Profil Zaufany służy przedsiębiorcy i obywatelowi

Dzięki Profilowi Zaufanemu niemal wszystkie sprawy urzędowe możesz załatwiać z domu. 

Czym jest Profil Zaufany?

Mówiąc w skrócie: to Twoja cyfrowa tożsamość, Twoje cyfrowe „ja”.

Profil Zaufany to zbiór informacji o użytkowniku, który umożliwia potwierdzanie tożsamości online. Dane, które zawiera są weryfikowane, a także odpowiednio zabezpieczone przed niepowołanym dostępem. Każdy z nas może mieć tylko jeden potwierdzony Profil Zaufany. Jest on bowiem przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL.

To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość w Internecie i – co bardzo przydatne – np. podpisywać pisma wysyłane do urzędów.

Profil Zaufany jest ważny 3 lata. W dowolnym momencie można przedłużyć jego ważność. 

Profil Zaufany ma umocowanie prawne. Jego funkcjonalność określa ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zasady działania precyzuje natomiast odpowiednie rozporządzenie.

Działanie Profilu Zaufanego opiera się o technologie kryptograficzne – takie same jak te, które stosują centra certyfikacyjne wydające bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. W skrócie: nie ma się czego bać.

Profil Zaufany dla przedsiębiorcy

Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą? Chcesz zaoszczędzić czas i… pieniądze? Załóż Profil Zaufany. To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu zza ekranu komputera np. zmienisz dane firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Tylko w lutym i marcu ponad 630 tysięcy osób założyło Profil Zaufany. W sumie korzysta już z niego niemal 3,3 miliona Polaków, wśród nich wielu przedsiębiorców.

Profil Zaufany to bezpłatna i w pełni bezpieczna alternatywa płatnego podpisu kwalifikowanego. Dzięki niemu podstawowy kontakt przedsiębiorców z administracją odbywa się w pełni online – począwszy od możliwości założenia firmy przez Internet, na rozliczeniach z fiskusem skończywszy.

Działaj w CEiDG

Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i zmieniły się twoje dane? Złóż w tej sprawie wniosek do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Nie musisz nigdzie iść. Usiądź przed komputerem i wejdź na www.biznes.gov.pl

Termin, w którym musisz zgłosić zmianę danych, zależy od tego, jakie dane uległy zmianie. Oto co powinieneś zgłosić w ciągu 7 dni:

  • zmianę twojego imienia i nazwiska, daty urodzenia (jeśli nie posiadasz numeru PESEL);
  • zmianę dodatkowych określeń, które włączyłeś do nazwy firmy;
  • zmianę informacji o obywatelstwie;
  • zmianę adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – jeżeli takie miejsce posiadasz;
  • zmianę innych danych kontaktowych, jeśli podałeś je we wniosku o wpis do CEIDG.

Wszystko to możesz załatwić bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że wybierzesz opcję złożenia wniosku online.

Po pierwsze – Profil Zaufany

Opcji złożenia wniosku o zmianę wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest kilka. Najwygodniejsze jest przygotowanie i podpisanie wniosku online. Aby to zrobić, wystarczy zarejestrować się na stronie internetowej CEIDG, wypełnić formularz i podpisać go elektronicznie, oczywiście Profilem Zaufanym.  

Wniosek (jego dokładna nazwa to CEIDG-1) możesz wypełnić samodzielnie, uzupełniając pola formularza lub korzystając z pomocy tzw. kreatora. W tym przypadku, przewodnik „krok po kroku" i pytania pomocnicze ułatwią ci uzupełnianie kolejnych rubryk. Sprawdź, jak to zrobić.

Profil Zaufany dla obywatela - droga na skróty

943 474 Polaków dzięki Profilowi Zaufanemu sprawdziło do tej pory swój e-PIT. To oczywiście nie wszystko, co możesz dzięki niemu załatwić. Ułatw sobie życie, po prostu go załóż. Okazja do skorzystania pojawi się sama.

3 319 360 osób obecnie ma i korzysta z Profilu Zaufanego (PZ). Polacy najczęściej zakładają go za pośrednictwem bankowości elektronicznej (ponad 2 miliony osób skorzystało z tej możliwości). To nie tylko najbardziej popularny, ale i najszybszy sposób, by stać się właścicielem PZ. Jednak niejedyny.

Po co mi on? Przede wszystkim po to, żeby ułatwić sobie życie. Dzięki Profilowi Zaufanemu niemal wszystkie sprawy urzędowe możesz załatwiać z domu. Jakie?

  • złożysz wniosek o dowód osobisty, jeśli go zgubisz – zgłosisz to w kilka sekund (właściciele e-dowodu mogą nawet zawiesić swój dokument na 14 dni),
  • zameldujesz się lub kogoś / wymeldujesz się lub kogoś,
  • założysz działalność gospodarczą, a jeśli podejmiesz taką decyzję – również ją zawiesisz,
  • zgłosisz narodziny dziecka, złożysz wniosek o 500+,
  • wystąpisz o odpis aktu stanu cywilnego,
  • rozliczysz podatki,
  • sprawdzisz historię pojazdu sprowadzanego z zagranicy, a jeśli zdecydujesz się na jego kupno od razu możesz sprawdzić liczbę swoich punktów karnych,
  • zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta, gdzie znajdziesz historię swojego leczenia,
  • wejdziesz na Platformę Usług Elektronicznych ZUS, a tam znajdziesz m.in. informację, czy Twój pracodawca na pewno zgłosił Cię do ubezpieczenia,
  • podpiszesz i wyślesz pismo ogólne do urzędu, dzięki któremu załatwisz… prawie wszystko!

A to i tak nie wszystko. Minister cyfryzacji stale pracuje nad tym, aby okazji do korzystania z Profilu Zaufanego przybywało. Już dziś przyda się każdemu rodzicowi, pacjentowi, przedsiębiorcy.

Jak założyć Profil Zaufany? To bardzo proste.

Są dwie możliwości, by założyć Profil Zaufany. Jeśli więc chcesz założyć Profil Zaufany, to masz wyboru dwie możliwości, żeby to zrobić. Obie internetowe. Najszybciej zrobisz to za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Pierwsza to bowiem skorzystanie z bankowości elektronicznej. Obecnie założenie Profilu Zaufanego umożliwia 10 banków. Sprawdź, czy masz konto w jednym z nich.

Profil Zaufany wykorzystuje do identyfikacji tylko podstawowe informacje: imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL. Nasze dane w banku są już sprawdzone i wiarygodne – zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta. Dlatego nie ma potrzeby potwierdzania ich osobiście w placówce, ani w urzędzie. Cały proces to kilka kliknięć i kilka minut.

Drugi sposób to założenie Profilu Zaufanego przez Internet i potwierdzenie go w Punkcie Potwierdzającym. Należy zatem założyć PZ online, a później – w ciągu 14 dni – odwiedzić jednen z Punktów Potwierdzających. Na terenie całego kraju działa 1500 takich punktów. 

Opcja 1 – przez Internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej

W tej opcji Profil Zaufany można założyć i potwierdzić w pełni online, 24h/7 dni w tygodniu. Warunek? Posiadanie konta w bankach: PKO Bank Polski SA, Bank Zachodni WBK, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub konta na platformie Envelo.

Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego każdy kto zdecyduje się na ten sposób założenia Profilu Zaufanego, nie musi już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.

Krok 1: w systemie bankowości elektronicznej Twojego banku, wypełnij formularz o założenie Profilu Zaufanego.

Krok 2: operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.

Opcja 2 – przez Internet potwierdzając Profil Zaufany w Punkcie Potwierdzającym

Krok 1: wejdź na stronę www.pz.gov.pl

Krok 2: wybierz możliwość założenia Profilu Zaufanego z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.

Krok 3: po założeniu Profilu w Internecie, idź do Punktu Potwierdzającego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy znajduje się najbliższy.

W całej Polsce funkcjonuje prawie 1500 takich Punktów. To m.in. urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie, czy wojewódzkie, a także Ministerstwo Cyfryzacji.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika