Odpowiedź prawnika: Uzyskanie potwierdzenia przedawnienia podatku
Jeśli podatnik jest zainteresowany uzyskaniem potwierdzenia z Urzędu Skarbowego, że określone zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu, to może zwrócić się do urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie stosownego zaświadczenia. Zgodnie bowiem z art. 306a Ordynacji podatkowej organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego. Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania. Zaświadczenie wydaje się w granicach żądania wnioskodawcy. Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia. Odmowa wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Podatnik może też wystąpić wprost o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach na podstawie art. 306e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości wydaje się na podstawie dokumentacji danego organu podatkowego oraz informacji otrzymanych od innych organów podatkowych.
