Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ze względu (...)

Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ze względu na brak związku zakupów dokonanych w ramach projektu, z czynnościami opodatkowanymi. Nie ma możliwości otrzymania zwrotu podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.3.1 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 8 listopada 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 10 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.3.1 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Lokalna Grupa Działania, działająca w formie stowarzyszenia, zamierza do dnia 30 listopada 2010 r. złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.3.1 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja', objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach ww. działania od 1 stycznia 2011 r. do 20 czerwca 2015 r. Stowarzyszenie będzie finansować m.in. koszty utrzymania swojego biura, w tym: koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu urządzeń i materiałów biurowych, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów działań Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z terenu objętego działaniem, działań promocyjnych dotyczących zarówno możliwości pozyskiwania środków w ramach ww., jak również obszaru działania Stowarzyszenia. W ramach przyznanych środków i umowy podpisanej z Samorządem Województwa Stowarzyszenie będzie miało zapewnione środki na funkcjonowanie, w celu pełnienia funkcji lokalnej instytucji wdrażającej dla działania Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało i zachęcało działaniami promocyjnymi, by potencjalni beneficjenci składali wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.1.3 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Następnie będzie przeprowadzało postępowanie konkursowe i wskazywało te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą już prowadzone przez inne instytucje: Urząd Marszałkowski Województwa oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów będą realizowane nieodpłatnie, a zakupione w wyniku realizacji operacji mienie pozostanie wyłączną własnością Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane jedynie na Jego potrzeby. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a działalność statutowa, którą wykonuje, kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy. W wyniku realizacji ww. działań Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów, a działalność nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie będzie miało możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w ramach działania 4.3.1 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja', objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w okresie 2011-2015 oraz czy będzie miało możliwość odzyskania w latach 2011-2015 podatku naliczonego...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, jak również nie będzie miało możliwości odzyskania podatku naliczonego. Stowarzyszenie stwierdziło, że zakupy dokonywane w ramach realizacji działania 4.3.1 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja', w żaden sposób nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Podniosło, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Wskazało, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powołując się na treść art. 88 ust. 4 ustawy stwierdziło, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje podatnikom, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96 ustawy. Stowarzyszenie wskazało, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, tym samym nie będzie mogło skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), w którym w rozdziale 9 i § 7 ust 3 i 4, powyższa kwestia była uregulowana w sposób tożsamy.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie, niebędące zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, realizuje projekt dofinansowany z funduszy unijnych w ramach działania ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja'. W ramach realizacji przedmiotowego projektu Stowarzyszenie będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało i zachęcało działaniami promocyjnymi, by potencjalni beneficjenci składali wnioski o dofinansowanie oraz będzie przeprowadzało postępowanie konkursowe i wskazywało te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą strategię rozwoju. W związku z jego realizacją Stowarzyszenie poniesie m. in. następujące koszty: najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu urządzeń i materiałów biurowych. Realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu, które nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie będzie istniał związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma na jego realizację nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika