Forum prawne

żądanie usunięcia danych osobowych BRE Bank S.A. - forum prawne

Witam,
Mam pytanie dotyczące żądania usunięcia danych osobowych z bazy danych grupy BRE Bank S.A. Otóż podmiot należący do Grupy BRE Bank S.A. (konkretnie mbank) prowadził dla mnie od 2007 roku kilka rachunków (ROR osobisty, ROR firmowy oraz konto oszczędnościowe dla firm). W związku z kilkoma sytuacjami, które sprawiły, iż całkowicie utraciłam zaufanie do w/w banku postanowiłam wypowiedzieć umowy do wszystkich rachunków. W związku z powyższym postanowiłam również wystąpić do banku z żądaniem usunięcia danych osobowych. Zadzwoniłam na infolinię mbanku z prośbą o wskazanie mi adresu na który stosowną korespondencję winnam skierować. Odpowiedź pani, z którą miałam raczej wątpliwą przyjemność rozmawiać, w mojej ocenie nijak ma się do rzeczywistości. Otóż zostałam poinformowana, iż NIE MAM możliwości wystąpienia do banku z takim żądaniem. Poprosiłam o wskazanie podstawy prawnej i tu zaczęły się schody. Pani najpierw chciała mi czytać tekst Ustawy o Ochronie Danych Osobowych z 1997 r. - odparłam, że nie potrzeba, znam ją świetnie i w oparciu o art. 23 oraz art. 32 w/w ustawy jedankowoż takie prawo posiadam. Odpowiedź konsultantki - "zawsze mogła pani nie wyrażać zgody na przetwarzanie danych w momencie podpisywania umowy do rachunków" (nota bene podpisanie zgody jest warunkiem obligatoryjnym przy podpisywaniu umów o prowadzenie rachunków w mbanku - o czym pani konsultantka nie miała bladego pojęcia ;) ).
Poprosiłam zatem by wskazała mi podstawę prawną w oparciu o którą przekazuje mi informację, że nie mam prawa usunąć swoich danych z bazy BRE Bank S.A. Najpierw wskazano mi ustawę o Prawie Bankowym - na prośbę o skonkretyzowanie, konsultantka zmieniła zeznania i powołała się z kolei na Ustawę o Rachunkowości z dn. 29.09.1994r Dz. Ust. nr 121, poz. 591 (tekst ma bagatela ponad 60 stron). Tu dodam, że ani na koncie osobistym, ani na koncie firmowym nie miałam obrotów przekraczających 1 200 000 euro rocznie ;). Ponad to nigdy nie korzystałam z żadnych dodatkowych produktów banku, a w szczególności produktów kredytowych (ba nie miałam nawet linii debetowej), zatem wzajemne zobowiązania wygasają z dniem rozwiązania umowy o prowadzenie w/w rachunków.
Moje pytanie: czy grupa BRE Bank S.A. ma prawo, pomimo mojego pisemnego żądania, nie usunąć moich danych osobowych ze swojej bazy? Jeśli tak, proszę o wskazanie podstawy prawnej.
Z góry dziękuję za odpowiedź

2009.12.14 19:38:39

Odpowiedzi w temacie: żądanie usunięcia danych osobowych BRE Bank S.A. (1)

Proponuję skierować sprawę do Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

2009.12.22 14:19:48

DODAJ POST W TEMACIE

Aby odpowiadać na forum musisz się zalogować!

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika