Szczęśliwej drogi!

UE walczy o prawa pasażerów wszystkich Å›rodków transportu. 

Zgodnie z nowymi przepisami pasażerowie korzystający z transportu drogowego lub morskiego będą mieć takie same prawa, jak ci, którzy podróżują samolotem lub pociągiem, między innymi prawo do posiłku, zakwaterowania w hotelu oraz alternatywnych usług w razie odwołania lub przerwania połączenia. Firmy, które nie będą przestrzegać przepisów, będą musiały zwrócić pasażerowi przynajmniej część kosztów zakupionego biletu.

Propozycja przewiduje też zapewnienie nieodpłatnej pomocy w czasie podróży osobom niepełnosprawnym lub takim, których sprawność ruchowa jest ograniczona. Z kolei operatorzy turystyczni będą ponosić odpowiedzialność za zagubiony lub uszkodzony bagaż, jak również z tytułu obrażeń ciała lub śmierci pasażerów.

Podróżni będą mieli również prawo do uzyskania określonych informacji na temat wycieczki oraz do skutecznych procedur odwoławczych. Firmy będą mogły podważyć skargę pasażera w ciągu dwóch miesięcy - po upływie tego terminu zostanie ona uznana za przyjętą.

Podobne prawa English już od 2005 r. przysługują osobom podróżującym samolotem i pociągiem. Przestrzeganie przepisów kosztuje linie lotnicze około 60 eurocentów na jednego pasażera. W przypadku firm oferujących przewozy autokarowe lub morskie koszty te powinny być niższe. Rozwiązywaniem ewentualnych sporów zajmą się specjalnie w tym celu ustanowione organy krajowe. Nowe przepisy będą dotyczyć zarówno tras krajowych, jak i międzynarodowych.

„Unia Europejska nie może pozwolić na to, by pasażerom przysÅ‚ugiwaÅ‚y różne prawa w zależnoÅ›ci od tego, jaki Å›rodek transportu wybierajÄ…", powiedziaÅ‚ Antonio Tajani, wiceprzewodniczÄ…cy Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport. „DziÄ™ki dwóm nowym rozporzÄ…dzeniom ta kwestia zostanie uregulowana dla wszystkich rodzajów transportu".

Nowe przepisy mają na celu podwyższenie poziomu usług w transporcie drogowym i morskim, czego nie udało się osiągnąć poprzez liberalizację rynków.

W międzyczasie Komisja pracuje nad raportem dotyczącym przestrzegania praw pasażerów przez linie lotnicze. Antonio Tajani powiedział, że zamierza już na początku przyszłego roku podjąć działania przeciwko krajom, które nie egzekwują przestrzegania przepisów chroniących pasażerów w transporcie lotniczym.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika