Wg jakich zasad, po zmianie ustawy VAT, należy ustalić kwotę podatku naliczonego obniżającego podatek (...)

Wg jakich zasad, po zmianie ustawy VAT, należy ustalić kwotę podatku naliczonego obniżającego podatek należny przy występującej jednoczesnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej?

Odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie z dnia 30 czerwca 2004r. w sprawie zasad ustalenia kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny przy występującej jednocześnie sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach stosownie do dyspozycji zawartej w art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia:
Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) w przypadku, gdy podatnik prowadzi jednocześnie czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje ? podatnik jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Nowa ustawa o podatku od towarów i usług utrzymuje więc zasadę, zgodnie z którą podatnik może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, związaną ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym na podatnika wykonującego równolegle czynności, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje ustawodawca nałożył obowiązek odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Podatnik w swojej działalności powinien zatem dążyć do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej jednak sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, zawsze będzie istniała kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, są to np. szeroko pojęte wydatki administracyjne i eksploatacyjne firmy, które służą wszelkim rodzajom aktywności gospodarczej podatnika.
W takich sytuacjach, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanego ze sprzedażą opodatkowaną podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego tylko o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2 ustawy).
W świetle art. 90 ust. 3 ustawy proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika więc, że jeżeli część poniesionych wydatków (zakupów) jest Pan w stanie przyporządkować konkretnym czynnościom podlegającym opodatkowaniu, podatek naliczony towarzyszący tym zakupom w całości podlega odliczeniu od podatku należnego. W odniesieniu natomiast do nabytych towarów i usług, które są wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu jak też zwolnionych z podatku VAT - dla ustalenia kwoty podatku naliczonego obniżającego podatek należny, powinien Pan zastosować proporcję zgodnie z zasadą wynikającą z powołanego art. 90 ust. 3 ustawy.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika