Składki ZUS w spółce cywilnej

Pytanie:

"Spółka jako płatnik opłaca pełen ZUS za jednego ze wspólników, za drugiego zaś tylko składkę zdrowotną. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje dwie możliwości: odliczanie składek od dochodu albo zaliczanie ich bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Gdyby przyjąć pierwsze rozwiązanie i powiększać koszty w pkir prowadzonej przez sc. powstaje problem z prawidłowym ustaleniem dochodu każdego ze wspólników. Trudno bowiem uznać, że składki opłacane za jednego ze wspólników są kosztem spółki a wiec obydwu wspólnikow. Druga z możliwości też ma mankamenty ponieważ wystąpienie straty czyni niemożliwym odliczenie składek od dochodu, a co gorsza nie daje szansy odliczenia ich w kolejnych latach od przyszłych zysków.W jaki sposób podatkowo rozliczyć koszty składek ZUS wspólników prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej?"

Odpowiedź prawnika: Składki ZUS w spółce cywilnej

Jeśli traktować składki ZUS jako koszty spółki, to ich przeniesienie (rozliczenie) na wspólników będzie następowało tak jak rozliczenie pozostałych kosztów, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli to spółka (a więc obaj wspólnicy), a nie wspólnik opłaca ZUS za jednego ze wspólników trudno mówić o problemie z prawidłowym ustaleniem dochodu każdego ze wspólników.

Odnośnie drugiej sytuacji - faktycznie jeśli występuje strata odliczenie składki nie będzie możliwe i w takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie ze wskazanej wyżej możliwości pierwszej.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika