Ogólnie mówiąc, zobowiązanie podatkowe podatnika może powstać albo z mocy prawa, albo przez doręczenie decyzji organu podatkowego. Czym są w ogóle zobowiązania podatkowe? Jakie są sposoby powstawania zobowiązań podatkowych?
Zobowiązania podatkowe - co to takiego?
Zgodnie z art. 4 Ordynacji podatkowej, obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Jest to więc obowiązek abstrakcyjny, niedookreślony co do konkretnego podmiotu, konkretnego przedmiotu i wysokości zobowiązania, a także miejsca, terminu i sposobu zapłaty. Jest to abstrakcyjny obowiązek poniesienia świadczenia podatkowego związany przez przepis ustawy z zaistnieniem pewnego stanu faktycznego. Tylko ustawa może określać, jakie zjawiska lub zdarzenia powodują powstanie obowiązku podatkowego - tzn. moment powstania obowiązku podatkowego musi wynikać z przepisów rangi ustawowej. Obowiązek podatkowy pojawia się (z mocy prawa), gdy ustawowo określony podmiot znajdzie się w ustawowo określonej sytuacji, będącej podstawą opodatkowania.
Przyjmuje się w literaturze przedmiotu, że już z chwilą powstania obowiązku podatkowego powstaje stosunek podatkowoprawny - czyli prawnie określone relacje (więzi) łączące podatnika i ew. inne podmioty (np. płatnika) ze związkiem publicznoprawnym (tj. Skarbem Państwa bądź jednostką samorządu terytorialnego) reprezentowanym przez organy podatkowe, których treścią są wzajemne prawa i obowiązki związane przeze wszystkim z zapłatą podatku (np. z jego ustaleniem, określeniem, pobraniem itd.).
Zgodnie z art. 5 Ordynacji podatkowej, zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. Przepisy prawa podatkowego to termin szerszy niż przepisy ustawy, gdyż obejmuje także przepisy podustawowe.
Zobowiązanie podatkowe jest zatem prawnym następstwem obowiązku podatkowego. Zobowiązanie podatkowe stanowi więc konkretyzację („zindywidualizowanie”) obowiązku podatkowego - pod względem przedmiotowym, wielkościowym i podmiotowym.
Zobowiązanie jest konsekwencją prawną obowiązku podatkowego i jego konkretyzacją. Zobowiązanie powstaje wówczas, gdy można udzielić odpowiedzi na pytania:
- kto konkretnie jest zobowiązany, czyli podmiot, i wobec kogo;
- ile jest zobowiązany zapłacić, czyli wysokość zobowiązania podatkowego;
- kiedy – czyli termin;
- gdzie i w jaki sposób należy zapłacić podatek.
Zobowiązanie podatkowe zaistnieje wówczas, gdy można określić podmiot podatkowy, przedmiot i podstawę opodatkowania, skalę i stawki podatkowe oraz warunki techniczne związane z jego poborem, a więc wówczas gdy można wskazać wszystkie elementy techniczne podatku i jego wysokość. Treścią zobowiązania podatkowego jest zapłacenie podatku. Z chwilą powstania zobowiązania podatkowego konkretny podatnik staje się dłużnikiem, a związek publicznoprawny - wierzycielem konkretnej kwoty podatku.
Sposoby powstawania zobowiązań podatkowych
W art. 21 Ordynacji podatkowej opisano dwa sposoby powstawania zobowiązań podatkowych. Art. 21 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem:
1) zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania;
2) doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania.
Pierwszy sposób, najczęściej występujący w praktyce, charakteryzuje się tym, że w powstaniu zobowiązania nie bierze udziału organ podatkowy, powstaje ono z mocy prawa (ex lege). W polskim systemie dominują zobowiązania podatkowe powstające z mocy samego prawa, bez konieczności prowadzenia postępowania podatkowego, jak np. w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych, akcyzy czy VAT. Wysokość podatku przy tym sposobie powstawania zobowiązań wynika wprost z ustawy i da się ustalić na podstawie ustawy, a jest wyliczana dokładnie przez: samoobliczenie (przez podatnika) albo przez wyliczenie podatku przez płatnika, który go pobiera.
Natomiast w drugim przypadku zobowiązanie podatkowe powstaje w wyniku działania organu podatkowego – wydania decyzji ustalającej, która jest decyzją konstytutywną (czyli taką, która powoduje, że między stronami powstaje ex nunc nowy (z chwilą obecną) stosunek prawny albo stosunek już poprzednio istniejący ulega likwidacji lub zmianie).
Tak więc, wśród decyzji organów podatkowych można odpowiednio wyróżnić – co do zasady – dwa rodzaje decyzji wymiarowych:
1) decyzję mającą charakter deklaratoryjny (decyzja określająca),
2) decyzję mającą charakter konstytutywny (decyzja ustalająca).

Decyzja mająca charakter deklaratoryjny (decyzja określająca)
W tym przypadku przekształcenie obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe nastąpiło z mocy prawa. Zobowiązanie podatkowe powstało z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa wiąże powstanie takiego zobowiązania. Decyzja mająca charakter deklaratoryjny stwierdza tylko, że powstało zobowiązanie podatkowe oraz określa jego wysokość. Generalnie doręczenie takiej decyzji nie powoduje powstania nowych praw i obowiązków podatkowych. Decyzje takie organy podatkowe wydają w wyniku zakwestionowania prawidłowości obliczenia przez samego podatnika (ew. płatnika) podatku lub gdy obliczenia takiego podatnik nie dokonał.
Jeżeli zobowiązanie podatkowe powstaje na skutek zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, a przepisy prawa podatkowego nakładają na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, to podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty[1].
Jeżeli jednak w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, to organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego. Podobnie jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że kwota zwrotu podatku lub kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług jest inna niż wykazana w deklaracji, to organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa prawidłową wysokość zwrotu podatku lub nadwyżki podatku naliczonego nad należnym[2]. Decyzja określająca jest decyzją deklaratoryjną, tzn. nie tworzy ani nie zmienia stanu prawnego, organ tylko autorytatywnie stwierdza w niej, że między stronami istnieje (lub nie) stosunek prawny o określonej treści i że w związku z tym strony mają (lub nie) wobec siebie takie a takie prawa i obowiązki. Deklaratoryjny charakter aktu administracyjnego oznacza, że decyzja potwierdza (stwierdza) istniejący już stan prawny, gdy istnieje potrzeba jego potwierdzenia, bo np. na tle tego stosunku istnieje spór – czy on istnieje, czy też nie. Zadaniem aktów deklaratoryjnych jest potwierdzenie (ew. skonkretyzowanie) skutków prawnych, które wynikają wprost z ustawy i są przez nią zdeterminowane. Przyjmuje się, że akt deklaratoryjny obowiązuje ex tunc (tj. z mocą wsteczną w stosunku do daty jego wydania), jak np. decyzja określająca zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych (zobowiązanie podatkowe wynika z samego prawa, a taka decyzja jest wydawana, gdy podatnik nie zapłacił należnego podatku).
Podobnie w przypadku zaliczek na podatek[3] - jeżeli w postępowaniu podatkowym po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego organ podatkowy stwierdzi, że podatnik mimo ciążącego na nim obowiązku nie złożył deklaracji, wysokość zaliczek jest inna niż wykazana w deklaracji lub zaliczki nie zostały zapłacone w całości lub w części, to organ ten wydaje decyzję, w której określa wysokość odsetek za zwłokę na dzień złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy, a w przypadku niezłożenia zeznania w terminie – odsetki na ostatni dzień terminu złożenia zeznania, przyjmując prawidłową wysokość zaliczek na podatek. Zasady te stosuje się odpowiednio do zaliczek na podatek od towarów i usług, a od początku 2016 r. mają zastosowanie także do zaliczek na specjalny podatek węglowodorowy. Te same zasady[4] stosuje się odpowiednio, gdy podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku, zaliczki na podatek lub raty podatku bez złożenia deklaracji, a obowiązku tego nie wykonał w całości lub w części.
Jeśli zatem podatnik nie dokonał zapłaty podatku czy zaliczki lub zapłacił go, ale w niepełnej wysokości, to właściwy organ podatkowy wszczyna postępowanie, którego efektem jest wydanie decyzji określającej o charakterze deklaratoryjnym. Stwierdza ona jedynie, że zobowiązanie powstało oraz jego prawidłową wysokość, nie wpływa natomiast na moment powstania zobowiązania.
Decyzja mająca charakter konstytutywny (decyzja ustalająca)
Decyzja taka tworzy stosunek prawny zobowiązania podatkowego, określając wierzyciela i dłużnika, przedmiot, a także treść tego stosunku. Organ wydający taką decyzję dokonuje wymiaru podatku – obowiązek podatkowy zostaje przekształcony w konkretne zobowiązanie podatkowe ustalone w tej decyzji. Zobowiązanie to powstaje z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, a nie wydania jej. Chodzi o takie podatki, które płaci się dopiero po otrzymaniu decyzji organu podatkowego, a więc po dokonaniu pewnych czynności proceduralnych przez organ podatkowy, jak np. w przypadku zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej czy zryczałtowanego podatku dochodowego opłacanego przez osoby duchowne albo w przypadku podatku leśnego, podatku rolnego i podatku od nieruchomości - ale tylko wymierzanych osobom fizycznym (np. decyzją w formie tzw. nakazu płatniczego - dopóki podatnik nie otrzyma takiej decyzji, nie musi płacić podatku), albo w przypadku podatku od spadków i darowizn od spadku, gdy przekazuje się deklarację wskazującą, co weszło w skład masy spadkowej i jaka jest jej wartość, a organ ustala wtedy, czy i w jakiej wysokości powstaje zobowiązanie podatkowe. Ten sposób powstania zobowiązania podatkowego jest też charakterystyczny dla tzw. sankcji podatkowych, w tym wymierzania 75% podatku dochodowego od dochodów nieujawnionych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201).[1] Art. 21 § 2 Ordynacji podatkowej.
[2] To ważne zastrzeżenie wprowadza art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej.
[3] Art. 53a § 1 Ordynacji podatkowej.
[4] Czyli art. 21 § 3 i art. 53a Ordynacji podatkowej.

Potrzebujesz porady prawnej?
Jak powstają zobowiązania podatkowe?
Czym jest "zobowiązanie podatkowe"? Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach (...)
Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich
Przeczytaj ważne informacje na temat prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich. Opodatkowanie akcyzą Podstawowym aktem prawnym dotyczącym podatku akcyzowego w Polsce jest ustawa o podatku akcyzowym, która (...)
Kiedy zobowiązania podatkowe ulegają przedawnieniu?
W odróżnieniu od cywilistycznej instytucji przedawnienia, gdzie upływ terminu przedawnienia zobowiązania wiąże się jedynie z odpowiednim zarzutem, w systemie prawa podatkowego skutkiem przedawnienia jest w ogóle brak możliwości dochodzenia zobowiązania - zobowiązanie wygasa lub (...)
Odsetki od zaległości podatkowej
Problematyka terminu zapłaty podatku wiąże się z dwojakiego rodzaju zagadniami. Pierwsze z nich dotyczy terminu w którym podatek powinien być zapłacony przez podatnika, natomiast drugie ustalenia momentu, w którym zapłata ta zostaje uznana za prawnie skuteczną. Ustalenie terminu (...)
Kiedy wygasa zobowiązanie podatkowe?
Przyczyny wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Zgodnie z prawem zobowiązanie podatkowe wygasa wskutek: zapłaty, pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta, potrącenia, zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku, zaniechania poboru, przeniesienia własności rzeczy lub praw (...)
Zasady zwrotu nadpłaty podatku
Każdy podatnik z niecierpliwością czeka na zwrot nadpłaconego podatku, natomiast nie wszyscy z nich wiedza, na jakich zasadach oraz kiedy ten zwrot powinien nastąpić. Wypełnieniu tej luki, w wiedzy podatników, ma służyć poniższy artykuł. Zgodnie z art. 72 Ordynacji podatkowej (dalej (...)
Płatności gotówkowe i bezgotówkowe
Jak przedsiębiorcy i konsumenci mogą płacić za transakcje? Przedsiębiorcy i konsumenci realizują płatności zarówno przy użyciu gotówki, jak i bezgotówkowo. To, czy przyjmujesz płatność lub płacisz w gotówce czy bezgotówkowo, zależy od wielkości kwoty (...)
Będzie abolicja podatkowa dla Polaków pracujących za granicą!
Rząd przygotował korzystne rozwiązania podatkowe dla Polaków pracujących za granicą. Premier Donald Tusk przedstawił założenia opracowanego w Ministerstwie Finansów projektu ustawy, zmierzające do wyrównania różnic w opodatkowaniu dochodów Polaków (...)
Nadchodzą zmiany w procedurach podatkowych
Nowelizacja ma wejść w życie w zasadzie 1.09.2005 r., ale przepisy dotyczące deklaracji elektronicznych – 16.08.2006 r., a regulacje w sprawie porozumień cenowych i sposobu zaokrąglania – 1.01.2006 r. Udział organizacji społecznej Nowością będzie możliwość uczestniczenia (...)
Jakie są szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego dla małego podatnika?
Jakie szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego obowiązują również małego podatnika? Ustawodawca określił wiele szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego, uzależnionych np. od terminu płatności czy chwili wykonania usługi. Dotyczą one (...)
Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?
Podpisujesz bardzo ważną umowę z kontrahentem? Nie jesteś pewien czy można mu zaufać, czy jest wypłacalny? Chcesz dowiedzieć się, czy w przeszłości twój kontrahent nie oszukał kogoś innego, i czy Ciebie nie spotka podobny los? Jak można sprawdzić czy kontrahent nie jest dłużny (...)
Zasady odpowiedzialności członków zarządu spółek kapitałowych za zaległości podatkowe.
Po serii artykułów dotyczących odpowiedzialności członków zarządu za niezłożenie w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości spółek z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 299 kodeksu spółek handlowych, nadszedł czas by przybliżyć tematykę odpowiedzialności (...)
Odpowiedzialność członka zarządu za zobowiązania spółki wobec US i ZUS - opinia prawna
Stan faktyczny W 2000 roku założyłem jednoosobową spółkę z o. o., której byłem prezesem. Spółka początkowo prosperowała bardzo dobrze, jednakże ok 2005 roku pojawiły się problemy w postaci zadłużenia w US i ZUS - ie. Wprawdzie ogółem wartość majątku (...)
Odpowiedzialność członka zarządu za zobowiązania spółki uregulowana jest w art. 299 ksh i ma charakter odpowiedzialności odszkodowawczej o charakterze deliktowym.[1] Tym samym jest odpowiedzialnością własną członka zarządu dłużnej spółki za szkodę wyrządzoną wierzycielowi. (...)
Co się stanie z majątkiem upadłego konsumenta?
Część osób niebędących w stanie spłacać swoich zobowiązań finansowych będzie wkrótce miała prawo ogłosić upadłość. Z końcem marca 2009 r. wprowadzony zostanie nowy typ postępowania oddłużeniowego, określanego jako upadłość konsumencka. Możliwość tzw. upadłości (...)
Unia Europejska w walce z kryzysem finansowym
Unia Europejska podjęła w ostatnim czasie szereg działań, które mają na celu zapobieżenie skutkom światowego kryzysu finansowego. Już pod koniec października amerykańscy i europejscy przywódcy zaplanowali zwołanie serii spotkań na szczycie poświęconych sytuacji na światowych (...)
Klastry przedsiębiorstw rodzinnych w projekcie
W Sejmie znalazł się projekt ustawy o klastrze przedsiębiorstw rodzinnych. Czym jest ów proponowany klaster? Celem projektu ustawy w zamierzeniu wnioskodawców jest stymulowanie rozwoju obszarów wiejskich poprzez rozwój przedsiębiorczości na tych obszarach. Jest to nowy sposób włączania ułamkowych (...)
Konsekwencje zawarcia umowy sprzedaży - opinia prawna
Stan faktyczny Przywieziono mi towar, przedstawiono fakturę, sprawdziłem towar, podpisałem, "że towar sprawdziłem”, ale nie, że odbieram fakturę czy że towar otrzymałem, kierowca zabrał papier i zamiast wyładować towar odjechał. Zostałem z fakturą (zawierającą błędny (...)
Przeciwdziałanie alkoholizmowi ma być skuteczniejsze
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie, ma na celu zmianę przepisów nasuwających wątpliwości interpretacyjne oraz uregulowanie na poziomie ustawowym (...)
Ordynacja podatkowa do gruntownej nowelizacji...
Jakimi projektami zajmuje się teraz Sejm? Projekty 10 ustaw mających na celu nowelizację przepisów Ordynacji podatkowej rozpatrywane są przez Sejm wspólnie.Jakie zmiany przewidują poszczególne proponowane projekty nowelizacji Ordynacji podatkowej?Komisyjny (...)
Ordynacja podatkowa do gruntownej nowelizacji...
Jakimi projektami zajmuje się teraz Sejm? Projekty 10 ustaw mających na celu nowelizację przepisów Ordynacji podatkowej rozpatrywane są przez Sejm wspólnie.Jakie zmiany przewidują poszczególne proponowane projekty nowelizacji Ordynacji podatkowej?Komisyjny (...)
NSA o przedawnieniu zobowiązań podatkowych
Dla skuteczności zrealizowania obowiązku wynikającego z art. 70c ustawy Ordynacji podatkowej zawiadomienie, o którym mowa w tym przepisie (tj. o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego), należy doręczyć pełnomocnikowi, który został ustanowiony (...)
Rada Ministrów przyjęła 28 maja 2019 r. projekt ustawy Ordynacja podatkowa (wraz z projektem ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Ordynacja podatkowa i ustawę o Rzeczniku Praw Podatnika) – dokumenty przedłożone przez ministra finansów. Proponowane przepisy mają służyć (...)
Znajomość praw i obowiązków podatnika ułatwia wywiązywanie się ze zobowiązań podatkowych oraz dostarcza informacji, czego podatnik może oczekiwać i domagać się ze strony organu podatkowego. Poniżej znajduje się opis podstawowych praw i obowiązków podatnika. Podstawowe prawa (...)
Oświadczenia i wnioski mające wpływ na wysokość zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych
Objaśnienia podatkowe Objaśnienia podatkowe MF z 30 grudnia 2022 r. dotyczą oświadczeń i wniosków mających wpływ na wysokość zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej:zaliczka lub zaliczki), które obliczają i pobierają płatnicy tego podatku. Poniżej (...)
Opinia zabezpieczająca - czy warto się o nią ubiegać?
Gdzie uregulowane są opinie zabezpieczające? Od dnia 15 lipca 2016 r. obowiązują przepisy umożliwiające Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej stosowanie generalnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Wprowadzona procedura przewiduje również możliwość wystąpienia do Szefa (...)
Co się dzieje ze starą interpretacją podatkową w razie zmiany przepisów?
Podatnicy, którzy składali wnioski o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej (których stanowisko w sprawie zostało potwierdzone w wyniku braku odpowiedzi organu podakowego w terminie), bądź dysponujący taką interpretacją mają wątpliwości, co dzieje się z (...)
Jak złożyć wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej?
Sprzedajesz towary lub usługi i nie jesteś pewien czy używasz poprawnej klasyfikacji lub właściwej stawki VAT? Poproś o interpretację Krajową Informację Skarbową - złóż wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS) i skorzystaj z ochrony prawnej. ##baner## Jakich stawek (...)
Uszczelnienie systemu podatków dochodowych
Nowelizacja implementuje przepisy dyrektywy w zakresie generalnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania poprzez wprowadzenie: preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej, szczególnych rozwiązań odnoszących się do nabywania przez (...)
Rządowy projekt zmiany ustawy o kontroli skarbowej oraz Ordynacji podatkowej
Czego i kogo przede wszystkim dotyczy projekt ustawy? Na bazie doświadczeń wynikających ze stosowania ustawy o kontroli skarbowej oraz ustawy – Ordynacja podatkowa powstał rządowy projekt zmian tych regulacji, które w obecnie obowiązującym kształcie utrudniają realizację zadań kontroli (...)
Jak ubiegać się o wydanie interpretacji podatkowej?
Można pytać o wykładnię planowanych działań gospodarczych Ważna wiadomość dla podatników, którzy planują działalność gospodarczą, a mają wątpliwości co do stosowania przepisów podatkowych. Od 1 lipca br. podatnicy mogą w interpretacji zapytać organ podatkowy zarówno o (...)
Program współdziałania dla dużych podatników
1 lipca br. ruszył Program Współdziałania Przepisy w zakresie współdziałania zostały wprowadzone do ustawy Ordynacja podatkowa. Celem Programu jest zapewnienie przestrzegania przez podatnika prawa podatkowego, przy aktywnym wsparciu Szefa KAS. Program jest adresowany wyłącznie (...)
Propozycje dotyczące interpretacji podatkowych i nie tylko...
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy obniżenia wysokości opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, wskazuje na niewiążący dla podatnika charakter interpretacji prrzepisów podatkowych oraz zakazuje obciążania (...)
Opinia zabezpieczająca w sprawie stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania
Czego dotyczy opinia zabezpieczająca? 28 grudnia 2017 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydał opinię zabezpieczającą, w zakresie stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w kontekście świadczenia pieniężnego uzyskanego przez pracownika z tytułu zawartej z pracodawcą (...)
Rezydencja podatkowa i zakres obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce
29 kwietnia 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał objaśnienia podatkowe dotyczące rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce. Dowiedz się: na czym polega ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, co (...)
Zmiany w Ordynacji podatkowej na 2009 rok
Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Stanowi ona część „Pakietu na rzecz rozwoju przedsiębiorczości". Zmiany mają na celu poprawę pewności i stabilności (...)
Zmiany w Ordynacji podatkowej na 2007 rok
Duża nowelizacja Ordynacji podatkowej wejdzie w życie 1 stycznia 2007 r., oprócz zmian zasad wydawania wiążących interpretacji prawa podatkowego - które zaczną obowiązywać z dniem 1 lipca 2007 roku. Poniżej wskażemy ważniejsze z wprowadzanych zmian. Jakie będą nowe zasady wydawania pisemnych (...)
Uprzednie porozumienia cenowe (APA)
Czym są uprzednie porozumienia cenowe? Podmioty powiązane w transakcjach między sobą są zobowiązane, co do zasady, stosować ceny rynkowe. Ustalona cena powinna więc odpowiadać cenie, jaką zapłaciłby kontrahent zewnętrzny, niebędący podmiotem powiązanym. Wszystkie podmioty powiązane maja (...)
Ogólne zasady postępowania podatkowego
Czemu służą ogólne zasady postępowania podatkowego? Chociaż podatnikom czasem może się nie bezpodstawnie wydawać, iż ogólne zasady postępowania podatkowego są jedynie retorycznym ozdobnikiem Ordynacji podatkowej, w istocie stanowią one solidny fundament całego postępowania (...)
Z początkiem 2007 roku wchodzi w życie wiele istotnych zmian w ustawach podatkowych. Posłom nie udało się jednak uchwalić nowelizacji ustawy o VAT, która -według zamysłów projektodawców - miała zacząć obowiązywać również od 1 stycznia 2007 roku. Jak zmienia się Ordynacja podatkowa? Duża (...)
20 grudnia 2019 r.Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe, które dotyczą zasad korzystania z danych zawartych w utworzonym z dniem 1 września 2019 r. Wykazie podatników VAT, zwanym dalej także ,,Wykazem”. Dowiedz się, co z nich wynika. ##baner## Ogólne wyjaśnienia (...)