Więcej inwestycji drogowych

Więcej inwestycji z dofinansowaniem rządowym

Ustawa o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw, przygotowana przez Ministra Infrastruktury, ma pozwolić na dostosowanie zasad funkcjonowania funduszu do bieżących potrzeb w zakresie dofinansowania samorządowej infrastruktury drogowej. Ma to na celu zapewnienie jej sprawniejszego rozwoju oraz pobudzenia rozwoju transportu intermodalnego. Chodzi m.in. o rozszerzenie zakresu finansowanych zadań o budowę, przebudowę i remont dróg dla pieszych i rowerów, dróg wojewódzkich czy infrastruktury służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych.

- "Skala dotychczasowego zainteresowania pomocą rządu w modernizacji i budowie dróg lokalnych pokazała, jak bardzo potrzebne było wsparcie samorządów w realizacji ich zadań. Dzisiaj poszerzamy zakres wsparcia. Z dofinansowania rządowego będą mogły skorzystać samorządy realizujące przedsięwzięcia, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. W latach 2019-2022 rząd dofinansował ponad 12 tysięcy inwestycji na drogach lokalnych. To ponad 16,5 tys. kilometrów takich dróg" – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Porady prawne

Co przewiduje ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw? 

Ustawa o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw zmierza do rozszerzenia katalogu zadań dofinansowywanych ze środków Funduszu o przedsięwzięcia polegające na:

  1. realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej służącej dojazdowi do terminali intermodalnych lub do specjalnych stref ekonomicznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych;
  2. budowie, przebudowie lub remoncie dróg wojewódzkich lub na innych inwestycjach mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, takich jak drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów, drogi dla rowerów, przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerów oraz perony przystankowe wraz z dojściami do tych peronów na drogach wojewódzkich;
  3. poprawie bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych w ramach zadań powiatowych i gminnych, poprzez budowę, przebudowę lub remont takich elementów drogi jak: drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów, drogi dla rowerów, przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerów i perony przystankowe wraz z dojściami do tych peronów;
  4. wyodrębnieniu w ramach zadań powiatowych i gminnych, zadań remontowych jako oddzielnych zadań realizowanych na drogach powiatowych i gminnych.

Ponadto nowelizacja zmienia formułę prawną, na podstawie której działa obecnie Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Przestanie on być państwowym funduszem celowym w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a stanie się rachunkiem bankowym prowadzonym przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem:

  • art. 2, art. 3 pkt 1, 2, 4, 6–9, 11–25, art. 4–7 i art. 26–30, które wchodzą w życie z dniem 21 września 2022 r.;
  • art. 1 pkt 2, 5, 7–14, art. 11, art. 12 oraz art. 14, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

Najważniejsze rozwiązania 

Najważniejsze rozwiązania w ustawie o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg:

  • Ze środków z funduszu będą mogły być realizowane przedsięwzięcia, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów. To m.in. budowa, przebudowa lub remont dróg dla pieszych, dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych obok obecnie już dofinansowywanych z funduszu przejść dla pieszych.
  • Fundusz będzie wspierał nowy rodzaj zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w postaci budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej służącej skomunikowaniu terminali intermodalnych oraz specjalnych stref ekonomicznych.
  • Samorządy będą mogły otrzymywać dofinasowanie na budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich oraz na zadania dotyczące poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na tych drogach.
- "Zwiększamy rządowe wsparcie na zadania zwiększające bezpieczeństwo na polskich drogach lokalnych. Jest to odpowiedź na postulaty samorządowców z całego kraju" – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Nowelizacja ustawy przewiduje, że Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg przestanie być państwowym funduszem celowym, a stanie się rachunkiem bankowym prowadzonym przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach podobnych do tych, na jakich zorganizowany jest obecnie funkcjonujący Krajowy Fundusz Drogowy. Zmiana ta usprawni i uelastyczni przepływy finansowe Funduszu. Nowe rozwiązania przyczynią się do usprawnienia formuły zarządzania finansami RFRD poprzez uproszczenie procedury przygotowania planu finansowego, a tym samym zarządzania samym Funduszem.

Okres wsparcia inwestycji samorządowych z RFRD zostanie wydłużony do 1 stycznia 2031 r. Oznacza to, że Fundusz będzie funkcjonował przez dodatkowe 2 lata, dzięki czemu zostanie zrealizowanych więcej zadań na drogach lokalnych.

Nowelizacja zawiera ponadto zmiany m.in. w ustawie o drogach publicznych i ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicają nomenklaturę stosowaną w ustawach i innych przepisach techniczno-budowlanych dotyczących dróg. Zmiany w zakresie nomenklatury są skorelowane z nowym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych i razem wdrażają nowy system wymagań technicznych w drogownictwie. Przepisy te wejdą w życie z dniem 21 września 2022 r., tak jak nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika