Odpowiedź prawnika: Gospodarka odpadami
Zgodnie z art. 28 ustawy o odpadach, prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów oraz prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów wymaga uzyskania zezwolenia. Zezwolenie powyższe wydaje starosta w drodze decyzji, na czas oznaczony nie dłuższy niż 10 lat.
Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów wydaje się w drodze decyzji na wniosek, który powinien odpowiednio zawierać:
-
wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidywanych do zbierania lub transportu; w przypadku gdy określenie rodzaju jest niewystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla środowiska, właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów;
oznaczenie obszaru prowadzenia działalności - w przypadku transportu odpadów lub miejsca prowadzenia działalności - w przypadku zbierania odpadów;
w przypadku zbierania odpadów wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów, a także opis sposobu dalszego zagospodarowania odpadów;
przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania lub transportu odpadów;
przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów.
W zezwoleniu na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów określa się odpowiednio:
-
rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania lub transportu;
-
oznaczenie obszaru prowadzenia działalności - w przypadku transportu odpadów lub miejsca prowadzenia działalności - w przypadku zbierania odpadów;
-
w przypadku zbierania odpadów miejsce i sposób oraz rodzaj magazynowanych odpadów, a także opis sposobu dalszego zagospodarowania odpadów;
-
sposób i środki transportu odpadów;
-
dodatkowe warunki prowadzenia działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów, jeżeli wymaga tego specyfika odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub ochrony środowiska;
-
czas obowiązywania zezwolenia.
Jak więc wynika z powyższego, jeżeli chcą Państwo wystąpić tylko o zezwolenie na transport odpadów (nie na zbiórkę odpadów) wówczas nie będzie Państwa obowiązywał wymóg zapewnienia i wskazania miejsca gromadzenia odpadów, wówczas będą Państwa obowiązywały w/w wymogi poza określonym w pkt 2 i 4 (zaznaczone wytłuszczonym drukiem).
Jeżeli jednak wystąpią Państwo o wydanie zezwolenia na zbiórkę odpadów i jednocześnie nie zapewnią (i nie wskażą) Państwo miejsca ich składowania, wówczas będą występowały przesłanki do odmowy wydania w/w zezwolenia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż interesuje Państwa tyko transport odpadów, a więc wystarczające będzie złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia wyłącznie na transport odpadów (nie będzie konieczne wskazania i zapewnienie miejsca na zbiórkę odpadów). Firma posiadająca zezwolenie na transport odpadów, będzie mogła kupować odpady o odpowiednich podmiotów, a następnie transportować je w celu sprzedaży innemu uprawnionemu podmiotowi.