Czy SP ZOZ ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego (...)

Czy SP ZOZ ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 794) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 lipca 2012r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego oraz prawa reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca jako instytucja świadcząca usługi medyczne wynikające z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008r., Nr 164, poz. 1027) jest instytucją zwolnioną z podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 z ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. obniżenie podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu po jego zakończeniu będą służyć wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT ? 7 z tytułu przychodów za wynajem pomieszczeń pod gabinety lekarskie. W chwili obecnej Wnioskodawca realizuje projekt, nr umowy ?, dofinansowany z środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla Województwa pn. ?..? służący poprawie jakości usług medycznych dotychczas świadczonych jak również wdrażanie nowych usług medycznych, których sprzedaż nie jest objęta podatkiem VAT.

Przedmiotem projektu jest zakup i wdrożenie oprogramowania do obsługi Szpitala, w skład którego wchodzi prowadzenie ewidencji pacjentów oraz całej dokumentacji medycznej (badania laboratoryjne i obrazowe, wszelkiego rodzaju opisy związane z pobytem pacjenta w Szpitalu). Ponadto oprogramowanie to zakłada ewidencjonowanie leków w aptece zakładowej i apteczkach oddziałowych.

Projekt zakłada również zakup i wdrożenie oprogramowania do prowadzenia obsługi finansowo-księgowej, kadrowej jak i gospodarki magazynowej oraz technicznej Szpitala. Dodatkowo w projekcie znajduje się zakup portalu internetowego oraz portalu do e-rejestracji pacjenta. Umożliwi to pacjentom rejestracje do poradni z wyprzedzeniem i bez konieczności dodatkowego przyjazdu do Szpitala. Platforma ta umożliwi również przeglądanie przez zarejestrowanych pacjentów swojej historii pobytów i badań w Szpitalu i poradniach. W związku z zakupem oprogramowania projekt uwzględnia również doposażenie w niezbędny sprzęt IT w skład którego wchodzą: komputery do punktów pielęgniarskich, pokoi lekarskich i pokoi oddziałowych, serwery do ww. oprogramowania wraz z macierzami do składowania i backupów danych m.in. zdjęć z RTG, drukarek do wydrukowania dokumentacji medycznej pacjenta, czytników kodów kresowych do ewidencjonowania leków oraz badań laboratoryjnych pacjentów, urządzeń sieciowych (switche) w związku ze zwiększeniem ilości sprzętu, a co za tym idzie konieczności rozbudowy sieci.

W projekcie znajduje się również zakup infokiosków do udostępnienia internetu dla pacjentów i osób odwiedzających. Infokioski oprócz udostępnienia Internetu spełniają również funkcje informacyjną o placówce SP ZOZ. pozwalają w szybki i prosty sposób wyszukać informacje na stronie NFZ, pozwalają zapoznać się z ogłoszeniami lokalnymi o prace, przejrzeć informacje na serwisach Urzędu Marszałkowskiego i urzędów lokalnych.

Program realizowany jest pn. ??". Projekt rozpoczął się 01 lipca 2011r., termin zakończenia projektu 31 sierpnia 2012r. Projekt realizowany jest z środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa oś priorytetowa 2 ???, działanie 2.2. ??".

Wszystkie zakupy sprzętu i usług dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Przedmioty projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Zakupione oprogramowanie i sprzęt służyć będą wyłącznie poprawie jakości świadczonych usług i nie będą skutkować zwiększeniem przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy SP ZOZ ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług do realizacji projektu pn. ??", dzięki któremu po zakończeniu realizacji będą świadczone wyłącznie usługi medyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi medyczne są świadczone mieszkańcom powiatu, a także mieszkańcom powiatów ościennych. SP ZOZ jest placówką publiczną świadczącą usługi medyczne na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowa. Wszystkie dotychczas świadczone usługi medyczne są usługami zwolnionymi z podatku VAT. Po zrealizowaniu projektu w ramach RPO wykorzystane zostaną nabyte towary i usługi do podniesienia jakości świadczonych usług medycznych oraz wprowadzenia nowych procedur medycznych zwolnionych z podatku VAT, dlatego też SP ZOZ nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. SP ZOZ jako instytucja świadcząca usługi medyczne wynikające z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest instytucją zwolnioną z podatku VAT.

W chwili obecnej Wnioskodawca realizuje projekt pn. ? ?? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Projekt rozpoczął się 01 lipca 2011r., termin zakończenia projektu 31 sierpnia 2012r. Przedmiotem projektu jest zakup i wdrożenie oprogramowania do obsługi Szpitala, w skład którego wchodzi prowadzenie ewidencji pacjentów oraz całej dokumentacji medycznej (badania laboratoryjne i obrazowe, wszelkiego rodzaju opisy związane z pobytem pacjenta w Szpitalu). Ponadto oprogramowanie to zakłada ewidencjonowanie leków w aptece zakładowej i apteczkach oddziałowych. Projekt zakłada również zakup i wdrożenie oprogramowania do prowadzenia obsługi finansowo-księgowej, kadrowej jak i gospodarki magazynowej oraz technicznej Szpitala. Dodatkowo w projekcie znajduje się zakup portalu internetowego oraz portalu do e-rejestracji pacjenta. Umożliwi to pacjentom rejestracje do poradni z wyprzedzeniem i bez konieczności dodatkowego przyjazdu do Szpitala. Platforma ta umożliwi również przeglądanie przez zarejestrowanych pacjentów swojej historii pobytów i badań w Szpitalu i poradniach. W związku z zakupem oprogramowania projekt uwzględnia również doposażenie w niezbędny sprzęt IT w skład którego wchodzą: komputery do punktów pielęgniarskich, pokoi lekarskich i pokoi oddziałowych, serwery do ww. oprogramowania wraz z macierzami do składowania i backupów danych m.in. zdjęć z RTG, drukarek do wydrukowania dokumentacji medycznej pacjenta, czytników kodów kresowych do ewidencjonowania leków oraz badań laboratoryjnych pacjentów, urządzeń sieciowych (switche) w związku ze zwiększeniem ilości sprzętu, a co za tym idzie konieczności rozbudowy sieci. W projekcie znajduje się również zakup infokiosków do udostępnienia internetu dla pacjentów i osób odwiedzających. Wszystkie zakupy sprzętu i usług dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Przedmioty projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Zakupione oprogramowanie i sprzęt służyć będą wyłącznie poprawie jakości świadczonych usług i nie będą skutkować zwiększeniem przychodów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ poniesione wydatki nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w szczególności zmiany przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika