Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2014 r. (data wpływu 29 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?W.? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?W.?.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje projekt pod nazwą ?W.?, który jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 2 Turystyka, Działanie 2.1 Wzrost potencjału turystycznego, Poddziałanie 2.1.5 Dziedzictwo kulturowe. Zasadniczym celem projektu jest wsparcie realizacji strategicznych celów Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Województwa do roku 2020, natomiast celem ogólnym jest poprawa estetyki oraz wzrost atrakcyjności miasta J. jako miejsca do rozwoju społecznego, gospodarczego, infrastrukturalnego poprzez realizację działań w latach 2011-2014. Teren objęty projektem jest pozostałością po dawnej fosie miejskiej w miejscowości J.

Części składowe projektu tworzą:


  • główny ciąg pieszy rekreacyjny, dojścia i ciągi piesze oraz schody terenowe o nawierzchni utwardzonej z kostki kamiennej i bruku klinkierowego,
  • arboretum, ogród sensoryczny, ogród skał, zielona klasa - zagospodarowanie przestrzeni poprzez kompozycje roślin i kamieni o charakterze edukacyjnym, przystosowane dla osób niepełnosprawnych,
  • elementy małej architektury - fontanny, mostek drewniany, strefa sacrum ze stacjami drogi krzyżowej, ołtarzem polowym i placem pielgrzymkowym,
  • amfiteatr - renowacja konstrukcji widowni, sceny i zadaszenia,
  • oświetlenie terenu - latarnie oraz lampy typu parkowego i ogrodowego.


W wyniku realizacji ww. projektu wykonane zostaną roboty budowlane, mające na celu poprawienie warunków turystycznych na obszarze objętym niniejszym projektem. Renowacja, utrzymanie i wprowadzenie nowych funkcji na terenie byłej fosy miejskiej przyczyni się do uatrakcyjnienia miasta, a równocześnie i regionu dla odwiedzających. Właścicielem powstałego mienia będzie Gmina. Wszelkie koszty związane z eksploatacją projektu ponosić będzie Gmina, jak również będzie odpowiedzialna za użytkowanie projektu.

Gmina nie będzie czerpała dochodów z tytułu powstałej infrastruktury, ponieważ będzie bezpłatnie dostępna dla mieszkańców i odwiedzających miasto J. i Gminę J.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Według uregulowania art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:


    1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

    9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

    10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

    12. zieleni gminnej i zadrzewień.


Realizacja projektu ma na celu zagospodarowanie zdegradowanego terenu, który jest pozostałością po dawnej fosie miejskiej. Cały teren objęty jest ochroną konserwatorską i zgodnie z projektem fosę podzielono na dwie strefy:


  • sacrum - usytuowane na naturalnym wzniesieniu stacje drogi krzyżowej, które zostanie obsadzone zielenią, dodatkowo odnowiona zabytkowa kapliczka dla turystów będzie stanowiła obiekt o znaczeniu kulturowym;
  • profanum - będzie typowym miejscem rekreacji, powstaną ciągi piesze i rowerowe, ogród sensoryczny (to ogród dźwięku, dotyku i zapachu, umożliwi poznanie otaczającego świata przyrody dzieciom oraz osobom niepełnosprawnym), ogród skał (zostaną zgromadzone skały z różnych regionów Polski oznaczone w odpowiedni sposób będą pełniły rolę edukacyjną), powstanie zbiorczy plac wyposażony w szereg ławeczek wypoczynkowych, obleczonych zielenią, który będzie miejscem spotkań i festynów.

Renowacja fosy i powstałe w jej wyniku mienie stworzy miejsce do rekreacji, co przyczyni się do urozmaicenia spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży, który będą mogły spędzić aktywnie i bezpiecznie. Zagospodarowanie fosy uatrakcyjni miasto pod względem turystycznym, jak również poprawi estetykę przestrzeni publicznej. Powstanie lokalne centrum aktywizacji społecznej, kulturalnej, sportowej i religijnej.

Końcowy efekt projektu związany jest z wykonywaniem zadań własnych gminy i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ będzie dostępny bezpłatnie, jak również nie będzie przedmiotem odpłatnej dzierżawy. Dlatego też Gmina, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu, ponieważ nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika