Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 24 grudnia 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie 4.31 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie 4.31 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie 4.31 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?. Celem projektu jest podniesienie jakości życia opartej na wykorzystaniu lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i historycznych oraz wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców powiatu ... oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia, poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania jego biura. Projekt realizowany jest od 17 października 2008 r. i polega m. in. na stworzeniu strony internetowej, organizacji bezpłatnych szkoleń dla członków zarządu Stowarzyszenia, organizacji bezpłatnych usług doradczych na rzecz mieszkańców, druku materiałów promocyjnych, które udostępniane są bezpłatnie osobom zainteresowanym możliwością dofinansowania w ramach rozwoju obszarów wiejskich. Projekt obejmuje koszty dotyczące: materiałów biurowych, urządzeń i sprzętu biurowego, mebli biurowych, wynagrodzeń pracowników, usług telekomunikacyjnych, informatycznych, finansowo-księgowych oraz prawnych, wynajmu pomieszczeń biurowych, opłat skarbowych i sądowych, usług zewnętrznych doradców i ekspertów, usług organizacji szkoleń. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług [ art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)] i nie uzyskuje żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Stowarzyszenie, jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co, zdaniem Stowarzyszenia, skutkuje brakiem podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach związanych z realizacją zadania. Projekt jest realizowany w etapach. Każdy z nich kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Do każdego ze składanych wniosków o płatność Stowarzyszenie zobowiązane jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność w ramach działania 4.31 ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy poniesiony przez Lokalną Grupę Działania koszt podatku od towarów usług w przypadku realizacji zadania może zostać w jakikolwiek sposób przez nią odliczony lub zwrócony?


Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a efekty projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 przywołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika