Zameldowanie osoby z podwójnym obywatelstwem

Pytanie:

"Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i amerykańskie chce się zameldować na stałe w Polsce, aby mógł przebywać legalnie w Polsce, gdy przyjeżdża na dłuższe okresy czasu. Czy jest możliwość zameldowania takiej osoby w Polsce, gdy na zameldowanie wyrażą zgodę rodzice właściciele domu, w którym ma być zameldowany? Czy są jakieś szczególne tryby postępowania w takim przypadku, czy też obowiązują takie same zasady jak dla osób posiadających jedno obywatelstwo? Jaki urząd jest właściwy do zameldowania na zasadach ogólnych według przyszłego miejsca zameldowania czy też inny?"

Odpowiedź prawnika: Zameldowanie osoby z podwójnym obywatelstwem

Fakt posiadania podwójnego obywatelstwa w żaden sposób nie rzutuje na możliwość legalnego lub nielegalnego pobytu na terytorium Polski. Zgodnie z art. 54 ust. 2 Konstytucji RP stanowi, że obywatela polskiego nie można wydalić z kraju ani zakazać mu powrotu do kraju. Tym samym prawo polskie nie przewiduje instytucji „nielegalnego przebywania” na terytorium RP w stosunku do obywatela polskiego. Istnieje jedynie wykroczenie polegające jedynie na nielegalnym przekroczeniu granicy np. poprzez przejście przez tzw. zieloną granicę (art. 49 a § 1 kodeksy wykroczeń). Wykroczeniem jest również brak realizacji obowiązku meldunkowego.

Fakt posiadania podwójnego obywatelstwa w żaden sposób nie wpływa na procedurę zameldowania. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego. Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania (art. 6 ustawy). Jak wynika z przedstawionego opisy sytuacji nie zamierza Pan/ Pani pozostawać w Polsce z zamiarem stałego pobytu, lecz jedynie czasowo. Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. Tym samym, posiadając stałe miejsce zamieszkania w Stanach Zjednoczonych może Pan/ Pani zameldować na pobyt czasowy. Przy zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące należy przedstawić potwierdzenie pobytu w lokalu osoby zgłaszającej pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu, oraz, do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu (art. 9 ust. 2 a ustawy).

Organem właściwym do dokonania meldunku jest organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu, czyli np. organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania rodziców, jeśli tam zamierza Pan/ Pani przebywać razem z rodzicami podczas pobytu w Polsce.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika