Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Rządowy projekt ustawy dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE, która promuje stosowanie energii ze źródeł odnawialnych w transporcie. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych, np. biometanu, a także m.in. energii elektrycznej z OZE. Dzięki temu będzie można ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza w Polsce.
Dlaczego wprowadzamy zmiany?
Sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. Jest jedynym sektorem, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. Niezbędne jest wprowadzenie narzędzi służących szerszemu wykorzystaniu biopaliw, biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie. Dzięki temu będzie można ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza i naszego zdrowia.
Najważniejsze informacje o projektowanych rozwiązaniach
Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach oraz niektórych innych ustaw (UC28) określa poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) na kolejne lata. NCW to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym. Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść:
- w 2025 roku – 9,2%;
- w latach od 2026 do 2029 – 10%;
- w 2030 roku – 14,9%.
Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:
- biokomponentów pochodzących z surowców spożywczych lub pastewnych,
- biokomponentów zaawansowanych wytworzonych z surowców odpadowych lub pozostałości,
- odnawialnej energii elektrycznej.
Ustawa uzupełnia katalog paliw, którymi można realizować NCW. Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe oraz gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu i odnawialną energię elektryczną.
Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje np. bioCNG.
Przy realizacji NCW Ustawa uwzględnia poza paliwami i biopaliwami ciekłymi również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.
Zaproponowane przepisy mają wejść w życie od 1 kwietnia 2025 roku, a w części dotyczącej realizacji NCW od 1 stycznia 2026 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?