Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Umowa o świadczenie usług edukacyjnych jest umową zlecenia, którą dający zlecenie konsument (student, uczestnik kursu) może wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak zwrócić przyjmującemu zlecenie (szkole, uczelni) wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia. W razie odpłatnego zlecenia konsument obowiązany jest uiścić przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę. Te ogólne reguły bywają różnie interpretowane przez świadczących usługi edukacyjne, którzy często stosują w umowach tzw. klauzule niedozwolone. Generalna zasada stanowi, że w sytuacji rezygnacji ze świadczenia na swoją rzecz usługi edukacyjnej konsument ma obowiązek zapłaty tylko za zajęcia przez niego już wykorzystane, a nie za te, które odbędą się w przyszłości, tj. po rezygnacji z usługi. Jeżeli za jeszcze nieodbyte zajęcia student już zapłacił, to w razie rezygnacji ma prawo do zwrotu tych należności.