Pełnomocnictwo dla doradcy podatkowego
Pytanie:
"Klient udzielił doradcy podatkowemu pełnomocnictwa o dość ogólnej treści \" do reprezentowania go wobec urzędu skarbowego w sprawach związanych z wykonywaną przez tego klienta działalnością gospodarczą \". Od tego momentu urząd skarbowy wszelkie pisma i wezwania kieruje nie do klienta, a do pełnomocnika. W jaki sposób doradca podatkowy może uwolnić się od tego pełnomocnictwa. Czy może to zrobić bez udziału klienta, zawiadamiając o tym na piśmie urząd skarbowy? Jaka miałaby być treść takiego wycofania swojej zgody na pełnomocnictwo?"
Odpowiedź prawnika: Pełnomocnictwo dla doradcy podatkowego
W opisanym przypadku pełnomocnictwo jest związane ze stosunkiem podstawowym łączącym doradcę podatkowe z jego klientem (prawdopodobnie umowa zlecenia). Pełnomocnictwo może wypowiedzieć wyłącznie klient – mocodawca, jest to bowiem jednostronne oświadczenie woli, a nie umowa. Jednak pełnomocnik nie ma obowiązku działania, na podstawie tylko pełnomocnictwa. Jeśli z tego stosunku podstawowego wynika, że doradca ma prowadzić wszelkie sprawy podatkowe swego klienta bezpośrednio, to wynikałby stąd (z umowy, a nie z pełnomocnictwa) obowiązek przyjmowania pism. Jeśli więc doradca podatkowy na mocy umowy ma obowiązek reprezentowania swego klienta przed urzędem, to dopiero rozwiązanie umowy spowoduje, że będzie się mógł sprzeciwić doręczaniu pism.