Jak powinno wyglądać opodatkowanie i dokumentowanie działań promocyjnych (marketingowych) skierowanych (...)

Jak powinno wyglądać opodatkowanie i dokumentowanie działań promocyjnych (marketingowych) skierowanych do pracowników kontrahentów lub do samych kontrahentów w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych?

Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz.60 z późn. zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.03.2007r. przez Panią XY w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 23.03.2007r. Pani XY zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( j.t. Dz.U z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) w sprawie opodatkowania i dokumentowania działań promocyjnych (marketingowych) skierowanych do pracowników kontrahentów lub do samych kontrahentów.

Porady prawne

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą , zdarzenia gospodarcze ewidencjonowane są w księgach rachunkowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika , że w 2007r. strona chce zorganizować w ramach prowadzonej działalności promocję (działania marketingowe). Skierowana byłaby ona do pracowników jej kontrahentów, którzy odpowiadają za zamówienia towarów od jej firmy lub samych kontrahentów. Za spełnienie określonych kryteriów promocji (odpowiednia wartość zamówień, płatności w terminie) pracownik kontrahenta lub sam kontrahent otrzymywałby przewidzianą w regulaminie promocji nagrodę rzeczową.

Zdaniem strony, wartość netto zakupionych nagród jest jej kosztem podatkowym w miesiącu zakupu tych nagród. Po przekazaniu nagrody rzeczowej na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej należy wystawić dokument PIT-8C (w terminie do 20 lutego następującego po roku, w którym była przekazana nagroda) dla osoby otrzymującej nagrodę, (która wartość otrzymanej nagrody w kwocie brutto uwzględni jako przychód w rocznym rozliczeniu) oraz dla właściwego dla tej osoby urzędu skarbowego. Firma podatniczki nie jest tu płatnikiem podatku dochodowego i nie pobiera zaliczki z tego tytułu. Jeżeli nagroda jest przekazana na rzecz podmiotu prowadzącego działalność, wówczas to ten podmiot musi samodzielnie uwzględnić wartość nagrody w swoich przychodach ? strona nie przekazuje jego urzędowi skarbowemu żadnej informacji w tym zakresie, przekazanie nagrody dokumentowane jest protokołem przekazania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach mając na uwadze przedstawiony przez podatniczkę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia wyjaśnia, że przepisy podatkowe nie zawierają definicji sprzedaży premiowej. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku Języka Polskiego PWN , premią jest ?nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś?. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu mające na celu zachęcenie nabywców do zakupu towarów danej firmy a tym samym wpływają na wzrost osiąganych przez nią przychodów.

W przedstawionym stanie faktycznym należy rozróżnić dwie sytuacje, w których zawsze podmiotem dokonującym zakupu (nabywcą) jest kontrahent, natomiast podmiotem otrzymującym świadczenie jest jego pracownik lub też sam kontrahent.

Odnosząc się do pierwszej sytuacji należy stwierdzić, że pracownik kontrahenta niczego od firmy wnioskodawcy nie nabywa. Stronami w umowie sprzedaży są z jednej strony podatnik (sprzedawca ), z drugiej zaś kontrahent (odbiorca).

Zatem nie można uznać, iż osoba otrzymująca świadczenie #8594; pracownik kontrahenta, otrzymuje je w wyniku dokonania nabycia. Oferowanie prezentu natomiast ma za zadanie spowodowanie tego, że osoba która ten prezent otrzymuje będzie wykonywać swoje obowiązki służbowe wynikające z umowy o pracę zawartą z kontrahentem w pożądany przez podatniczkę sposób.

W związku z tym należy uznać, iż świadczenia rozpatrywane na płaszczyźnie podatnik #8594; pracownik kontrahenta nie są nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.

Z uwagi na powyższe przedmiotowe nagrody stanowią przychody z innych źródeł wymienione w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za które uważa się między innymi nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art.12-14 i 17, opodatkowane na zasadach ogólnych

Zgodnie z art. 42a powołanej wyżej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Ustalonym wzorem informacji jest PIT-8C. Nagrodzone osoby są zobowiązane wykazać powyższe przychody w zeznaniu podatkowym składanym stosownie do art. 45 ust. 1 w/w ustawy.

Reasumując, nagrody przyznawane przez firmę pracownikom kontrahentów nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową, a z tytułu ich przekazywania na stronie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Natomiast świadczenia rozpatrywane na płaszczyźnie podatnik #8594; kontrahent będą nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.

Dla kontrahenta (przedsiębiorcy) nieodpłatnie uzyskana nagroda w sprzedaży premiowej stanowi przychód z działalności gospodarczej na podstawie przepisu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art.11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art.21 ust.1 pkt 125.

Stosownie do art.11 ust.2a pkt 4 ww. ustawy wartość pieniężną nagrody rzeczowej należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych przy udostępnieniu rzeczy tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia

Dochód z tego tytułu (bez względu na jego wysokość) podlega opodatkowaniu według zasad przyjętych przez poszczególnego ' kontrahenta ' w toku jego indywidualnego rozliczenia z właściwym organem podatkowym.

Ustosunkowując się do kwestii momentu zaliczenia poniesionego wydatku na zakup nagrody rzeczowej do kosztów uzyskania przychodów stwierdza się, że zgodnie z art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23.

Z powyższego przepisu wynika, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych przepisie art.23, stanowić mogą koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Stosownie do art.22 ust.5c cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu , którego dotyczą.

Poniesione przez stronę wydatki na zakup nagród rzeczowych jako dotyczące całokształtu działalności, związane są z funkcjonowaniem firmy, uznać należy za pośrednio związane z osiąganiem przychodów i w myśl ww. przepisu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w momencie poniesienia.

W odniesieniu do sposobu dokumentowania tych działań, to aby dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu podatniczka powinna posiadać dowód księgowy dokumentujący poniesienie wydatku oraz inne dokumenty wskazujące na związek poniesionych kosztów z przyszłymi przychodami np. informacje o obdarowanych pracownikach kontrahentów i obdarowanych kontrahentach.

Zgodnie z art.24a ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, zobowiązane są prowadzić księgi rachunkowe zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Tymi odrębnymi przepisami jest ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. (Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz.694 z późn. zm.)

Stosownie do art. 20 ust. 2 tej ustawy, ?podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dalej ?dowodami źródłowymi?.

Przepis art. 20 ust. 4 w/w ustawy stanowi, iż ?w przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dowodów źródłowych, kierownik jednostki może zezwolić na udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych, sporządzonych przez osoby dokonujące tych operacji. Nie może to jednak dotyczyć operacji gospodarczych, których przedmiotem są zakupy opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz skup metali nieżelaznych od ludności?.

W myśl art.22 ust.1 cytowanej ustawy o rachunkowości, dowody źródłowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, zawierające co najmniej dane określone w art.21 ustawy oraz wolne od błędów rachunkowych. Zgodnie z art.21 ust.1 ustawy o rachunkowości dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

1/określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,

2/ określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,

3/opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,

4/datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inna datą- także datę sporządzenia dowodu,

5/podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki majątkowe,

6/stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych(dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

Zatem ze względu na powyższe, przekazanie nagrody osobom trzecim może być dokumentowane protokołem przekazania, który zawierał będzie podpisy: osoby przekazującej nagrodę (właściciela firmy) i osoby przyjmującej nagrodę (pracownika kontrahenta lub kontrahenta).

Stanowisko strony zawarte w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika