Czy w odniesieniu do zrealizowanych projektów Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ma możliwość (...)

Czy w odniesieniu do zrealizowanych projektów Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2010 r. (data wpływu 22.02.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia z dnia 18.03.2010 r. (data wpływu 22.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w odniesieniu do zrealizowanych projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.02.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w odniesieniu do zrealizowanych projektów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18.03.2010 r. (data wpływu 22.03.2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-174/10-2/JK z dnia 12.03.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z przyznanymi Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej dotacjami:

  1. ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. ?Komputerowy system obiegu i archiwizacji dokumentów na bazie teleradiologii?, realizowanego w latach 2006 - 2007 i zakończonego w roku 2007,
  2. ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami - Obszar A, na realizację projektu pn. ?Zakup, dostawa i montaż sprzętu rehabilitacyjnego do Zakładu Rehabilitacji Leczniczej w Szpitalu?, realizowanego i zakończonego w roku 2008,
  3. ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami - Obszar B na realizację projektu pn. ?Zakup, dostawa oraz montaż dźwigu w budynku Oddziału dla Przewlekle Chorych i poradni neurologicznej?, realizowanego w latach 2008 i 2009 i zakończonego w roku 2009,

SPZOZ złożył oświadczenie o ?Kwalifikowalności podatku od towarów i usług? w którym oświadczył, że nie ma możliwości do odliczenia podatku VAT w całości ani w części, ponieważ wykonuje w ponad 98% usługi zwolnione od podatku od towarów i usług, wymienione w Załączniku Nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 ww. ustawy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze wykładnię prawa i stan faktyczny, tj. wyliczony zgodnie z postanowieniami art. 90 przedmiotowej ustawy wskaźnik struktury sprzedaży za rok 2008 nie przekroczył 2% i wynosił 0,7% a po zaokrągleniu 1% wg wyliczenia

  • sprzedaż ogółem w 2009 r. ? 60 082 638,02 zł w tym:
  • sprzedaż zwolniona ? 59 473 898,70 zł,
  • sprzedaż opodatkowana ? 507 823,11 zł.

Wskaźnik struktury /426 809,18 x 100/: 58 436 182,02 = 0,84% ~ 1,00%.

Wskaźnik powyższy za 2009 r. wynosił po zaokrągleniu 1%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do zrealizowanych projektów - dotacji w szczególności:

  • ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. ?Komputerowy system obiegu i archiwizacji dokumentów na bazie teleradiologii? realizowanego w latach 2006 - 2007 i zakończonego w roku 2007
  • ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami - Obszar A, na realizację projektu pn. ?Zakup, dostawa i montaż sprzętu rehabilitacyjnego do Zakładu Rehabilitacji Leczniczej w Szpitalu? realizowanego i zakończonego w roku 2008
  • ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami - Obszar B, na realizację projektu pn. ?Zakup, dostawa oraz montaż dźwigu w budynku Oddziału dla Przewlekle Chorych i poradni neurologicznej? realizowanego w latach 2008 i 2009 i zakończonego w roku 2009,

podatnik - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług /VAT/ w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać poniesionego kosztu VAT związanego z realizacją wyszczególnionych projektów. Jednakże instytucja Pośrednicząca wymaga od beneficjentów środków pomocowych dostarczenia dokumentu z właściwego organu podatkowego zaświadczającego, że w odniesieniu do zrealizowanych projektów beneficjent nie ma prawa odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT? - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wyraża podstawowe prawo podatnika, jakim jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z zapisem tego artykułu w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Wskazany przepis jednocześnie wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest przejawem neutralności podatku od towarów i usług. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na zachwianie zasady neutralności podatku i dlatego mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej. Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik VAT,
  • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W pozycji nr 9 przedmiotowego załącznika nr 4 do ustawy ujęte są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Zgodnie z art. 90 ust. 1-4 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w latach 2006-2009 otrzymał dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami na realizację trzech projektów: ?Komputerowy system obiegu i archiwizacji dokumentów na bazie teleradiologii?, ?Zakup, dostawa i montaż sprzętu rehabilitacyjnego do Zakładu Rehabilitacji Leczniczej w Szpitalu?, ?Zakup, dostawa oraz montaż dźwigu w budynku Oddziału dla Przewlekle Chorych i poradni neurologicznej?. Realizacja niniejszych projektów służyła wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności zwolnionych od podatku VAT. Udział procentowy sprzedaży opodatkowanej do ogółu sprzedaży za 2009 r., który stanowi jednocześnie proporcję wstępną na rok 2010 r., wynosił po zaokrągleniu 1%.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy uznać, iż w myśl art. 90 ust. 10 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizacji przedmiotowych projektów z uwagi na fakt, iż proporcja za 2009 r. ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekroczyła 2%.

Ponadto zaznacza się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Odnosi się to w szczególności do prawidłowości wyliczenia wskaźnika struktury sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w kwocie 75 zł w dniu 15.02.2010 r., a wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego, różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa na numer konta bankowego wpłacającego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika