Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Odpowiedzialność sprzedawcy wynikająca z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)
Strona 1 z 2

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego wprowadziła nowe zasady odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Ustawa w zakresie sprzedaży konsumenckiej wyłączyła stosowanie przepisów o rękojmi i gwarancji zawartych w kodeksie cywilnym. Należy przypomnieć, że sprzedażą konsumencką jest sprzedaż towarów (rzeczy ruchomych) prowadzona w zakresie działalności przedsiębiorstwa osobie fizycznej w celu nie związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.

Ustawa, która weszła w życie 1 stycznia 2003 r. rezygnuje z pojęcia wady, zastępując je niezgodnością towaru z umową. Eliminacja tego pojęcia z zakresu sprzedaży konsumenckiej ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących ochrony konsumenta we wszystkich krajach UE. W większości z nich pojęcie wady nie występuje i byłoby niezrozumiałe. Dlatego też zdecydowano się na uzycie określenia niezgodności towaru z umową, jako obiektywnie stwierdzalnego faktu, z którego zaistnieniem wiąże się powstanie odpowiedzialności sprzedawcy.

Odpowiedzialność sprzedawcy

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem konsumenta, gdy towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową sprzedaży. Niezgodnośc ta nie musi byc stwierdzona już w chwili wydania towaru konsumentowi. Moment ten jest ważny dla istnienia obiektywnego stanu niezgodności towaru z umową. Udowodnienie istnienia niezgodności towaru z umową w momencie jego wydania konsumentowi jest niezwykle utrudnione, dlatego też ustawa wprowadza domniemanie wzruszalne, zgodnie z którym przyjmuje się, że stwierdzenie niezgodności towaru z umową przed upływem 6 miesięcy od dnia wydania towaru, istniało w dniu wydania. Ciężar obalenia tego domniemania spoczywa na sprzedawcy.

Jeżeli towar jest zgodny z umową, odpowiedzialność sprzedawcy nie powstanie. W związku z tym, ustawa wprowadza pewne domniemania, które ustalają sytuacje, w których towar jest zgodny z umową.

  • W sytuacji, w której sprzedaż towaru następuje po jego wcześniejszej indywidualizacji ze sprzedawcą, domniemuje się, iż jest on zgodny z umową tylko wówczas, gdy odpowiada podanemu przez sprzedawce opisowi lub ma cechy okazanej przy sprzedaży kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu, które określił kupujący przy zawieraniu umowy. To ostatnie zastrzeżenie jest jednak wyłączone w sytuacji, w której sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do przeznaczenia towaru określonego przez kupującego.
  • W pozostałych przypadkach domniemuje się zgodność towaru z umową, gdy nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy właściwości towaru odpowiadają właściwościom charakterystycznym, cechującym towar tego rodzaju. Podobne domniemanie przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na publicznie składanych zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub przedstawiciela producenta. Publiczne zapewnienie oznacza w szczególności oznaczenie towaru zawierające właściwości towaru, w tym także termin, w którym towar zachowuje ważność, a także wyrażenie takiego zapewnienia w reklamie.

Na równi z zapewnieniem producenta o cechach towaru traktuje sie zapewnienie osoby, która wprowadza towar do obrotu krajowego w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa.

Czy odpowiedzialnośc sprzedawcy ma charakter bezwzględny?

Sprzedawca może uchylić się od odpowiedzialności za niezgodność towaru z zapewnieniem danym przez producenta lub jego przedstawiciela tylko wówczas, gdy udowodni, że zapewnienia takiego nie znał i oceniając rozsądnie, znać nie mógł, albo że nie mogło mieć ono wpływu na decyzję kupujacego o zawarciu umowy, albo też treść zapewnienia sprostowano przed zawarciem umowy.

W praktyce, dochodzenie roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową polegać będzie na podważeniu przez konsumenta domniemania zgodności tego towaru z umową. W tym przypadku ciężar dowodu spoczywa na konsumencie. Jeżeli wykaże on niezgodność towaru z umową w ciągu 6 miesięcy od dnia sprzedaży, dommniemuje się, że niezgodnośc istniała już w chwili wydania kupującemu towaru. Ciężar obalenia tego domniemania spoczywa na sprzedawcy.

<>

 

Komentarze: Odpowiedzialność sprzedawcy wynikająca z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 8
  • 8
  • 7
  • 2
  • 2
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Radosław

    ocena usługi:

  • Danuta

    ocena usługi:

    Bardzo rzetelna i fachowa. Pomaga ocenić sytuację prawną i w tych kłopotach widać chęć pomocy, a nie bezduszne prawo. Bardzo dziękuję i polecam Państwa usługi. Danuta B.
  • Dorota

    ocena usługi:

  • Robert

    ocena usługi:

  • Mirosława

    ocena usługi:

    Porada wyczerpująca, napisana zrozumiałym językiem.Dziękuję i polecam
  • Leszek

    ocena usługi:

    Dobra robota
  • DOROTA

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona.Pozdrawiam. DOROTA
  • Anna

    ocena usługi:

    Rzetelność, klarowność, szybkość. Polecam serdecznie. W przypadku kolejnych kwestii do rozstrzygnięcia na pewno skorzystam właśnie z pomocy e-prawnika.
  • Weronika

    ocena usługi:

    Porada opisana jasno i wyczerpująco. Polecam
  • Dagmara i Tomasz

    ocena usługi:

    Porada wyczerpująca. Jestem zadowolona. Szybko, sprawnie, niedrogo. Dziękuję i pozdrawiam !
  • Małgorzata

    ocena usługi:

  • Maria

    ocena usługi:

  • Agnieszka

    ocena usługi:

  • Sebastian

    ocena usługi:

  • Sebastian

    ocena usługi:

  • Jolanta

    ocena usługi:

    Ogólnie jestem zadowolona.Pozdrawiam.
  • Ryszard

    ocena usługi:

    Wszystko Profesjonalnie , mam jeszcze inną sprawę którą zaraz opiszę.





Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane