Rezygnacja w całości z przepisów dotyczących profilowania pomocy dla osób bezrobotnych, a także doprecyzowanie dotychczasowych przepisów dotyczących przygotowania i realizacji Indywidualnego Planu Działania – to główne założenia projektu nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia. 2 kwietnia 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt, a w środę na posiedzeniu sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny odbyło się jego pierwsze czytanie.
Co przewiduje projekt?
Konieczność wprowadzenia zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 6 czerwca 2018 r. Trybunał orzekł, że sposób ustalania profilu pomocy powinien zostać określony w ustawie. Za zmianą opowiadały się również powiatowe urzędy pracy oraz Rzecznik Praw Obywatelskich, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, a także Najwyższa Izba Kontroli oraz organizacje pozarządowe.

Efekt? – "Podjęliśmy decyzję o rezygnacji w całości z przepisów dotyczących profilowania pomocy w ustawie o promocji zatrudnienia" – wskazała minister Elżbieta Rafalska.
Przewidziano więc rezygnację z procedury profilowania pomocy dla bezrobotnych, która polegała na ustaleniu dla każdego bezrobotnego jednego z trzech profili, którym odpowiadały różne formy aktywizacji zawodowej. Odejście od tego rozwiązania jest spowodowane tym, że w opinii części powiatowych urzędów pracy profilowanie utrudniało aktywizowanie osób bez pracy, zwłaszcza tych dla których ustalono profil III (długotrwale bezrobotni). Nie oznacza to jednak rezygnacji z indywidualnego podejścia do bezrobotnego, dla którego będzie opracowywany Indywidulany Planu Działania (IPD), dostosowany do jego osobistej sytuacji (potrzeb i możliwości rozwoju).
Wprowadzenie profilowania miało ułatwić powiatowym urzędom pracy wybór formy pomocy najlepiej odpowiadającej potrzebom bezrobotnego. Profilem pomocy I obejmowano bezrobotnych samodzielnych i aktywnych, wobec których w pierwszej kolejności należało stosować pośrednictwo pracy (pomoc w znalezieniu zatrudnienia). Profil pomocy II był adresowany do mniej samodzielnych bezrobotnych, wymagających intensywniejszego wsparcia ze strony powiatowego urzędu pracy (wobec tej grupy urząd pracy mógł stosować wszystkie formy pomocy, z wyjątkiem Programu Aktywizacja i Integracja). Profil pomocy III adresowany był z kolei do bezrobotnych najbardziej oddalonych od rynku pracy
(długotrwale pozostających bez pracy), zagrożonych wykluczeniem społecznym (wobec tej grupy powiatowy urząd pracy mógł – samodzielnie lub we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej – stosować wsparcie z obszaru aktywizacji zawodowej i integracji społecznej).
W praktyce osoby bezrobotne, dla których ustalono profil pomocy III, często nie miały możliwości skorzystania z instrumentów aktywizacji zawodowej (np. w ramach programu specjalnego), przewidzianych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Zdaniem urzędów pracy brak elastyczności w adresowaniu pomocy dla bezrobotnych negatywnie wpływał na ich aktywizację zawodową. Problem ten został także dostrzeżony m.in. przez Rzecznika Praw Obywatelskich i Najwyższą Izbę Kontroli. Ponadto, na skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego od 15 czerwca 2019 r., przestanie obowiązywać rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej w sprawie profilowania pomocy dla bezrobotnego (określono w nim sposób ustalania profilu pomocy oraz sposób postępowania w ramach tych profili). W rezultacie zrezygnowano w całości z przepisów o profilowaniu pomocy dla bezrobotnych.
Ponieważ w projekcie ustawy zrezygnowano z przepisów aktualnie nakładających obowiązek profilowania pomocy dla każdego bezrobotnego – tym samym starosta będzie mógł zastosować wobec bezrobotnego formy pomocy przewidziane w ustawie o promocji zatrudniania, bez ograniczeń wynikających z ustalonego dla niego profilu pomocy. Rezygnując więc z obowiązku ustalania profilu pomocy dla każdego bezrobotnego, wprowadzono możliwość korzystania przez powiatowe urzędy pracy z różnych form pomocy określonych w ustawie – bez ograniczeń wynikających z ustalonego dla bezrobotnego profilu pomocy. W praktyce rozwiązanie to ułatwi urzędom pracy stosowanie form pomocy określonych w ustawie, w tym usługi pośrednictwa pracy. Dla pracodawców będzie to oznaczać większe szanse na znalezienie odpowiedniego kandydata do pracy, a dla bezrobotnego szybsze wejście na rynek pracy.
– "Doprecyzowaliśmy także dotychczasowe przepisy dotyczące przygotowania i realizacji Indywidualnego Planu Działania (IPD). W przepisach tych wskazano, że pomoc udzielana przez urzędy pracy w ramach IPD dostosowana jest do indywidualnych potrzeb i możliwości bezrobotnego lub poszukującego pracy, z uwzględnieniem jego wykształcenia, doświadczenia zawodowego oraz możliwości podjęcia pracy lub działalności gospodarczej. Określono również, że IPD podlega modyfikacji stosownie do zmieniającej się sytuacji bezrobotnego lub poszukującego pracy" – zaznaczyła minister Elżbieta Rafalska.
Projekt zobowiązuje też powiatowe urzędy pracy do stałego monitorowania sytuacji i postępów w realizacji działań przewidzianych w IPD poprzez kontakt z bezrobotnym lub poszukującym pracy co najmniej raz na 60 dni. W celu ułatwienia urzędom realizacji tego obowiązku wskazano, że kontakt może być realizowany w formie spotkania, rozmowy telefonicznej lub wymiany informacji drogą elektroniczną lub pocztową.
Projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy był przedmiotem uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. W projekcie uwzględniono też uwagi zgłoszone m.in. przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz Rządowe Centrum Legislacji.
Kiedy nowe przepisy mają wejść w życie?
Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 14 czerwca 2019 r.

Potrzebujesz porady prawnej?
Z jakiego wsparcia aktywizacyjnego mogą korzystać bezrobotni?
Instrumenty rynku pracy wspierają podstawowe usługi rynku pracy. Osoby bezrobotne mogą korzystać z wielu form aktywizacji zawodowej, przewidzianych ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Opisano je w niniejszym artykule. Dodatek aktywizacyjny Dodatek (...)
Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych?
Kiedy przysługuje prawo do zasiłku dla bezrobotnych? Prawo do zasiłku dla bezrobotnych będziesz miał od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy, jeżeli nie ma dla Ciebie propozycji odpowiedniej pracy, propozycji stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, szkolenia, (...)
Instrumenty rynku pracy, czyli jak państwo wspiera finansowo bezrobotnych
Ustawa o promocji zatrudnienia stworzyła szereg potencjalnych możliwości rzeczywistej pomocy bezrobotnym. Teraz nie jest to tylko pomoc bierna, polegająca jedynie na rejestracji w urzędzie pracy i wypłacie świadczenia. Oprócz wielu działań jakie przewidział ustawodawca, państwo (...)
Szykują się nowe regulacje dla rynku pracy
Jakie zmiany dla rynku pracy przygotował resort pracy? Minister Elżbieta Rafalska i wiceminister Stanisław Szwed zaprezentowali 11 lipca propozycje zmian w ustawie o rynku pracy. Ich celem ma być m.in. większa efektywność urzędów pracy oraz aktywizacja osób długotrwale bezrobotnych. Projekt (...)
Koniec ustalania profilu pomocy
Dzięki nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia powiatowe urzędy pracy nie będą już musiały ustalać profilu pomocy dla każdego bezrobotnego. Szybsza pomoc z urzędu pracy Teraz urząd pracy będzie mógł zastosować wobec bezrobotnego dowolne formy pomocy przewidziane w ustawie, (...)
Sprawdź jakie masz prawa w pracy za granicą
1 maja 2004 r. Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Od tego dnia Polacy zatrudnieni w krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (czyli w Islandii, Lichtensteinie i Norwegii) objęci zostali ochroną, jaką gwarantuje koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego. (...)
Na jaką pomoc społeczną można liczyć?
Jakie są kryteria przyznawania świadczeń z pomocy społecznej? Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu: ubóstwa; sieroctwa; bezdomności; bezrobocia; niepełnosprawności; długotrwałej lub ciężkiej choroby; przemocy w rodzinie; potrzeby ochrony (...)
Te zmiany w prawie mają odmienić pośredniaki
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej. Wzrost zatrudnienia dzięki lepszemu dostosowaniu ofert urzędów pracy do potrzeb (...)
Zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Z dniem 1 lutego 2009 r. wchodzi w życie większość przepisów obszernej nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.Czemu ma służyć nowelizacja?Głównym celem wprowadzanych zmian jest ułatwianie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy powrotu lub rozpoczęcia (...)
Barometr zawodów i sytuacja na rynku pracy
Coraz więcej firm może mieć problem z obsadzeniem wolnych stanowisk – wynika z najnowszej prognozy Barometru zawodów na 2019 rok. W skali całego kraju tylko ekonomiści mogą mieli problem ze znalezieniem pracy w swoim zawodzie. Szukamy takich rozwiązań, które (...)
Czym są instytucje rynku pracy, czyli jak państwo pomaga bezrobotnym?
Pomoc bezrobotnym ewoluowała, nie jest to już tylko ewentualna wypłata świadczenia w wysokości – co tu dużo ukrywać – niezadowalającej. Ustawa o promocji zatrudnienia o instytucjach rynku pracy – jak sama nazwa wskazuje – stawia w pierwszym rzędzie tę tytułową promocję (...)
Pomoc de minimis - Co to jest i jak na tym skorzystać?
Zasada niedopuszczalności pomocy publicznej wyrażona w Traktacie wprowadzającym Wspólnotę Europejska, czyli w akcie prawnym uznanym za aktualną konstytucję zjednoczonej Europy, wynika z ogólnego kapitalistycznego założenia, że wszelka interwencja Państwa w gry wolnego rynku (...)
Danina solidarnościowa i wsparcie dla niepełnosprawnych
Premier Mateusz Morawiecki proponuje zmiany w konstytucji wprowadzające zasady sprawiedliwego i solidarnego państwa - Dzisiaj chcemy zaproponować, by ci ludzie, którzy są najbardziej poszkodowani przez los, zostali dodatkowo wsparci. Solidarne i sprawiedliwe państwo, które jest (...)
Składamy wniosek o emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym...
Wniosek o emeryturę w obniżonym wieku można już składać Od 1 października 2017 r. wiek emerytalny będzie wynosił 60 lat – dla kobiet i 65 lat – dla mężczyzn. Od 1 września br. można złożyć wniosek o emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) (...)
Szczegóły profilowania pomocy dla bezrobotnego mają być uregulowane w ustawie
Szczegóły profilowania pomocy dla bezrobotnego mają być uregulowane w ustawie, a nie jedynie w rozporządzeniu ministra, bo dotyczą zasad i trybu gromadzenia informacji o jednostkach - orzekł Trybunał Konstytucyjny z wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich. Zarządzanie pomocą kierowaną (...)
Sprawy rodzinne, motywacja zarobkowa, szansa na rozwój, chęć zdobycia fachu – to powody, dla których w czołówce form aktywizacji są bony na zasiedlenie, stażowe, szkoleniowe i zatrudnieniowe. Do końca 2018 z różnych form aktywizacji skorzystało już 176,3 tys. (...)
Jakie są założenia projektu mającego pomóc pracodawcom w utrzymaniu zatrudnienia? Kryzys, który nas właśnie dotyka, nie został przez nas spowodowany. Zadaniem państwa jest jednak przeciwdziałanie lub łagodzenie jego skutków. Projekt przygotowanej w MPiPS ustawy spełnia te zadania.Jakie (...)
Zatrudnianie cudzoziemców w 2018 r.
Podstawowe zasady zatrudniania cudzoziemców (oprócz obywateli państw UE, EOG i Szwajcarii) od 1 stycznia 2018 r. dla pracodawców Co się zmieniło? Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi: zawężenie do prac, które nie będą objęte zezwoleniem (...)
Nieodpłatna pomoc prawna dla wszystkich potrzebujących
Głównym celem ustawy z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej oraz niektórych innych ustaw jest poszerzenie zakresu podmiotowego i przedmiotowego ustawy, wprowadzenie usprawnień w zakresie organizacji systemu punktów, (...)
Komu przysługują świadczenia z funduszu alimentacyjnego?
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznawane są na warunkach określonych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Komu przysługuje prawo do świadczenia z funduszu alimentacyjnego? Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują: 1. (...)