Koniec systemu viaTOLL. Od 1 października tylko e-TOLL

Od 1 października jedynym systemem umożliwiającym wnoszenie opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych w Polsce będzie system e-TOLL. W e-TOLL zapłacisz zarówno za przejazd po drogach krajowych, jak i po autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Dla firm transportowych to ostatni moment na zmianę systemu na e-TOLL. Kierowcy pojazdów lekkich do 30 listopada 2021 r. na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4 mogą korzystać z manualnego systemu poboru opłat lub z płatności w e-TOLL.

- "System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Umożliwia kompleksową obsługę online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają użytkownikom na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem, dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych" – poinformowała szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

- "Zapewniliśmy branży transportowej 3 miesiące okresu przejściowego, czyli równoległego funkcjonowania dwóch systemów i cały czas staramy się wspierać przedsiębiorców w dostosowaniu się do zmiany. Temu służą ulga podatkowa na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL oraz obniżone stawki w e-TOLL.  Kierowcy pojazdów osobowych mogą nadal opłacać przejazdy po autostradach w sposób manualny, ale ich też zachęcamy do korzystania z nowego systemu" – dodała Magdalena Rzeczkowska.

Porady prawne

Wygaszenie viaTOLL

Od 1 października br. system e-TOLL będzie  jedynym systemem do wnoszenia opłaty elektronicznej.  Od tego dnia nie będą działać system viaTOLL oraz urządzenia viaBOX i viaAUTO. Dotychczasowi użytkownicy tych urządzeń powinni korzystać z aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych kompatybilnych z e-TOLL. Należy pamiętać aby wyrejestrować się z systemu viaTOLL. Można to zrobić zarówno przed - jak i po 30 września. Na odzyskanie kaucji za urządzenie pokładowe (tzw. OBU/viaBOX) oraz przeksięgowanie środków z rachunku viaTOLL użytkownicy mają czas do 30 września 2022 r. Informacje jak wyrejestrować się z viaTOLL dostępne są na stronie etoll.gov.pl.

Jak działa e-TOLL?

System e-TOLL działa od 24 czerwca br. Umożliwia opłacanie przejazdów pojazdów ciężkich i lekkich. Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km). Na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA czyli A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław – Sośnica z systemu e-TOLL mogą korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich. Zarejestrowano w nim już ponad 557 tys. pojazdów. Użytkownicy pojazdów ciężkich muszą zarejestrować się w e-TOLL i wybrać urządzenie do przekazywania danych geolokalizacyjnych (urządzenie pokładowe OBU/ZSL lub aplikację mobilną e-TOLL PL). Rejestracja w systemie e-TOLL jest możliwa online na stronie etoll.gov.pl oraz w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta, a także za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych. Dzięki wykorzystaniu technologii pozycjonowania satelitarnego system e-TOLL otwarty jest na różne urządzenia GPS, a przewoźnicy mogą wybrać urządzenie dostosowane do swoich potrzeb:
  • OBU (On-Board Unit),
  • Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS,
  • aplikację mobilną e-TOLL PL.
Aplikację mobilną e-TOLL PL można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play oraz App Store. Liczba pobrań aplikacji przekroczyła 216 tys. Urządzenia OBU i ZSL są do nabycia u 89 dostawców dopuszczonych do systemu e-TOLL, którzy oferują 359 typów tych urządzeń. Szczegółowe informacje o e-TOLL znajdziesz na stronie etoll.gov.pl. Zob. Prezentacja: e-TOLL zastępuje viaTOLL

Przejazdy pojazdów lekkich

Użytkownicy pojazdów lekkich (aut osobowych i motocykli) mogą korzystać z manualnego sposobu poboru opłat do 30 listopada br. Po tej dacie manualny system zostanie wyłączony, a na państwowych autostradach przejazd będzie odbywał się w trybie „free flow”, bez zatrzymywania się przed bramkami. Kierowcy samochodów osobowych, którzy od 1 grudnia br. nie będą korzystać z aplikacji e-TOLL PL lub z urządzeń pokładowych do przekazywania danych geolokalizacyjnych, opłacą przejazd poprzez zakup biletu autostradowego (e-biletu). Użytkownicy motocykli od 1 grudnia 2021 r. będą mogli opłacać przejazdy w aplikacji e-TOLL PL lub kupując bilet autostradowy.

Organizacja miejsc poboru opłat na A2 i A4

W związku z wygaszeniem systemu poboru opłat viaTOLL od 1 października 2021 r. nastąpią zmiany organizacji ruchu w Miejscach Poboru Opłat (MPO) na odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Nowa organizacja ruchu na MPO będzie oznaczała:
  1. przeznaczenie dwóch skrajnych pasów wjazdowych i dwóch skrajnych pasów wyjazdowych na każdym Placu Poboru Opłat (PPO) tylko do obsługi pojazdów korzystających z systemu e-TOLL.
  2. przeznaczenie jednego pasa wjazdowego i jednego pasa wyjazdowego na każdej Stacji Poboru Opłat (SPO) tylko do obsługi pojazdów korzystających z systemu
    e-TOLL.
Pozostałe pasy na MPO do 30 listopada 2021 r. będą funkcjonować w trybie manualnego poboru opłat, na których będzie można wnieść opłatę za przejazd autostradą kartą lub gotówką. Wjeżdżając/wyjeżdżając z autostrady należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas wjazdowy/wyjazdowy. Każdy z nich został w jasny i czytelny sposób oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawne opuszczenie drogi płatnej.

Zmiany w organizacji ruchu na A2 i A4

Od 1 października 2021 r. w związku z wygaszeniem systemu viaTOLL wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu w Miejscach Poboru Opłat na odcinkach autostrad A2 (Konin- Stryków) oraz A4 (Wrocław-Sośnica). Dla użytkowników systemu e-TOLL wyznaczone zostaną specjalne pasy wjazdowe i wyjazdowe. Do 30 listopada 2021 r. kierowcy pojazdów lekkich mogą na tych odcinkach autostrad korzystać także z manualnego systemu poboru opłat. Przejazd pojazdów lekkich obwodnicą Gliwic (Kleszczów – Żernica) pozostaje bezpłatny.

Organizacja miejsc poboru opłat

W związku z wygaszeniem systemu poboru opłat viaTOLL od 1 października 2021 r. nastąpią zmiany organizacji ruchu w Miejscach Poboru Opłat (MPO) na odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Nowa organizacja ruchu na MPO będzie oznaczała:
  1. przeznaczenie dwóch skrajnych pasów wjazdowych i dwóch skrajnych pasów wyjazdowych na każdym Placu Poboru Opłat (PPO) tylko do obsługi pojazdów korzystających z systemu e-TOLL.
  2. przeznaczenie jednego pasa wjazdowego i jednego pasa wyjazdowego na każdej Stacji Poboru Opłat (SPO) tylko do obsługi pojazdów korzystających z systemu e-TOLL.
Pozostałe pasy na MPO do 30 listopada 2021 r. będą funkcjonować w trybie manualnego poboru opłat, na których będzie można wnieść opłatę za przejazd autostradą kartą lub gotówką. Wjeżdżając/wyjeżdżając z autostrady przez Place Poboru Opłat należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas wjazdowy/wyjazdowy. Każdy z nich został w jasny i czytelny sposób oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawne opuszczenie drogi płatnej. Zielona strzałka, oznacza, że pas jest otwarty dla ruchu, zaś czerwony krzyżyk, że jest zamknięty.

Przejazdy pojazdów lekkich

Użytkownicy pojazdów lekkich (o DMC nieprzekraczającej 3,5 tony) do 30 listopada br. na odcinkach autostrad A2 (Konin- Stryków) oraz A4 (Wrocław-Sośnica) mogą korzystać zarówno z manualnego sposobu poboru opłaty za przejazd (płatność gotówką lub kartą) jak i z opłacania przejazdów w sposób elektroniczny (aplikacja e-TOLL PL). Dla kierowców pojazdów lekkich, na odcinku autostrady A4 Wrocław-Sośnica przejazd obwodnicą Gliwic (Kleszczów – Żernica) jest bezpłatny – nie ma konieczności pobrania biletu oraz korzystania z aplikacji e-TOLL PL.

Pojazdy lekkie – wjazd na autostradę

Wjeżdżając na autostradę kierowcy opłacający przejazd w sposób manualny powinni wybrać dowolny, otwarty pas wjazdowy z lewej strony Placu Poboru Opłat, na którym znajduje się automat do wydawania biletów i pobrać bilet. Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL. W zależności od lokalizacji będzie to pierwszy skrajny pas ruchu lub dwa skrajne pasy ruchu, licząc od prawej strony.

Pojazdy lekkie – wyjazd z autostrady

Wyjeżdżając z autostrad przez Place Poboru Opłat należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas wyjazdowy. Kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnej metody płatności powinni wybrać dowolny, otwarty pas wyjazdowy z lewej strony Placu Poboru Opłat, nad którym znajduje się znak symbolizujący inkasenta poboru opłat. Liczba otwartych pasów zależy od natężenia ruchu. Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności (aplikacja e-TOLL PL) w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL. W zależności od lokalizacji będzie to pierwszy skrajny pas ruchu na Stacjach Poboru Opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na Placach Poboru Opłat (PPO), licząc od prawej strony. Schemat zjazdu z autostrady, z oznaczeniami pasów i bramek.

Szczegółowe informacje dotyczące organizacji miejsc poboru opłat

Organizacja Miejsc Poboru Opłat na odcinku A4 Wrocław – Sośnica:

  • Na Placu Poboru Opłat Żernica i na Placu Poboru Opłat Karwiany funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wyjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna
  • Na Placu Poboru Opłat Żernica i na Placu Poboru Opłat Karwiany funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna/nie ma możliwości pobrania biletu.
  • Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wyjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
  • Na Stacjach Poboru Opłat prawy pas wjazdowy dedykowany jest dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na którym nie jest prowadzona obsługa manualna/nie ma możliwości pobrania biletu.
  • Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.

Organizacja miejsc poboru opłat na odcinku A2 Konin – Stryków:

  • Na Placu Poboru Opłat Stryków i na Placu Poboru Opłat Żdżary funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wyjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna.
  • Na Placu Poboru Opłat Stryków i na Placu Poboru opłat Żdżary funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna – nie ma możliwości pobrania biletu.
  • Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wyjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
  • Na Stacjach Poboru Opłat prawy pas wjazdowy dedykowany jest dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na którym nie jest prowadzona obsługa manualna – nie ma możliwości pobrania biletu.
  • Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
  Pasy dla użytkowników systemu e-TOLL oznakowane są znakiem: Oznakowanie pasów dla użytkowników systemu e-TOLL. Logo e-TOLL i piktogramy samochodu osobowego i ciężarowego na czerwonym tle.

Przypominamy, że pasy te są przeznaczone dla użytkowników wnoszących opłatę elektroniczną za przejazdy pojazdów ciężkich oraz dla użytkowników pojazdów lekkich płacących za przejazd autostradą w systemie e-TOLL.

Materiały: Schemat zjazdu z autostrady

Od 1 października tylko e-TOLL

e-TOLL stał się jedynym systemem umożliwiającym opłatę elektroniczną za przejazd po drogach płatnych w Polsce. Jego budowa była znacznie tańsza niż systemu viaTOLL, na który od 2011 r. wydano 4,8 mld zł. Rząd zdecydował, że do końca roku opłata elektroniczna będzie niższa o 30%.

 - "System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego, które jest wygodniejsze dla kierowców i korzystniejsze dla państwa niż wygaszany obecnie viaTOLL. Nowy system to jeden z większych projektów teleinformatycznych zrealizowanych przez administrację publiczną" – poinformowała szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Systemem objęta została od 24 czerwca br. sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3,7 tys. km). Na odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) z e-TOLL mogą korzystać też użytkownicy pojazdów lekkich. W e-TOLL zarejestrowano już ponad 717 tys. pojazdów. Dzięki wprowadzeniu e-TOLL, od 1 grudnia 2021 r. przejazd państwowymi odcinkami autostrad będzie się odbywał bez zatrzymywania się przed bramkami.

Projekt budowy nowego systemu prowadzony był wspólnie przez Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Aplikacje Krytyczne, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (pion odpowiedzialny za cyfryzację) oraz Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy.

30 września ostatnim dniem viaTOLL

30 września 2021 r. zakończył się okres przejściowy dla pojazdów ciężkich, w którym funkcjonowały dwa systemy – nowy e-TOLL i stary viaTOLL. Branża transportowa miała ponad trzy miesiące, by przejść na nowy system.

Od 1 października br. system e-TOLL jest jedynym systemem do wnoszenia opłaty elektronicznej. Od tego dnia nie działają też urządzenia viaBOX i viaAUTO.

Należy pamiętać, aby wyrejestrować się z systemu viaTOLL. Więcej informacji na etoll.gov.pl.

e-TOLL tańszy niż viaTOLL

Jego utrzymanie jest tańsze niż systemu viaTOLL, opartego na tradycyjnej technologii radiowej z rozbudowaną infrastrukturą drogową.

Od 2011 r. łączne koszty viaTOLL wniosły ponad 4,8 mld zł, w tym koszt budowy niemal 1,7 mld zł, a eksploatacji ponad 3,1 mld zł. Dzięki oparciu systemu e-TOLL o technologię pozycjonowania satelitarnego, udało się znacząco ograniczyć koszty związane z infrastrukturą. Budżet projektu oszacowano na kwotę 448,1 mln zł, z czego do tej pory wydano ok. 215,3 mln zł.

e-TOLL to szereg innych korzyści

Nowy system to kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem. Dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych. e-TOLL to oszczędność pieniędzy i czasu. To poprawa komfortu przejazdu. 

Wsparcie dla przewoźników i kierowców

Od 29 czerwca 2021 r. przewoźnicy mogą korzystać z ulgi podatkowej na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL. Maksymalna jej wysokość to 500 zł (netto) na każdy pojazd podatnika, który w 2021 r. dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie w nowym systemie.

Do 30 września br. obowiązywała zniżka (25%) na opłaty za przejazd pojazdów ciężkich na drogach płatnych oraz samochodów osobowych na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4. Od 1 października do końca 2021 r., za przejazdy z e-TOLL użytkownicy zapłacą 30% mniej.

W przypadku awarii urządzenia GPS użytkownik będzie mógł opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia GPS po zadeklarowaniu trasy przejazdu.

W wyjątkowych sytuacjach, np. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej; jest używany do przewozów żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu, odpadów komunalnych; w przypadku autobusów przewożących pasażerów – zadeklarowanie przejazdu będzie mogło nastąpić do 3 dni po jego zakończeniu.

Udostępniliśmy użytkownikom łatwiejszy sposób rejestracji w e-TOLL. Udogodnienie jest przeznaczone dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych. Proces rejestracji został znacznie skrócony i zautomatyzowany.

Prewencja zamiast sankcji

W początkowym okresie po wygaszeniu viaTOLL, będzie stosowane przede wszystkim pouczanie, a nie karanie. To efekt wniosków wyciągniętych z przebiegu wdrożenia systemu viaTOLL. Każda sprawa będzie traktowana indywidualnie.

Dodatkowo wprowadzono możliwość uiszczenia brakującej opłaty w terminie 3 dni, jeśli skończyły się środki na koncie przedpłaconym. W systemie viaTOLL w takim przypadku nakładana była kara.

Szczegółowe informacje o e-TOLL znajdziesz na etoll.gov.pl.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika