Likwidacja oddziału firmy zagranicznej

Pytanie:

"Spółka komandytowa z siedzibą we Włoszech otworzyła oddział w Polsce. Teraz chce ten odział zamknąć. Z informacji z KRS wynika ze należy przeprowadzić likwidację tak jak spółki z o.o. i złożyć wniosek wraz z protokółem likwidacyjnym. Czy uchwała o likwidacji oddziału musi być podjęta we Włoszech czy może być podjęta w Polsce przez osobę uprawnioną do zarządzania (wspólnika)? Czy musi mięć formę notarialną? Czy procedura zamknięcia będzie taka sama, jeżeli najpierw zostanie podjęta uchwała o likwidacji spółki - matki we Włoszech?"

Odpowiedź prawnika: Likwidacja oddziału firmy zagranicznej

Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Za przedsiębiorców zagranicznych uważa się osoby fizyczne, jednostki organizacyjne i osoby prawne mające siedzibę za granicą. Jednakże do utworzenia oddziału przez przedsiębiorcę zagranicznego z państw członkowskich Unii Europejskiej i państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym stosuje się odpowiednio przepis art. 13 ust. 1. Może on, więc zakładać oddział na takich samych zasadach jak przedsiębiorca polski.  Do likwidacji oddziału stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu spółek handlowych o likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W celu otwarcia likwidacji wspólnicy muszą podjąć uchwałę o rozwiązaniu, zamknięciu oddziału. Likwidatorami co do zasady są członkowie zarządu. Jeśli oddział jest prowadzony przez jednego ze wspólników, to warto w uchwale postanowić, iż będzie on również likwidatorem. Jak wskazano powyżej uchwałę o rozwiązaniu oddziału muszą podjąć wspólnicy. Uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki musi być, pod rygorem nieważności, stwierdzona protokołem sporządzonym przez notariusza. Procedura likwidacji oddziału będzie taka sama bez względu na fakt, iż w tym samym czasie lub wcześniej rozpocznie się likwidacja spółki.

Do sądu rejestrowego należy zgłosić: otwarcie likwidacji, nazwiska i imiona likwidatorów oraz ich adresy, sposób reprezentowania spółki przez likwidatorów i wszelkie w tym zakresie zmiany, nawet gdyby nie nastąpiła żadna zmiana w dotychczasowej reprezentacji spółki. Każdy likwidator ma prawo i obowiązek dokonania zgłoszenia.  Do powyższego zgłoszenia należy dołączyć złożone wobec sądu albo poświadczone notarialnie wzory podpisów likwidatorów. Po zakończeniu interesów prowadzonych w ramach oddziału, w tym po zaspokojeniu i zabezpieczeniu wierzycieli i po zatwierdzeniu przez zgromadzenie wspólników sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku oraz po zakończeniu likwidacji, likwidatorzy powinni ogłosić w siedzibie spółki to sprawozdanie i złożyć je sądowi rejestrowemu, z jednoczesnym zgłoszeniem wniosku o wykreślenie spółki z rejestru.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika