Jak odwołać się od decyzji portalu?

Portal społecznościowy zablokował twoje konto lub usunął wpisy na profilu, a twoja reklamacja nie poskutkowała? Jeśli nie zgadzasz się z decyzją portalu, zgłoś to przez internet - dowiedz się, jak złożyć odwołanie.

Ministerstwo Cyfryzacji w kontakcie z przedstawicielami portali społecznościowych 

- "Staramy się na bieżąco wyjaśniać pojawiające się w ostatnim czasie wątpliwości" – powiedział Marek Zagórski, minister cyfryzacji. Z przedstawicielami platform społecznościowych resort jest w stałym kontakcie. Jednym z efektów tego jest m.in. porozumienie, jakie pod koniec zeszłego roku minister Marek Zagórski podpisał z przedstawicielami Facebooka.

Dzięki temu w Polsce działa tzw. punkt kontaktowy, a Polacy, jako jedyni na świecie, uzyskali możliwość skorzystania z dodatkowej instancji odwoławczej w przypadku blokady treści czy profilu na tym portalu. W razie zgłoszenia portal w ciągu 72 godzin dokonuje ponownej weryfikacji.

- "To narzędzie doskonale się sprawdza i daje dobre efekty. Mniej więcej połowa zablokowanych treści jest odblokowywana" – powiedział Marek Zagórski. Minister cyfryzacji podkreślił, że zachęca również inne platformy, takie jak np. YouTube, by także przystąpiły do punktu. - "Rozmowy na ten temat się toczą i są na dobrej drodze" – poinformował Marek Zagórski.

Szef resoru cyfryzacji podkreślił, że w sprawie działania portali społecznościowych ministerstwo prowadzi również działania na forum Unii Europejskiej. – "Jesteśmy w kontakcie z Komisją Europejską. Staramy się zainteresować naszych partnerów doświadczeniami, jakie wynikają np. z działania punktu kontaktowego. Mam nadzieję , że zaowocuje to wypracowaniem na forum UE pewnych mechanizmów, które zwiększą transparentność decyzji podejmowanych przez platformy" – podsumował Marek Zagórski.

Jakich portali dotyczy możliwość złożenia odwołania?

Obecnie usługa dotyczy wyłącznie Facebooka.

Jakie treści można zgłaszać w usłudze?

W usłudze można zgłaszać treści, które zdaniem użytkownika portal usunął bezpodstawnie.

NIE są przyjmujmowane zgłoszenia, które dotyczą treści:

  • niezgodnych z prawem — na przykład postów, które promują ustroje totalitarne czy naruszają prawa autorskie,
  • naruszających regulaminy portali społecznościowych — na przykład postów zachęcających do samobójstwa czy przemocy lub zawierających zdjęcia intymne bądź pokazujące nagość.

Kto może zgłosić blokadę konta lub usunięcie treści na portalu społecznościowym?

Każdy, kto:

  • ukończył 18 lat,
  • ma konto (profil) na portalu społecznościowym,
  • jest autorem usuniętej treści lub posiadaczem zablokowanego konta.

Z usługi można skorzystać tylko wtedy, gdy są spełnione następujące warunki:

  • Usunięte treści — zdaniem odwołującego się — były zgodne z regulaminem portalu lub ze standardem przyjętym przez społeczność tego portalu.
  • Portal odrzucił skargę internauty dotyczącą usunięcia treści lub blokady konta albo nie udzielił mu na tę skargę odpowiedzi w ciągu 72 godzin.

Co należy zrobić?

Jeśli chcesz wysłać zgłoszenie przez internet — potrzebujesz profilu zaufanego (eGO). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. 

  1. Kliknij przycisk "Wyślij zgłoszenie".
  2. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  3. Po zalogowaniu zostaniesz przeniesiony na formularz usługi.
  4. Wpisz swoje dane — powiązane z twoim kontem na portalu społecznościowym:
    • imię i nazwisko lub nazwę instytucji,
    • adres e-mail,
    • nazwę użytkownika.
  5. Wybierz temat skargi.
  6. Dołącz załączniki. 
  7. Wpisz adres URL usuniętych treści.
  8. Podaj datę usunięcia treści.
  9. Opisz treści, które zostały usunięte.
  10. Zaznacz wymagane oświadczenia.
  11. Kliknij przycisk "Wyślij zgłoszenie". Potwierdzenie wysłania formularza otrzymasz na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
  12. Czekaj na odpowiedź portalu społecznościowego. 

Co należy przygotować?

  • Treść e-maila lub zrzut ekranu z odpowiedzią portalu, w której odmawia przywrócenia twoich treści lub odblokowania konta (profilu) na portalu. Może to być również twoje odwołanie od takiej decyzji portalu. Data i godzina przesłania skargi muszą być widoczne.
  • Skany lub zrzuty ekranu usuniętych treści — jeśli je masz.

Ile trzeba zapłacić?

Usługa jest bezpłatna.

Ile trzeba czekać?

Odpowiedź portalu społecznościowego dostaniesz na adres e-mail podany w zgłoszeniu. Jeśli portal nie odpowie na wniosek w ciągu 30 dni, zgłoszenie zostanie automatycznie zamknięte.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Olek 2022-06-09 22:22:57

    To jaki jest sens tego odwołania, jeśli portal może sobie zignorować zgłoszenie i zamknąć je po 30 dniach? Poza tym co ma napisać użytnikownik, którego konto zostało zablokowane. On nie wie, o której godzinie to się stało ani nie wie jaki miał link do swojego profilu, bo go już nie ma. I co on ma podać?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika