Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Jeżeli grzywny nie odniosą skutku w postaci złożenia wniosku o wykreślenie starego zarządu i wpisanie nowego, a więc w rejestrze będzie wpis niezgodny z rzeczywistym, zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o KRS, sąd rejestrowy wykreśla ten wpis z urzędu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach sąd rejestrowy może dokonać z urzędu wpisu danych odpowiadających rzeczywistemu stanowi rzeczy, o ile dokumenty stanowiące podstawę wpisu znajdują się w aktach rejestrowych, a dane te są istotne.
W związku z powyższym, były członek zarządu powinien interesować się jakie są działania sądu rejestrowego, a w szczególności czy została nałożona kolejna grzywna (dopiero bowiem ponowne nałożenie grzywny będzie uprawniało sąd rejestrowy do wykreślenia z urzędu). Jeżeli i ta grzywna nie przymusiła członków zarządu do działania, a sąd nie wykreślił wpisu z urzędu, można napisać stosowne pismo, w którym należy wskazać, że zaistniały przesłanki do wykreślenia wpisu urzędu. Z kolei, jeżeli sąd nie nałożył kolejnej grzywny, można złożyć pismo o jej ponowne nałożenie lub spróbować od razu wnosić o wykreślenie wpisu z urzędu. W piśmie należy podkreślić, że zarząd, pomimo grzywny nie wykonuje nadal obowiązków, o które jest wzywany. Jeżeli sąd będzie ignorował pisma, można udać się do przewodniczącego wydziału KRS na rozmowę i przedstawić swój problem.