Przed wakacjami - zabezpiecz mieszkanie

Zabezpieczenie mieszkania przed kradzieżą i awarią

Aby spędzony urlop był udany i pozostał na długo w naszej pamięci miłym wspomnieniem, zadbajmy o właściwe zabezpieczenie pozostawionego mienia, tak żeby po powrocie nie czekała na nas przykra niespodzianka. Podczas gdy wakacje są dla nas okresem wypoczynku, dla złodziei jest to czas żniw. 


Przed wyjazdem pomyślmy o właściwym zabezpieczeniu mieszkania czy domu. Sprawdźmy, czy wszystkie drzwi i okna (również piwniczne i dachowe) zostały zamknięte. Pamiętajmy także o zabezpieczeniu garażu i pomieszczeń gospodarczych oraz zakręceniu zaworów z wodą i gazem. 

Poprośmy zaufaną osobę, żeby podczas naszej nieobecności zaopiekowała się mieszkaniem, pozostawiając jej numer telefonu, pod którym w każdej chwili będzie mogła się z nami skontaktować. Pozostawmy jej klucze aby w ciągu dnia otwierała okna, wieczorem zapalała światło, wyciągała korespondencję ze skrzynki pocztowej, usuwała pozostawione ulotki reklamowe. Niezmiennie od wielu lat, najlepszym zabezpieczeniem naszego domu lub mieszkania jest dobry sąsiad, który będzie czuwał nad pozostawionym przez nas dobytkiem. 

Podczas dłuższej nieobecności warto zadbać o to, aby w naszej skrzynce pocztowej nie gromadziła się większa ilość korespondencji, która jest dla potencjalnego złodzieja sygnałem, że mieszkanie bądź dom stoją puste. 

W zabezpieczeniu mieszkania pomagają nam też środki techniczne - solidne, patentowe zamki w drzwiach, posiadające atesty gwarantujące nam odpowiednią jakość oraz zamontowane w drzwiach zabezpieczenia przeciwwyważeniowe. Godnym rozważenia rozwiązaniem są także blokady klamek okiennych, zainstalowanie systemu alarmowego połączonego z czujnikami ruchu. Dobrym rozwiązaniem są także programatory czasowe, dzięki którym w różnych porach dnia w mieszkaniu zapala się i gasi światło, co stwarza pozory obecności domowników.

Najbardziej narażone na włamania są mieszkania położone na parterze i najniższych piętrach oraz domy jednorodzinne. Złodzieje najczęściej forsują drzwi balkonowe czy okna poprzez ich wyważenie, stłuczenie szyby, usunięcie kitu. Zabezpieczeniem przed taką ingerencją jest zastosowanie foli czy rolet antywłamaniowych oraz okratowanie okien piwnicznych, zwłaszcza tych znajdujących się z tyłu domu. Nie zapominajmy także o właściwym zabezpieczeniu drzwi garażowych oraz innych pomieszczeń gospodarczych, poprzez które łatwo można dostać się do domu. Zadbajmy o prawidłowo działające oświetlenie wokół domu i przed drzwiami wejściowymi do mieszkania – włamywacze unikają miejsc oświetlonych, gdzie mogą być łatwo zauważeni przez osoby postronne.

Zastanówmy się, czy gotówka i biżuteria podczas naszego wyjazdu nie będzie bardziej bezpieczna na koncie albo w skrytce bankowej, niż w domu. Nawet w najlepiej zabezpieczonym mieszkaniu może nie warto pozostawiać kosztowności czy większej ilości gotówki. Cenne przedmioty można zdeponować w banku. Zapiszmy numery fabryczne wartościowych przedmiotów, takich jak DVD, komputer, telewizor, kamera, zróbmy listę, a jeśli to możliwe także dokumentację fotograficzną posiadanej biżuterii, antyków, obrazów – w przypadku kradzieży zwiększy to szansę na ich odzyskanie.

Nie chwalmy się osobom postronnym swoją zamożnością, nowo zakupionymi sprzętami RTV itp. Zwracajmy baczną uwagę na to, jakie informacje zamieszczamy o sobie na portalach społecznościowych. Nie publikujmy zdjęć, na których w tle widoczne jest wyposażenie naszego mieszkania. Zachowajmy powściągliwość i nie opowiadajmy osobom postronnym, gdzie jedziemy na urlop i na jak długo.

Spokój o pozostawione podczas wakacyjnych wyjazdów mienie, może nam też zapewnić wykupienie polisy ubezpieczeniowej.

Co odbiorca energii powinien wiedzieć przed wyjazdem na urlop?

Ureguluj rachunki za energię elektryczną i gaz

Urząd Regulacji Energetyki przypomniał, że ważne jest, aby przed wyjazdem na urlop upewnić się, czy rachunki za energię i gaz zostały uregulowane we właściwym terminie lub czy termin ten nie upływa podczas naszej wakacyjnej nieobecności. Przedsiębiorstwo energetyczne nie może pozbawić konsumenta dostaw gazu czy energii, jeśli termin ten zostanie nieznacznie przekroczony, jednak może wstrzymać ich dostarczanie w przypadku co najmniej miesięcznej zwłoki z zapłatą.

Zanim jednak przedsiębiorstwo przerwie dostawy mediów do mieszkania klienta, musi on zostać o tym powiadomiony na piśmie. Ponadto przedsiębiorstwo jest zobowiązane wyznaczyć odbiorcy dodatkowy, dwutygodniowy termin do zapłaty zaległych i bieżących należności. Należy także pamiętać, że wznowienie dostawy energii czy gazu wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty, której wysokość określona jest w taryfie przedsiębiorstwa. Dlatego przed planowaniem dłuższej podróży, warto upewnić się, czy po powrocie zdążymy opłacić rachunek w odpowiednim terminie.

Zabezpiecz urządzenia na wypadek wyładowań atmosferycznych

Zmieniające się warunki klimatyczne coraz częściej powodują ekstremalne skoki temperatury powietrza, upały, nagłe wichury czy burze połączone z wyładowaniami atmosferycznymi. Te ostatnie mogą poważnie uszkodzić podłączone do sieci urządzenia. Dlatego w celu ich zabezpieczenia przed awarią spowodowaną wyładowaniami, na czas naszej nieobecności, wyłączmy je z sieci. Jeżeli jednak posiadasz sprzęt, który nawet podczas urlopu powinien pozostać aktywny, podłącz go do sieci za pośrednictwem listwy ochronnej, zabezpieczającej przed skutkami nagłych zmian napięcia lub skorzystaj z gniazdek z uziemieniem.

Zmniejsz zużycie energii elektrycznej

Wyłączenie z sieci urządzeń podczas wakacyjnej nieobecności w domu, czy też w rodzinnej firmie, to nie tylko najskuteczniejsza i zarazem najprostsza metoda ich zabezpieczenia przed awarią, ale także znakomity sposób oszczędzania pieniędzy i energii. Z myślą o swoim portfelu możesz zmniejszyć rachunek za energię elektryczną i co - równie ważne - racjonalnie użytkować energię z korzyścią dla środowiska naturalnego.

Uważaj na nieuczciwych sprzedawców

Do Urzędu Regulacji Energetyki wpływają skargi dotyczące praktyk przedstawicieli handlowych w kontekście zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. Tego typu praktyki mogą również zdarzyć się w okresie wakacyjnym.

Z analizy skarg wynika, że niektórzy przedstawiciele handlowi stosowali niezgodne ze stanem faktycznym praktyki, m.in.:

  • przedstawiali się, niezgodnie z prawdą, jako pracownicy sprzedawcy z urzędu (przedsiębiorstwa, z którym odbiorca miał podpisaną umowę), w związku z czym odbiorcy zawierali nową umowę z innym sprzedawcą będąc przekonanymi, że jest to umowa z dotychczasowym sprzedawcą;
  • przedstawiali się, niezgodnie z prawdą, jako pracownicy Urzędu Regulacji Energetyki, namawiając do podpisania nowej umowy;
  • fałszywie informowali odbiorców, że dotychczasowy sprzedawca kończy działalność i w związku z tym odbiorcy muszą podpisać nowe umowy;
  • fałszywie informowali odbiorców, że w związku ze zmianami przepisów prawa konieczna jest aktualizacja umów, w wyniku czego odbiorcy podpisywali umowy z nowym sprzedawcą będąc przekonanymi, że jest to umowa z dotychczasowym sprzedawcą;
  • fałszywie obiecywali sprzedaż energii po niższej cenie niż ta, którą dotychczas płacił odbiorca, po czym odbiorca już przy pierwszym rachunku zauważał, że płatności są większe niż dotychczas;
  • nie informowali przy zawieraniu umów o zawartych w nich usługach dodatkowych - np. ubezpieczeniu, które wiążą się z dodatkowymi opłatami;
  • informowali, niezgodnie z prawdą, że umowa z dotychczasowym sprzedawcą zostanie rozwiązana bez żadnych konsekwencji finansowych wobec odbiorcy;
  • nie informowali o 14-dniowym prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem dostawcy;
  • stosowali różne techniki manipulacyjne w celu podpisania umowy, np. ponaglali konsumentów do jak najszybszego podpisania dokumentów bez możliwości wcześniejszego zapoznania się z ich treścią.

URE przypomniał zatem, iż w razie otrzymania oferty zmiany sprzedawcy energii, odbiorca powinien:

  • upewnić się, że osoba składająca ofertę jest rzeczywiście przedstawicielem przedsiębiorstwa energetycznego, za którego się podaje; odbiorca powinien zatem poprosić o okazanie legitymacji służbowej bądź identyfikatora lub upoważnienia;
  • przed podpisaniem umowy sprzedaży energii należy dokładnie zapoznać się z jej treścią, sprawdzając m.in. nazwę dostawcy, określone w umowie opłaty, okres obowiązywania umowy, warunki jej rozwiązania;
  • nie należy ulegać presji przedstawiciela handlowego, w przypadku namawiania do szybkiego podpisania umowy bez uprzedniego jej przeczytania; odbiorca nie powinien podpisywać umowy tylko na podstawie zapewnienia ze strony przedstawiciela handlowego, że ten dokładnie przedstawił ofertę;
  • w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do treści umowy należy poprosić przedstawiciela handlowego, aby pozostawił druk umowy oraz kontakt do siebie, a wątpliwości można wyjaśnić kontaktując się - na przykład - telefonicznie z Biurem Obsługi Klienta danego przedsiębiorstwa lub z Punktem Informacyjnym dla Odbiorców Energii i Paliw GazowychUrzędu Regulacji Energetyki, tel. 22 244 26 36;
  • dopilnować by po zawarciu umowy odbiorca otrzymał egzemplarz podpisanej umowy wraz ze wszystkimi jej załącznikami (cennik, ogólne warunki umowy, wzór oświadczenia o odstąpieniu z oznaczeniem nazwy oraz adresem siedziby tego przedsiębiorstwa).

Naruszenia warunków umowy - reklamacje

W razie naruszenia warunków zawartej umowy, należy się zwrócić do przedsiębiorstwa energetycznego (sprzedawcy) z reklamacją. Firma ma 14 dni na rozpatrzenie takiej reklamacji (o ile umowa nie stanowi inaczej).

Jeżeli reklamacja nie pomoże, poproś o pomoc Koordynatora ds. negocjacji działającego przy Prezesie URE i wystąp do niego z wnioskiem o rozwiązanie sporu.

Przypominamy jednocześnie, że Prezes URE nie jest właściwy do rozstrzygania sporów wynikających z umowy pomiędzy przedsiębiorstwami energetycznymi a konsumentami. W tym zakresie właściwy jest sąd powszechny. Tutaj także można wystąpić najpierw z wnioskiem do Koordynatora ds. negocjacji działającego przy Prezesie URE.

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich

Odbiorcy energii od tego roku mogą korzystać z pomocy Koordynatora ds. negocjacji przy Prezesie URE w sprawie pozasądowego rozstrzygania sporów. Koordynator pomoże w rozwiązywaniu sporów między odbiorcami energii elektrycznej, paliw gazowych bądź ciepła w gospodarstwie domowym a przedsiębiorstwami energetycznymi, a także między prosumentami będącymi konsumentami a przedsiębiorstwami energetycznymi, które wynikają z umów o przyłączenie do sieci, umów o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji, umów sprzedaży, albo też umów kompleksowych.

Należy jednak uwzgędnić, że warunkiem wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie po­stępowania przed Koordynatorem ds. negocjacji jest podjęcie przez konsumenta próby kontaktu z przedsię­biorstwem energetycznym i bezpośredniego rozwiązania sporu, także poprzez reklamację.

Zanim więc zdecydujemy się pójść do sądu, warto skontaktować się z Koordynatorem do spraw negocjacji tel. 22 487 56 22,  koordynator@ure.gov.pl, Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa. Szczegóły znajdują się na stronie URE, w dedykowanej zakłace Koordynator do spraw negocjacji.

Zapoznaj się ze Zbiorem Praw Konsumenta

Przed wakacjami warto sięgnąć do szczegółowych, dostępnych na stronie internetowej URE aktualnych opracowań: Zbioru Praw Konsumenta Energii Elektrycznej i Zbioru Praw Konsumenta Paliw Gazowych, które zawierają praktyczne informacje dotyczące zarówno praw odbiorców, jak również funkcjonowania rynku oraz sprzedaży i dostawy energii elektrycznej i paliw gazowych.

 

Na podst. www.ure.gov.pl, www.policja.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika