 2012-05-08 14:15:54

    Mam pytanie. Jestem kierowca samochodu dostawczego i woże nim ludzi do pracy. Wyjeżdżam z ludzmi z bazy o 6 rano na miejscu jestem o 7 po przyjeżdzie na miejsce pracuje z ludzmi 8 godz do 15.00 jako robotnik torowy i wyruszam w droge powrotną która trwa około 1,30 godz.Pracodawca twierdzi że niemam prawa do odpoczynku przed drogą powrotną.Czy to jest zgodne z przepisami.

  • longer 2011-12-11 11:34:37

    Czy po wrowadzonych zmianach w przepisach obowiązuje nadal skrócony czas odpoczynku do 9godz?

  • pawel 2011-11-17 19:54:32

    czy czas pracy kierowcy obowiązuje służby miejskie

  • koniu03 2011-11-10 11:48:59

    "Sławek" dobowy czas pracy to 24ha odpoczynek doboty to 11 lub 9h, wiec kalkulujac wychodzi ze kierowca moze pracowac nie dluzej niz 15h w dobowym okresie

  • Sławek 2011-11-03 18:41:27

    W żadnym opisie o czasie pracy kierowcy nikt nie pisze o czasie właściwej pracy, tylko o czasie prowadzenia.Proszę o odpowiedź czy mogę pracowac 12 godzin? Mam tu na myśli czas od włożenia tarczy tacho do jej wyjęcia.

  • doradztwotranspor 2011-09-03 02:30:31

    Jako że tekst wciąż jest widoczny w wyszukiwarkach, przestrzegam przed rozważnym stosowaniem się do opisanych porad dotyczących czasu pracy kierowców, gdyż jest on już nieaktualny. Rozporządzenie Rady nr 3820/85/EWG zostało uchylone przez obowiązujące obecnie rozporządzenie 561/2006.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika