Zmienią się symbole na ekranie telewizora
Filmy dla dorosłych nie będą już oznaczane czerwonym kółkiem. Z programów dla dzieci znikną żółte trójkąty. Co je zastąpi?
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pokazała nowe znaczki, które już wkrótce zobaczymy oglądając ulubiony serial czy film po wieczornych wiadomościach.
- Do końca tego miesiąca propozycje trafią do Rządowego Centrum Legislacji. Jeśli nie będzie żadnych uwag do rozporządzania, to nowe symbole pojawią się na ekranach telewizorów pod koniec sierpnia lub na początku września – wyjaśnia w rozmowie z e-prawnik.pl Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT.
Obecne trójkąty wiekowe i kółka zostały wprowadzone ponad 5 lat temu. Po co je zmieniać? – Aby zwiększyć ich czytelność i widoczność – czytamy w komunikacie KRRiT.
Przykładowo programy przeznaczone dla widzów powyżej 18. roku życia nie będą już z czerwonym kółkiem. Zamiast tego widzowie zobaczą czerwony kwadrat z białym kluczykiem w środku. Zielone kółko – oznaczenia audycji dla wszystkich widzów, także tych najmłodszych – zamieniono na zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką w środku.
Takie symbole powiedzą, kto może oglądać film
źródło: KRRiT
1 – Ten film obejrzą tylko dorośli, czyli osoby mające 18 lat,
2 – Program dozwolony od lat 16,
3 – Filmy dla widzów, którzy maja co najmniej 12 lat,
4 – Programy z tym znaczkiem mogą oglądać dzieci, które skończyły 7. roku życia,
5 – Znaczek „Bez ograniczeń wiekowych”. Przed telewizorem może siedzieć cała rodzina.
Znaki zostały przeprojektowane również dlatego, by harmonizowały się z nowymi oznaczeniami lokowania produktu.
Dowiesz się o ukrytej reklamie w filmie
Symbole wiekowe to bowiem nie jedyna nowość, jaka czeka telewidzów. Nadawcy będą musieli informować nas również o tym, w których programach mamy do czynienia z tzw. lokowaniem produktu (ang. product placement).
Najprościej tłumacząc lokowanie polega na umieszczeniu towarów czy usług w filmie w celach marketingowych, np. jako kubek z logo konkretnej kawy, pitej przez głównego bohatera czy zachwalany w rozmowie samochód konkretnej marki.
Po co oznaczać takie programy? – Zobowiązuje do tego unijna dyrektywa – zaznacza Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Takie symbole oznaczą filmy z ukryta reklamą
źródło: KRRiT
Znak o lokowaniu produktu będzie umieszczany zarówno na początku programu, po wznowieniu po przerwie reklamowej jak i na końcu. Za każdym razem musi być wyświetlany co najmniej przez 4 sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu. Znak ma być też wyświetlany przez cały czas trwania napisów końcowych.
Słuchacze radia też usłyszą nowy komunikat
O lokowaniu produktu poinformują również rozgłośnie radiowe. Będzie to czytany przez lektora komunikat: audycja zawiera lokowanie produktu oraz audycja zawierała lokowanie produktu. Podobnie jak w telewizji, tak i tutaj informacja pojawi się na początku, po wznowieniu oraz na końcu audycji radiowej.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?