Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Najważniejsze zmiany dotyczą dwóch ustaw: o pomocy osobom uprawionym do alimentów i o świadczeniach rodzinnych. Ich celem jest uproszczenie i zmniejszenie procedur administracyjnych związanych ze stosowaniem tych ustaw, bardziej racjonalne funkcjonowanie organów działających na ich podstawie oraz efektywniejsze odzyskiwanie przez budżet państwa od dłużników alimentacyjnych należności Skarbu Państwa powstałych z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

Najważniejsze propozycje zmian w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
Obecnie należności dłużnika alimentacyjnego wobec Skarbu Państwa, powstałe z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego, egzekwowane są dwutorowo: przez komorników sądowych (w trybie egzekucji sądowej) i przez naczelników urzędów skarbowych (w trybie egzekucji administracyjnej). Nie skutkuje to jednak wzrostem wielkości wyegzekwowanych należności, a generuje znaczne koszty związane z obsługą głównie egzekucji administracyjnej. Aby zracjonalizować proces dochodzenia tych należności zaproponowano likwidację egzekucji administracyjnej i zastąpienie jej egzekucją sądową.
Z przeprowadzonych analiz wynika, że należności odzyskiwane przez komorników sądowych znacznie przewyższają (w niektórych przypadkach nawet kilkadziesiąt razy) te uzyskiwane w trybie egzekucji administracyjnej. Jednocześnie w wielu gminach, mimo poniesionych kosztów związanych z egzekucją administracyjną, nie wyegzekwowano w tym trybie żadnych należności.
Zmieniono także sposób przekazywania gminom środków z odzyskanych od dłużników alimentacyjnych należności Skarbu Państwa powstałych z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Należna gminom część odzyskanych środków, tj. 40 proc., będzie trafiać tylko do tej gminy, która wypłacała osobom uprawnionym świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Rozwiązanie to jest realizacją postulatów gmin.
Przyjęto, że w sytuacji, gdy organ właściwy dłużnika alimentacyjnego po otrzymaniu od organu właściwego wierzyciela kolejnego wniosku o podjęcie działań wobec dłużnika, ustali, iż jego sytuacja nie uległa zmianie lub po raz kolejny uniemożliwia on przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego bądź odmówi złożenia oświadczenia majątkowego - to organ właściwy dłużnika nie będzie już zobowiązany do ponownego podejmowania tych samych działań wobec dłużnika.
Przewidziano także ujednolicenie przepisów dotyczących sposobu ustalania dochodu osób ubiegających się o świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego w oparciu o dochód uzyskany i dochód utracony.
Wprowadzono korzystne regulacje dla osób, które utraciły środki na utrzymanie w wyniku śmierci rodzica zobowiązanego do płacenia alimentów. Do dochodu osób ubiegających się o świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego - nie będą wliczane kwoty zasądzonych alimentów, gdy nie są one już otrzymywane, bo zmarł rodzic zobowiązany do ich płacenia.
Założono, że katalog nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zostanie rozszerzony o sytuację, gdy świadczenia te zostały wypłacone innej osobie niż wskazana przez odpowiedni organ. Obecnie katalog nie uwzględnia wprost przypadku, gdy świadczenie alimentacyjne pobrała osoba do tego nieuprawniona.
Uregulowano również sytuację, gdy po śmierci osoby uprawnionej do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, pieniądze nadal wpływały na jej rachunek. Nowe przepisy zobowiązują banki oraz kasy oszczędnościowo-kredytowe do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela świadczeń przekazywanych po śmierci osoby uprawnionej.
Najważniejsze proponowane zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych
Przyjęto zmiany dotyczące procedury stosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz zmiany dotyczące dochodzenia świadczeń nienależnie pobranych oraz wypłaconych po śmierci osoby uprawnionej (są one analogiczne do proponowanych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów). Ujednolicono przepisy dotyczące sposobu ustalania dochodu z uwzględnieniem dochodu utraconego i dochodu uzyskanego. Do dochodu osób ubiegających się o świadczenia rodzinne nie będą wliczane dochody pochodzące z umów o dzieło w sytuacji ich utraty.
Wprowadzono procedurę zwrotu nadpłaconego zasiłku pielęgnacyjnego, gdy organ emerytalno-rentowy przyzna za ten sam okres dodatek pielęgnacyjny. Zaproponowano, aby osobie, której przyznano dodatek pielęgnacyjny za okres, za który wypłacono jej zasiłek pielęgnacyjny - ZUS oraz inne organy emerytalno-rentowe (które przyznały dodatek pielęgnacyjny do emerytury lub renty) wypłaciły emeryturę lub rentę pomniejszoną o kwotę odpowiadającą wysokości wypłaconego za ten okres zasiłku pielęgnacyjnego.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części przepisów, które wchodzą w życie po 6 miesiącach od daty ich ogłoszenia.
(źródło: premier.gov.pl)

Potrzebujesz porady prawnej?
Jak rodzic samotnie wychowujący dziecko może uzyskać świadczenie 500+?
500+ też dla samotnych rodziców Od początku nowego okresu świadczeniowego, który rozpoczął się 1 października 2017 roku, prawo rodziców samotnie wychowujących dzieci do świadczenia wychowawczego zostało uzależnione od ustalenia alimentów od drugiego rodzica. Dowiedz się, co samotni rodzice powinni zrobić, żeby otrzymać świadczenie z programu „Rodzina (...)
Alimenty na dziecko - komu i na jakich zasadach przysługują?
Kiedy rodzice muszą płacić alimenty na dzieci? Prawnym obowiązkiem rodziców jest zapewnienie dziecku środków utrzymania do czasu, aż nie będzie ono w stanie utrzymywać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka pokrywają koszty związane z jego utrzymaniem i wychowaniem (sprawdź artykuł 133 § 1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Jak długo dziecku przysługują (...)
Zabezpieczenie roszczenia ze szczególnym uwzględnieniem alimentów
Zabezpieczenie roszczenia jest środkiem, który może zostać zastosowany w każdej sprawie cywilnej podlegającej rozpoznaniu przez sąd lub sąd polubowny, którego celem jest zapewnienie, aby treść orzeczenia zapadłego w konkretnej sprawie mogła zostać w przyszłości wykonana bez przeszkód. ##baner## Z wnioskiem o zabezpieczenie może wystąpić każda strona lub uczestnik (...)
Podatek od alimentów. Kiedy trzeba zapłacić
Aby alimenty dla dorosłej osoby nie stanowiły przychodu opodatkowanego PIT-em, muszą być zasądzone przez sąd, a ich wysokość nie może przekraczać 700 zł miesięcznie. Kwoty alimentów wpłaconych nieterminowo nie sumuje się do limitu. Alimenty wypłacane na dzieci nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeśli natomiast alimenty otrzymuje dorosła (...)
Konsekwencje uznania dziecka, czyli obowiązek alimentacyjny - opinia prawna
Stan faktyczny Za kilka miesięcy urodzę dziecko. Ojciec dziecka nie jest moim mężem. Był moim narzeczonym, jednak rozstaliśmy się, właściwie nie utrzymujemy ze sobą żadnych kontaktów. Mój były partner oficjalnie jest bezrobotny, pracuje, jak to się mówi "na czarno" i pomimo kilku szans zmiany pracy na legalną i nieźle płatną, nie skorzystał z okazji, twierdząc, że praca "na czarno" (...)
Co po likwidacji Funduszu Alimentacyjnego?
Od 1 maja 2004 r. Fundusz Alimentacyjny przestał już funkcjonować, w jego miejsce państwo wprowadziło inny rodzaj pomocy. Jednak pewnym jest, że wysokość pomocy socjalnej państwa zmaleje. Dlaczego zlikwidowano Fundusz Alimentacyjny? Główną przyczyną jest bardzo dynamiczny wzrost ilości osób korzystających ze świadczeń - powodowało to wzrost nakładów państwa (...)
Zmiany ważne dla uprawnionych i zobowiązanych do alimentów!
Od 1 października 2008 r. wchodzi w życie większość przepisów ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Niektóre zaczynają obowiązywać już wcześniej. Czego dotyczą nowe przepisy? Jak wskazano w preambule, ustawa została uchwalona ze względu na to, iż dostarczanie środków utrzymania osobom, które nie są w stanie samodzielnie (...)
Czy możliwy jest powrót do funduszu alimentacyjnego
Ważą się losy funduszu alimentacyjnego. Jeżeli w tym tygodniu Sejm nie przyjmie ustawy w tej sprawie, ponad trzy lata walki samotnych matek okażą się całkowicie bezowocne. - Myślę pozytywnie i wierzę, że do piątku Sejm przyjmie ustawę - powiedziała nam wczoraj Renata Iwaniec z Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej na rzecz Ustawy Fundusz Alimentacyjny. Wczoraj nad projektem pracowała specjalna (...)
Ustawę przywracającą Fundusz Alimentacyjny trzeba poprawić, jeszcze zanim wejdzie w życieDziś rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (DzU z 2007 r. nr 192, poz. 1378) oraz ustawy o promocji zatrudnienia (DzU z 2004 r. nr 99, poz. 1001 ze zm.).(...)Gmina będzie mogła bez zgody uprawnionego (lub jego przedstawiciela ustawowego) zmienić (...)
Wychowuję dwoje dzieci (jedno niepełnosprawne), z których ojcem się rozwiodłam. Pobierałam zasiłki ze starego Funduszu Alimentacyjnego, a potem zasiłki rodzinne i dodatki z tytułu samotnego wychowywania dzieci. Dwa lata temu ojciec dzieci zmarł, a ja rok temu wyszłam za mąż. Dodam, że dzieci nie mają renty po ojcu, bo nie zdążył jej wypracować. Czy mam szansę na pomoc z Funduszu (...)