Odpowiedź prawnika: Informacje o ubezpieczeniu na życie
Opisane w przedstawionym stanie faktycznym szczegły dotyczące umowy ubezpieczenia na życie wywodzi pytający z okreslonego rodzaju umowu - tj. z umowy opcyjnej - z opcją kapitałową. W przepisach dotyczących ubezpieczeń nie uregulowano tak szczegłowych kwestii, o które Pan pyta. Wszelkie prawa strony ubezpieczenia powinny wynikać z umowy zawartej z zakłądem ubezpieczeń. Należy pamiętać, że zgodnie z kodeksem cywilnym, przed zawarciem umowy ubezpieczenia zakład ubezpieczeń ma obowiązek doręczyć ubezpieczającemu tekst ogólnych warunków ubezpieczenia. Obowiązek ten dotyczy także zakłądu ubezpieczeń, który już związany jest umową ubezpieczeniową. Ogólne warunki ubezpieczenia określają w szczególności: 1) przedmiot i zakres ubezpieczenia, 2) sposób zawierania umowy ubezpieczenia, 3) zakres i czas trwania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, 4) prawa i obowiązki stron umowy, 5) tryb, warunki, sposób oraz przesłanki i terminy wypowiedzenia umowy przez ubezpieczającego lub zakład ubezpieczeń, 6) sposób ustalania i opłacania składki ubezpieczeniowej lub opłat pobieranych przez zakład ubezpieczeń oraz metod ich indeksacji, a także ich wysokość, 7) sposób indeksacji składki ubezpieczeniowej, 8) tryb, warunki oraz sposób dokonywania zmiany umowy ubezpieczenia zawartej na czas nieokreślony, 9) sposób ustalania wysokości szkody oraz wypłaty odszkodowania lub innego świadczenia, 10) sposób i tryb dochodzenia roszczeń z umowy ubezpieczenia, 11) informację o sądzie właściwym dla rozstrzygnięcia sporu mogącego wynikać z danej umowy ubezpieczenia, 12) sumę ubezpieczenia i warunki jej zmiany. Oprócz obowiązku, o którym mowa powyżej, zakład ubezpieczeń udziela ubezpieczającemu, będącemu osobą fizyczną, informacji o sposobie i trybie rozpatrywania skarg i zażaleń zgłaszanych przez ubezpieczającego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia, a także informacji o organie właściwym do ich rozpatrzenia. Należy więc wystąpić do zakładu ubezpieczeń o udzielenie wiążących informacji. Pisma w tej sprawie nalezy kierowac wprost do zakładu ubezpieczeń, a nie przez pośrednika. Pisma należy wysyłać najlepiej w formie listu poleconego za pisemnym potwierdzeniem odbioru. Jeżeli posiada Pan dokument stwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia, nie należy obawiać się niewykonania umowy przez zakład ubezpieczeń.

