Odpowiedź prawnika: PIT-11 uwzględniający niewypłacone wynagrodzenia
Jak podkreśla się w literaturze podatkowej, podatnik (pracownik), który otrzymał od pracodawcy nieprawidłowy PIT-11 (uwzględniający niewypłacone przez pracodawcę wynagrodzenia), wykazuje w zeznaniu rocznym jedynie te dochody, które faktycznie otrzymał od pracodawcy, oraz te, które pracodawca postawił mu do dyspozycji (opierając się w tym celu na wszelkich innych dowodach co do wysokości dochodu, np. na umowach, kwitach, pokwitowaniach). W przeciwnym bowiem razie zapłaciłby podatek od dochodów, których nie uzyskał. Wynika to z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak również wskazuje się - z powołaniem na stanowisko Ministerstwa Finansów - przy rozliczeniu rocznym podatnik powinien poinformować urząd skarbowy (na piśmie), z czego wynikają różnice między dochodami wykazanymi w składanym PIT a informacją pracodawcy przekazaną na druku PIT-11 (tzn. że w zeznaniu rocznym podatnik-pracownik wykazał faktycznie otrzymane w roku podatkowym przychody, natomiast pracodawca wykazał w PIT-11 również wynagrodzenia nigdy pracownikowi niewypłacone). W takich przypadkach organy podatkowe mogą przeprowadzić kontrolę podatkową pracodawcy.
