Czy w świetle art. 21 i art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonując zapłaty za (...)

Czy w świetle art. 21 i art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonując zapłaty za fakturę wystawioną przez Spółkę z o.o. z siedzibą w Indiach z tytułu udzielonej porady prawnej należy pobrać i przekazać do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20%? Rzeczpospolita Polska i Republika Indii podpisały umowę.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 08.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.06.2005.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

W przedmiotowym wniosku Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy w świetle art. 21 i art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy dokonując zapłaty za fakturę wystawioną przez Spółkę z o.o. z siedzibą w Indiach z tytułu udzielonej porady prawnej pobrać podatek dochodowy w wysokości 20% i przekazać do Urzędu Skarbowego, przy czym Rzeczpospolita Polska i Republika Indii podpisały dnia 21 czerwca 1989 r. umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów.

Zdaniem Spółki, jeżeli wystawca faktury przedstawi certyfikat rezydencji, to Spółka nie jest zobowiązana do potrącania podatku dochodowego. Natomiast jeżeli certyfikat nie zostanie przedłożony podatek dochodowy należy potrącić.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, że:

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów. Natomiast ust. 2 art. 21 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita.

Stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 są obowiązane jako płatnicy pobierać z zastrzeżeniem ust. 2 w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Należy jednak zauważyć, iż przepisy umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawartych z Rzeczpospolitą Polską mają pierwszeństwo przed stosowaniem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rzeczpospolita Polska zawarła taką umowę z Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów w 1989 (Dz. U. z 1990 r. Nr 8, poz. 46).

Umowa ta wskazuje, jakiego rodzaju należności uzyskane przez nierezydenta podatkowego jednego z umawiających się państw w drugim państwie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym w tym drugim państwie (państwie źródła dochodu), a jakie mogą podlegać opodatkowaniu tylko w pierwszym z tych państw, tj. w państwie rezydencji podatkowej podmiotu uzyskującego dochód.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej Umowy strony postanowiły, że zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu w drugim Umawiającym się Państwie jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3, jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem (art. 7 ust. 2 Umowy).

Skoro jak oświadcza strona, faktura za usługi prawnicze jest wystawiana przez Spółkę z siedzibą w Indiach, a zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. g umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa należy rozumieć m.in. przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, to dochód tej osoby z powyższego tytułu jest zyskiem przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa w rozumieniu art. 7 ust. 1 przedmiotowej umowy.

Tak więc zgodnie z powyższym przepisem zyski tego przedsiębiorstwa będą opodatkowane w Indiach, chyba że zajdą okoliczności określone art. 7 ust. 2 powołanej umowy.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Spółce służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika