Wezwanie do usunięcia naruszeń

Pytanie:

"Urząd Skarbowy wydał na podstawie art. 104 kpa z dnia 14.06.60r. Dz. U. Nr9 poz.26, art. 5U st.2 i 3 ustawy z dnia 19.12.80r. o zobowiązaniach podatkowych oraz na podstawie art.10 ust. 1i 2, art.20.art.27 ust. 4 ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym decyzję, w której określił podatek VAT za 05.07. do 31.12.1993r. Jednakże ten podatek został zapłacony, na co podatnik przedkładał dowody. Podatnik wykorzystał przysługującą drogę odwoławczą, nie osiągnął satysfakcjonującej decyzji. Urząd Skarbowy dokonał zajęcia towarów i innych. Następnie podatnik wniósł o stwierdzenie nieważności decyzji zapadłych w dwóch instancjach z uwagi na wygaśniecie zobowiązania przez opłacenie. Izba Skarbowa odmówiła wszczęcia postępowania w przedmiocie stwierdzenia nieważności. Minister Finansów utrzymał w mocy decyzję Izby Skarbowej. Podatnik zgodnie z pouczeniem w 1997r. wezwał Ministra do usunięcia naruszenia prawa, nadto w trybie art. 111KPA wniósł o podanie merytorycznej podstawy rozstrzygnięcia. Do chwili obecnej mimo kilku monitów a nawet wniesienia w kwietniu 2005r zażalenia do WSA w trybie art. 37 kpa, które nie zostało rozpoznane przez Sąd, Minister w dalszym ciągu nie rozpoznał wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Czy w tych okolicznościach istnieje możliwość skłonienia Ministra do rozpoznania wezwania i jakie skutki prawne wywołuje bezczynność Ministra Finansów?"

Odpowiedź prawnika: Wezwanie do usunięcia naruszeń

Zgodnie z art. 34 obowiązującej do 31.12.2003 r. ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (zakładamy również, że tak brzmiało pouczenie znajdujące się na decyzji), jeżeli ustawa nie przewidywała środków odwoławczych w sprawie będącej przedmiotem skargi, należało przed wniesieniem jej do Sądu zwrócić się do właściwego organu z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. Skarga mogła być wniesiona po upływie 30 dni od dnia doręczenia wezwania (a zatem nie trzeba było czekać na odpowiedź).

Natomiast w sprawach, w których przewidziany był tryb odwoławczy, skargę można wnieść po wyczerpaniu środków odwoławczych. Przez wyczerpanie środków odwoławczych należy rozumieć sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek odwoławczy przewidziany w ustawie.

Z przedstawionego przez Panią pytania i treści przepisów wynika, że w przedmiotowej sprawie ustawa przewidywała tryb odwoławczy (jak sama Pani podaje, wniosła Pani odwołanie od decyzji odmawiającej wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji), a zatem skargę do NSA należało wnieść w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie, zatem minął już dawno termin do wniesienia skargi. Nie ma też możliwości zmuszenia Ministra Finansów do wykonania wezwania.

W sytuacji, gdyby stwierdzono we właściwym postępowaniu niezgodność z prawem tej decyzji, można by było w chwili obecnej domagać się odszkodowania ze strony Skarbu Państwa.

Można jeszcze wskazać, że zgodnie z art. 145 kpa, w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:

  1. dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,  

  2. decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,  

  3. decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu

  4. strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu, 

  5. wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję,  

  6. decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,  

  7. zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji ,  

  8. decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.

Podanie o wznowienie postępowania wnosi się do organu administracji publicznej, który wydał w sprawie decyzję w pierwszej instancji, w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania.

Natomiast organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która:

  1. wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości, 

  2. wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,  

  3. dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,  

  4. została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie,  

  5. była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały,  

  6. w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą, 

  7. zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika