Nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ?B?? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ?B??.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest właścicielem sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i całej infrastruktury z tym związanej. Ww. majątek jest w ewidencji Gminy, która wydzierżawia całą sieć wodociągową i kanalizacyjną oraz oczyszczalnie przydomowe, swojemu zakładowi budżetowemu. Zakład w imieniu Gminy realizuje zdania dotyczące dostarczenia wody i oczyszczania ścieków dla mieszkańców Gminy. Zgodnie ze statutem, przedmiotem działalności zakładu jest wykonywanie zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej z zakresu gospodarki komunalnej, wykonywanych w celu zaspokojenia zbiorczych potrzeb wspólnoty. Opłaty za ww. uługi są w całości dochodami zakładu budżetowego. Zakład uiszcza opłaty na rzecz Gminy z tytułu dzierżawienia sieci wodociągoweji i kanalizacyjnej, na podstawie faktur VAT (1.000 zł brutto miesięcznie, 813,01 zł netto + 186,66 zł podatek). W ramach inwestycji w bieżącym roku i kolejnych latach będzie realizowane zadanie pn. ?B??, przy udziale środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Gmina realizuje inwestycję sukcesywnie, rozbudowując sieć wodociągową i kanalizacyjną. Podatek naliczony nie jest kosztem kwalifikowanym w ramach dofinansowania PROW.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina będzie mogła odliczyć podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne?


Zdaniem Wnioskodawcy, może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne, ponieważ ponoszone koszty inwestycyjne są bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną, jaką jest wydzierżawienie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zakładowi budżetowemu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, sprowadzającego się do oddania rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na uiszczaniu kwoty ustalonego czynszu dzierżawnego.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina, będąca czynnym podatnik podatku od towarów i usług, jest właścicielem sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i całej infrastruktury z tym związanej. W ramach inwestycji w bieżącym roku i kolejnych latach, będzie realizowała zadanie polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przebudowie kanalizacji deszczowej, przy udziale środków z PROW. Gmina wydzierżawia całą sieć wodociągową i kanalizacyjną oraz oczyszczalnie przydomowe zakładowi budżetowemu, który w Jej imieniu realizuje zdania dotyczące dostarczania wody i oczyszczania ścieków dla mieszkańców. Opłaty za ww. uługi są w całości dochodami zakładu budżetowego. Z tytułu dzierżawy ww. sieci zakład uiszcza miesięczne opłaty, na podstawie faktur VAT.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie, będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przebudową kanalizacji deszczowej, bowiem - jak wynika z treści wniosku - realizowana inwestycja będzie służyła do czynności opodatkowanych (będzie przedmiotem dzierżawy).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika