Odpowiedź prawnika: Homologacja samochodu ciężarowego
Jak wynika z przełomowego orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22 grudnia 2008 r. (sygn. C-414/07), w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej ustawodawca nie mógł wprowadzić bardziej rygorystycznych zasad odliczania VAT niż te, które obowiązywały 30 kwietnia 2004 r. Nie miał także prawa zaostrzać ich później.
Jeżeli jednak przedsiębiorca chce dziś odliczać VAT od samochodu i paliwa, jego pojazd musi mieć nie tylko kratkę, ale i homologację na samochody ciężarowe. Wyjątkiem są pojazdy kupione przed 1 stycznia 2001 roku.

Należy bowiem pamiętać, że do 30 kwietnia 2004 r. obowiązywał przepis, zgodnie z którym, żeby móc odliczać VAT, należało mieć samochód z homologacją producenta lub importera wymaganą dla samochodów innych niż osobowe. Nie wystarczyło więc samo zamontowanie kratki i zmiana wpisu w dowodzie rejestracyjnym (§ 10 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 22 marca 2002 r., DzU nr 27, poz. 268 ze zm.). Taki wymóg został wprowadzony trzy lata wcześniej, 1 stycznia 2001 r.
Podatnicy, którzy chcieliby dziś odliczać VAT zawarty w cenie paliwa, muszą mieć świadectwo homologacji, z którego będzie wynikać, że samochód nie jest osobowy. Potwierdza to zresztą komunikat Ministerstwa Finansów wydany po orzeczeniu ETS (dostępny na stronie internetowej: http://www.mofnet.gov.pl/).
