Wyłączenie pracownika organu
Cel wyłączenia
Określenie przesłanek wyłączenia pracownika od udziału w sprawie ma na celu zapewnienie maksymalnej bezstronności ze strony organu administracyjnego, a także prawidłowość wydanych decyzji.
Powody wyłączenia
Zgodnie z tym (art. 24 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego), pracownik podlega obowiązkowemu wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie:
- w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki.
Stroną postępowania administracyjnego może być osoba fizyczna, osoba prawna, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej. Każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek może zostać uznany za stronę postępowania. O istnieniu interesu prawnego, każdorazowo decydują normy prawa materialnego (np. prawa budowlane). Pracownik podlega wyłączeniu, jeżeli pozostaje ze stroną w określonym stosunku prawnym - nie wystarczy tu więź faktyczna. Okoliczność zachodzi np., gdy pracownik organu jest jednocześnie członkiem organu osoby prawnej będącej stroną postępowania. Wyłączeniu na podstawie tego przepisu podlegać będą również wszyscy pracownicy gminy w sytuacji, gdy gmina jest stroną postępowania.
- swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia.
Przesłanka ta została ograniczona do drugiego stopnia zarówno pokrewieństwa jak i powinowactwa. Nie podlega, więc wyłączeniu pracownik, jeżeli stroną postępowania są np. wnukowie rodzeństwa pracownika. Powinowactwo to stosunek łączący małżonka z rodziną współmałżonka. Powody wyłączenia istnieją także po ustaniu małżeństwa.
- osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
Stosunek przysposobienia oraz opieki, o którym mówi niniejszy przepis, powstaje wyłącznie w wyniku orzeczenia sądu opiekuńczego. Opieka" może być ustanowiona dla małoletniego lub osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie. Kuratela" może być ustanowiona także prze inny niż sąd, organ państwowy. Zgodnie z ustawą, powody wyłączenia istnieją także po ustaniu każdego z tych stosunków.
- w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w pkt 2 i 3,
Umocowanie do działania w cudzym imieniu, może pochodzić bądź z wyraźnego brzmienia przepisu ustawy (przedstawicielstwo ustawowe) bądź z oświadczenia osoby reprezentowanej (pełnomocnictwo).
- w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji,
- z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne,
- w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.
Jeżeli zajdzie chociażby jedna z okoliczności powodujących wyłączenie pracownika od udziału w sprawie, wyłączenie to następuje z mocy prawa.
Jednak nie tylko te powody mogą skutkować wyłączeniem pracownika. Taki skutek wywołuje również uprawdopodobnienie istnienia innych okoliczności, które mogą wywoływać wątpliwości, co do bezstronności pracownika. W takiej sytuacji, strona może żądać od bezpośredniego przełożonego pracownika, wyłączenia go od udziału w sprawie. Przełożony, jest również obowiązany wyłączyć pracownika na jego żądanie oraz z urzędu, jeżeli okoliczności uzasadniające wyłącznie zostaną uprawdopodobnione.

Potrzebujesz porady prawnej?
Jakimi zasadami winna się kierować administracja publiczna?
Zasady ogólne postępowania administracyjnego legislacyjnie wyodrębniono w pracach nad projektem k.p.a. i znalazły się one już w tekście pierwotnym kodeksu wraz z przepisami o zakresie jego mocy obowiązującej, a przy nowelizacji w 1980 r. zamieszczono je w osobnym rozdziale (art. 6-16). (...)
Kiedy można żądać wznowienia postępowania administracyjnego?
Wznowienie postępowania administracyjnego pozwala na uchylenie wydanej decyzji administracyjnej, która jest ostateczna i wydanie - po przeprowadzeniu nowego postępowania - nowej decyzji administracyjnej. Wznowienie postępowania może dotyczyć tylko ostatecznej decyzji administracyjnej. (...)
Funkcjonariusz publiczny odpowie za szkody?
Czego dotyczy nowy projekt ustawy? Zgodnie z zasadą praworządności rozstrzyganie spraw administracyjnych obywateli przez administrację publiczną winno być dokonywane zgodnie z przepisami prawa i jedynie na podstawie tychże przepisów. Nie ma teraz jednego, systemowego i spójnego mechanizmu (...)
Fryzjer ponad obostrzeniami...
WSA w Opolu wydał wyrok (sygn. akt II SA/Op 219/20), w którym uchylił karę grzywny 10 tys. zł nałożoną przez Sanepid na fryzjera. W uzasadnieniu wskazał, że GIS nie może nakładać kar administracyjnych na podstawie rozporządzenia. ##baner## Sentencja Wojewódzki (...)
Procedury administracyjne przychylniejsze dla petenta
Czemu ma służyć nowelizacja? Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw ma na celu wprowadzenie zmian w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. (...)
Przetwarzanie danych osobowych przez sądy
Zgłaszanie naruszeń ochrony danych osobowych przez sądy UODO przygotował publikację „Przetwarzanie danych osobowych przez sądy w kontekście zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych”, która stanowi odpowiedź na pytanie, czy Prezes UODO jest organem właściwym do (...)
Jak składać skargi i wnioski dotyczące administracji publicznej?
Kto może składać skargi i wnioski i do jakich instytucji? Wedle art. 63 Konstytucji RP, „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych (...)
Znajomość praw i obowiązków podatnika ułatwia wywiązywanie się ze zobowiązań podatkowych oraz dostarcza informacji, czego podatnik może oczekiwać i domagać się ze strony organu podatkowego. Poniżej znajduje się opis podstawowych praw i obowiązków podatnika. Podstawowe prawa (...)
Jakie przepisy należy stosować? Celem obszernej ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych jest generalna obniżka opłat sądowych. Wspomniana ustawa zastąpiła dotychczasową ustawę z dnia 13 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Koszty (...)
Zasady postępowania oraz środki przymusu, jakie mogą być stosowane przez administracyjne organy egzekucyjne w celu doprowadzenia do wykonania przez zobowiązanych ich obowiązków, uregulowane zostały w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – (...)
Uwagi do projektu nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan co do zasady pozytywnie ocenia projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt zawiera wiele rozwiązań od dawna postulowanych przez PKPP Lewiatan, takich (...)
Czym jest informacja publiczna?
Co jest informacją publiczną? Informacja publiczna jest pojęciem ustawowym, zawartym w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Ustawa o dostępie do informacji publicznych stanowi wykonanie art. 61 Konstytucji RP. Zasada dostępu do informacji publicznej Ogólną (...)
Zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium autorskiego
Interpretacja MF Minister Finansów w dniu 15 września 2020 r. wydał interpretację ogólną Nr DD3.8201.1.2018. Wynika z niej, że na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów z (...)
Prawo wglądu w akta sprawy administracyjnej obejmuje też pobieranie kopii
W świetle przepisu art. 73 § 1 k.p.a. prawo udostępnienia akt sprawy, będące wyrazem zasady jawności, obejmuje nie tylko wgląd do akt sprawy, ale także możliwość sporządzania z nich notatek odpisów i kopii. Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego Dnia 8 października 2018 (...)
Nabywanie nieruchomości, udziałów i akcji przez cudzoziemców
Jakie są zasady nabywania przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji? Nabycie przez cudzoziemca prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz nabycie lub objęcie przez cudzoziemca udziałów czy akcji w spółkach handlowych z siedzibą (...)
Nowe koszty sądowe w rozmaitych sprawach cywilnych!
Jakie przepisy należy stosować? Celem obszernej ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych jest generalna obniżka opłat sądowych. Niektóre jednak sprawy podrożeją. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 2 marca 2006 r. Warto sprawdzić, na wszczynanie jakich (...)
Nowe zasady ogólne w postępowaniu administracyjnym
Nowe zasady ogólne postępowania administracyjnego Zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego (np. zasada praworządności, zasada dążenia do ustalenia prawdy obiektywnej czy zasada szybkości postępowania) to najważniejsze dyrektywy dla organów administracji (...)
NSA o przedawnieniu zobowiązań podatkowych
Dla skuteczności zrealizowania obowiązku wynikającego z art. 70c ustawy Ordynacji podatkowej zawiadomienie, o którym mowa w tym przepisie (tj. o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego), należy doręczyć pełnomocnikowi, który został ustanowiony (...)
VAT od czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego
W interpretacji ogólnej nr PT1.8101.3.2019 Minister Finansów wyjaśnił kwestie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Sprawdź, co z niej wynika. ##baner## Czego dotyczy problem prawny? Interpretacja ta (...)
Jak przebiega postępowanie w sprawie nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej?
Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi weszła w życie 23 grudnia 2021 r. Do jakiej instytucji należy złożyć zawiadomienie w sprawie podejrzenia nieuczciwego wykorzystywania przewagi (...)