Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym sprawy, w związku z podjęciem przez walne zgromadzenie spółki (...)

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym sprawy, w związku z podjęciem przez walne zgromadzenie spółki przekształconej (S.K.A) uchwały o wypłacie wspólnikom kwot odpowiadających części zysku wypracowanego do dnia przekształcenia przez spółkę przekształcaną (S.A.), poprzez obniżenie kapitału zapasowego S.K.A., co nastąpi w terminie kilku miesięcy po dniu przekształcenia, u wspólników spółki przekształconej (S.K.A.) powstanie przychód lub dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, do którego obliczenia, pobrania i wpłacenia do właściwego urzędu skarbowego spółka przekształcona (S.K.A.) będzie zobowiązana jako płatnik? Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym sprawy, w związku z dokonaniem przez spółkę przekształconą (S.K.A.) wypłaty wspólnikom kwot odpowiadających części zysku wypracowanego do dnia przekształcenia przez spółkę przekształcaną (S.A.), poprzez obniżenie kapitału zapasowego S.K.A., co nastąpi w terminie kilku miesięcy po dniu przekształcenia, u wspólników spółki przekształconej (S.K.A.) powstanie przychód lub dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, do którego obliczenia, pobrania i wpłacenia do właściwego urzędu skarbowego spółka przekształcona (S.K.A.) będzie zobowiązana jako płatnik?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2012 r. (data wpływu 28 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportowych i spedycyjnych. Spółka powstała w dniu 12 października 2012 r. w wyniku przekształcenia w trybie przepisów Tytułu IV Działu III Kodeksu spółek handlowych ? spółki akcyjnej w spółkę komandytową-akcyjną. Na dzień poprzedzający dzień przekształcenia, akcjonariuszami spółki przekształcanej były osoby fizyczne i osoby prawne (spółka z o.o. i spółka akcyjna). W bilansie spółki przekształcanej (S.A.) sporządzonym na dzień 31 grudnia 2011 r. występuje kapitał zapasowy w kwocie 2.284 zł 62 gr utworzony z zysku spółki za okres od 16 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. (spółka akcyjna powstała z przekształcenia spółki komandytowej i została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego postanowieniem sądu z dnia 16 grudnia 2011 r.). Kapitał ten pozostawał w spółce do dnia przekształcenia. W bilansie spółki akcyjnej sporządzonym na dzień poprzedzający dzień dokonania przekształcenia wystąpił również zysk w wysokości ok. 800.000 zł (sprawozdanie finansowe nie zostało jeszcze ostatecznie zweryfikowane), wypracowany od początku roku podatkowego 2012 (tj. od 1 stycznia 2012 r.) do momentu przekształcenia. Zgodnie z planem przekształcenia i z przepisem art. 396 § 2 Kodeksu spółek handlowych, nadwyżka wartości majątku spółki nad wartością kapitału zakładowego, obejmująca m.in. wskazany zysk, zostaje przelana do kapitału zapasowego spółki przekształconej (S.K.A.). Zgodnie z planem przekształcenia, kapitał zakładowy spółki przekształconej był równy kapitałowi zakładowemu spółki przekształcanej, powiększonemu o dodatkowy wkład wniesiony przez komplementariusza przy przekształceniu (wkład ten powiększył kapitał zapasowy spółki przekształconej). Po przekształceniu jedna z osób prawnych (spółka akcyjna) uzyskała status komplementariusza i jednocześnie akcjonariusza w spółce komandytowo-akcyjnej, a pozostałe osoby fizyczne i osoba prawna status akcjonariusza w spółce przekształconej. W myśl postanowień statutu spółki przekształcanej (S.A.) zysk mógł zostać w całości wyłączony od podziału i alokowany na kapitale zapasowym, kapitale rezerwowym spółki lub na innych funduszach przewidzianych statutem albo przeznaczony do podziału między akcjonariuszy (za wyjątkiem 8% obowiązkowego odpisu na kapitał zapasowy utworzony na pokrycie strat zgodnie z art. 396 § 1 Kodeksu spółek handlowych, obowiązek dokonania takiego odpisu, w ocenie Wnioskodawcy, będzie dotyczył również spółki przekształconej, tj. spółki komandytowo-akcyjnej, w oparciu o art. 126 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych). Podobne sposoby alokacji zysku są możliwe w spółce komandytowo-akcyjnej (spółce przekształconej).W momencie samego przekształcenia cały majątek spółki akcyjnej wszedł w skład majątku spółki komandytowo-akcyjnej. Po zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie wspólników spółki komandytowo-akcyjnej (akcjonariuszy i komplementariusza) sprawozdania finansowego spółki akcyjnej sporządzonego na dzień poprzedzający dzień przekształcenia (co nastąpi w okresie kilku miesięcy po dniu przekształcenia w 2013 r.), wspólnicy rozważają możliwość obniżenia kapitału zapasowego spółki przekształconej (S.K.A.) i wypłaty z obniżonego kapitału kwoty odpowiadającej części zysku wypracowanego przez spółkę akcyjną przed dokonaniem przekształcenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym sprawy, w związku z podjęciem przez walne zgromadzenie spółki przekształconej (S.K.A) uchwały o wypłacie wspólnikom kwot odpowiadających części zysku wypracowanego do dnia przekształcenia przez spółkę przekształcaną (S.A.), poprzez obniżenie kapitału zapasowego S.K.A., co nastąpi w terminie kilku miesięcy po dniu przekształcenia, u wspólników spółki przekształconej (S.K.A.) powstanie przychód lub dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, do którego obliczenia, pobrania i wpłacenia do właściwego urzędu skarbowego spółka przekształcona (S.K.A.) będzie zobowiązana jako płatnik?
  2. Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym sprawy, w związku z dokonaniem przez spółkę przekształconą (S.K.A.) wypłaty wspólnikom kwot odpowiadających części zysku wypracowanego do dnia przekształcenia przez spółkę przekształcaną (S.A.), poprzez obniżenie kapitału zapasowego S.K.A., co nastąpi w terminie kilku miesięcy po dniu przekształcenia, u wspólników spółki przekształconej (S.K.A.) powstanie przychód lub dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, do którego obliczenia, pobrania i wpłacenia do właściwego urzędu skarbowego spółka przekształcona (S.K.A.) będzie zobowiązana jako płatnik?


Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek Spółki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stanowi przedmiot odrębnego rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy, kwota zysku wypracowanego przez spółkę akcyjną w roku podatkowym 2011 i alokowanego na kapitale zapasowym spółki (zarówno w części wynikającej z obowiązkowej alokacji na podstawie przepisu art. 396 § 1 Kodeksu spółek handlowych jak i w pozostałej części), podobnie jak zysk wypracowany od 1 stycznia 2012 r. do momentu dokonania przekształcenia (który zwiększył, w momencie przekształcenia, kapitał zapasowy spółki przekształconej na podstawie uchwały wspólników podjętej w związku z art. 396 § 2 Kodeksu spółek handlowych) weszły w momencie przekształcenia w skład majątku spółki przekształconej (S.K.A). Majątek spółki przekształconej (S.K.A.) był równy majątkowi spółki przekształcanej powiększonemu o dodatkowy wkład komplementariusza, a wszelkie składniki majątku S.A. przed przekształceniem weszły w skład majątku S.K.A. po przekształceniu. Ewentualna wypłata kwot odpowiadających części zysków S.A., wypracowanych przed dokonaniem przekształcenia nastąpi już z majątku spółki przekształconej (S.K.A.) jako następcy prawnego S.A. Realizacja wypłaty nastąpi po ewentualnym podjęciu przez walne zgromadzenie wspólników S.K.A uchwały o odpowiednim obniżeniu kapitału zapasowego spółki przekształconej i przeznaczeniu kwoty obniżenia do wypłaty wspólnikom, co będzie miało miejsce nie wcześniej niż kilka miesięcy po dniu przekształcenia (w 2013 r.). Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w szczególności art. 24 ust. 5 ustawy, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 10 ust. 1, nie wskazują, aby podjęcie uchwały o dokonaniu wypłaty lub sama wypłata przez spółkę osobową, powstałą z przekształcenia spółki kapitałowej, kwot odpowiadających całości lub części zysków wypracowanych przez spółkę kapitałową przed przekształceniem (i podzielonych poprzez alokowanie na kapitale zapasowym spółki), w drodze obniżenia kapitału zapasowego spółki przekształconej, stanowiły zdarzenia skutkujące obowiązkiem rozliczenia podatku. Ewentualna konieczność (lub brak konieczności) opodatkowania kwot odpowiadających zyskowi wypracowanemu przez spółkę przekształcaną na jakimkolwiek wcześniejszym etapie (tj. w okresie poprzedzającym podjęcie uchwały i dokonanie wypłaty tych kwot wspólnikom w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym sprawy) nie ma w ocenie Wnioskodawcy wpływu na to, iż samo podjęcie przez walne zgromadzenie spółki osobowej (S.K.A.) uchwały o wypłacie przedmiotowych kwot oraz następująca po nim faktyczna wypłata, nie skutkuje ? w obecnie obowiązującym stanie prawnym - uzyskaniem przez wspólników spółki przekształconej przychodu lub dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym (odpowiednio od osób fizycznych lub od osób prawnych). Ponieważ pytania Wnioskodawcy dotyczą uzyskania przez wspólników spółki przekształconej dochodu lub przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym (od osób fizycznych lub od osób prawnych, zależnie od statusu wspólnika) w związku z podjęciem uchwały o wypłacie kwot z obniżonego kapitału zapasowego lub w związku z dokonaniem samej wypłaty (tj. na moment podjęcia uchwały lub na moment dokonania wypłaty), odpowiedź na obydwa pytania niniejszego wniosku powinna być przecząca. W konsekwencji powyższego spółka przekształcona jako płatnik nie będzie zobowiązana do rozliczenia podatku dochodowego od dochodów wspólników w związku z podjęciem uchwały o wypłacie kwoty z obniżonego kapitału zapasowego spółki przekształconej lub w związku z faktycznym dokonywaniem takiej wypłaty. Zdaniem Wnioskodawcy pogląd powyższy znajduje oparcie w interpretacjach wydanych przez Ministra Finansów, np. w interpretacji z dnia 15 marca 2012 r. znak (...) wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w (...).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka komandytowo - akcyjna powstała w dniu 12 października 2012 r. z przekształcenia spółki akcyjnej posiada kapitał zapasowy, na którym zgromadzone są środki, które stały się środkami Spółki komandytowo-akcyjnej w wyniku przekształcenia, a które w spółce akcyjnej stanowiły zysk wypracowany przez tę spółkę w 2011 r. (alokowany na kapitale zapasowym spółki akcyjnej) i zysk wypracowany od 1 stycznia 2012 r. do momentu przekształcenia.

Spółka komandytowo-akcyjna zamierza dokonać w 2013 r. obniżenia kapitału zapasowego i wypłaty kwot z tego obniżenia swoim wspólnikom będącym osobami prawnymi i osobami fizycznymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca rozważa m.in., czy podjęcie stosownej uchwały w ww. sprawie, jak również sama wypłata należności na rzecz wspólników będących osobami fizycznymi będzie wiązać się z powstaniem po jego stronie obowiązków płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) przepisem, na mocy którego płatnicy są zobowiązani do poboru podatku od zysków kapitałowych jest przepis art. 41 ust. 4 ustawy. W myśl tego przepisu płatnicy, o których mowa w ust. 1, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W odniesieniu do sytuacji opisanej we wniosku obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. obowiązek obliczenia, poboru i wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na rachunek właściwego urzędu skarbowego, ciążyłyby zatem na Wnioskodawcy wyłącznie gdyby dokonywał wypłaty należności (świadczeń) z tytułów wymienionych w treści tego przepisu.


Przepis art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:


  1. z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
  2. z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
  3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
  4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
  5. z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.


Przepisy art. 30 ust. 1 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 ww. ustawy dotyczą natomiast dochodów (przychodów) z tytułu:


  • wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody;
  • świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności;
  • świadczeń pieniężnych otrzymywanych po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw, przez okres roku co miesiąc lub za okres roku jednorazowo albo co miesiąc przez okres trzech miesięcy - w wysokości 20% należności;
  • z wynagrodzeń za udzielanie pomocy Policji, organom kontroli skarbowej, funkcjonariuszom celnym, Straży Granicznej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, wypłacanych z funduszu operacyjnego - w wysokości 20% wynagrodzenia;
  • z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu;
  • od jednorazowych odszkodowań za skrócenie okresu wypowiedzenia, wypłacanych żołnierzom zwalnianym z zawodowej służby wojskowej na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2011 r. Nr 81, poz. 439) - w wysokości 20% .


Z kolei art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż 19% zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się z zastrzeżeniem art. 52a, od uzyskanych dochodów (przychodów):


  1. z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej;
  2. z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych;
  3. z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą;
  4. z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych;
  5. od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych;
  6. od kwot wypłacanych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy:


    1. w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
    2. z subkonta, o którym mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;


  7. od dochodu członka pracowniczego funduszu emerytalnego z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunku ilościowym do aktywów tego funduszu;
  8. z tytułu zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu;
  9. od kwot jednorazowo wypłacanych przez otwarty fundusz emerytalny członkowi funduszu, któremu rachunek funduszu otwarto w związku ze śmiercią jego współmałżonka;


    9a) od kwot jednorazowo wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z subkonta,
    o którym mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
    społecznych, w związku ze śmiercią współmałżonka ubezpieczonego;


  10. od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie;
  11. od dochodu uczestnika pracowniczego programu emerytalnego z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych;
  12. od kwot:


    1. wypłaty gwarantowanej po śmierci uprawnionego do dożywotniej emerytury kapitałowej w rozumieniu ustawy o emeryturach kapitałowych,
    2. wypłaconych środków gwarantowanych po śmierci uprawnionego do dożywotniej emerytury kapitałowej, o których mowa w art. 40f ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.


Stosownie zaś do art. 24 ust. 5 pkt 8 ww. ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Prawodawca kwalifikuje więc przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową jako zdarzenie, które ? w przypadku, gdy majątek przekształcanej spółki kapitałowej obejmuje niepodzielone zyski ? skutkuje powstaniem dochodu (przychodu) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 30a ust.

1 pkt 4 omawianej ustawy. Na mocy art. 41 ust. 4c ww. ustawy, obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 8 ciąży na spółce powstałej w wyniku przekształcenia, jako płatniku. Kwestia powstania po stronie podatnika przedmiotowego dochodu (przychodu) z tytułu przekształcenia spółki kapitałowej, której jest wspólnikiem, w spółkę osobową jest uzależniona od istnienia ? na moment przekształcenia ? niepodzielonych zysków spółki kapitałowej. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia ?niepodzielonych zysków? w treści ustawy. Mając na względzie ratio legis analizowanego przepisu oraz regulacje Kodeksu spółek handlowych, można jednak stwierdzić, że niepodzielone zyski obejmują wszelkie zyski wypracowane przez spółkę kapitałową, lecz niewypłacone wspólnikom przed datą przekształcenia w spółkę osobową, w tym zyski przekazane na kapitał zapasowy i rezerwowy.

Odnosząc powołane unormowania do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych obniżenia kapitału zapasowego spółki osobowej, w tym spółki komandytowo-akcyjnej (niezależnie, z jakich środków został on utworzony) ani też wypłaty na rzecz wspólników spółki osobowej, w tym wspólników spółki komandytowo-akcyjnej, należności z tytułu podziału kwot z obniżenia jej kapitału zapasowego. Okoliczności faktyczne będące przedmiotem pytań Wnioskodawcy nie mieszczą się w hipotezach normy zawartej w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w przedstawionej w zdarzeniu przyszłym sytuacji podjęcia przez Spółkę komandytowo-akcyjną uchwały o obniżeniu kapitału zapasowego i wypłacie na rzecz wspólników środków zgromadzonych na tym kapitale w wartości odpowiadającej temu obniżeniu, jak i sytuacji wypłaty wspólnikom należności wynikających z tej uchwały, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. W konsekwencji, Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od należności będących przedmiotem uchwały albo wypłacanych na rzecz wspólnika

Należy przy tym zastrzec, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia postania po stronie Wnioskodawcy obowiązku obliczenia, poboru i przekazania na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na moment podjęcia przedmiotowej uchwały i na moment wypłaty wspólnikom wynikających z niej należności. Tutejszy organ nie rozstrzygnął natomiast, czy przedstawione zdarzenie przyszłe skutkuje powstaniem po stronie wspólników spółki komandytowej będących osobami fizycznymi dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu natomiast do powołanej we wniosku indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, tut. organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika