Pytanie dotyczy rodzaju dokumentów finansowych podlegających archiwizowaniu oraz okresów przechowywania (...)

Pytanie dotyczy rodzaju dokumentów finansowych podlegających archiwizowaniu oraz okresów przechowywania dobowych raportów fiskalnych oraz kopii faktur VAT wraz z odpowiednim oryginałem paragonu kasowego.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej rodzaju dokumentów finansowych podlegających archiwizowaniu, stosownie do swojej właściwości, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko zawarte we wniosku jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym piśmie wynika, iż Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług taksówki osobowej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przechowuje przez okres przewidziany ustawą dobowe raporty fiskalne oraz kopie faktur VAT wraz z odpowiednim oryginałem paragonu kasowego.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Zgodnie zaś z art. 112 w/w ustawy podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zgodnie zaś z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z przedstawionych przepisów podatkowych wynika, że Strona ma obowiązek przechowywać wszelkie dokumenty związane z rozliczaniem podatku od towarów i usług przez okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, jak również prowadzoną ewidencję dla potrzeb tego podatku, sporządzoną na podstawie tych dokumentów.

Dokumentami finansowymi niezbędnymi do prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług będą, zatem raporty dobowe fiskalne, kopie faktur VAT wraz z oryginałem paragonu kasowego, jak również poszczególne paragony fiskalne.

W świetle powyższego podatnik ma obowiązek archiwizować wszelkie dokumenty niezbędne do prawidłowego prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W związku powyższym postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w piśmie z dn. 23.02.2005r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedmiotowego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika