30.7.2018
A.J.
Zespół e-prawnik.pl
Kiedy upływa termin?
31 lipca 2018 r. upływa termin zawiadomienia Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o wyznaczeniu inspektora ochrony danych (IOD) przez podmioty, które przed 25 maja 2018 r. nie powołały ABI, a zgodnie z art. 37 ust. 1 RODO mają obowiązek wyznaczenia IOD.
Należy też pamiętać, że:
- jedynym prawidłowym i skutecznym sposobem zawiadomienia o wyznaczeniu inspektora ochrony danych jest zawiadomienie w postaci elektronicznej (zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych),
- formularz musi zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez osobę uprawnioną do reprezentowania administratora,
- żeby tego dokonać, należy skorzystać z formularza na stronie UODO.
Jak dokonać zgłoszenia?
W przypadku problemów technicznych z wysłaniem zgłoszenia elektronicznego, warto skorzystać ze wskazówek i wyjaśnień UODO dotyczących najczęstszych technicznych problemów w tym zakresie.
Z analiz UODO wynika, że większość zgłaszanych problemów dotyczy nieskuteczności złożenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Związane są one przede wszystkim z nieprawidłową konfiguracją programu do składania podpisu. Np. składany podpis musi być wewnętrznym (otaczanym) typem podpisu. Na platformie biznes.gov.pl znajduje się instrukcja, jak prawidłowo skonfigurować popularne programy dedykowane podpisom elektronicznym.
Warto nadmienić, że Urząd Ochrony Danych Osobowych nie zarządza platformą biznes.gov.pl od strony technicznej i w sytuacji, kiedy wskazane wyżej instrukcje są nieskuteczne, można kontaktować się z pomocą techniczną platformy biznes.gov.pl, którą zarządza Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.
Zawiadomienia, które skutecznie są dostarczone do UODO, są potwierdzane Urzędowym Poświadczeniem Przedłożenia (generowanym przez biznes.gov.pl w postaci pliku UPP.xml) oraz informacją potwierdzającą wysyłaną automatycznie na adres e-mail podany przy zakładaniu konta.
Alternatywą dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest profil zaufany. Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne i możliwe nawet bez wychodzenia z domu (zob. dalej).
W przypadku problemów ze złożeniem zawiadomienia o wyznaczeniu IOD przez biznes.gov.pl, dopuszczalne jest wysłanie wniosku przez platformę ePUAP. Instrukcja, jak wysłać zawiadomienie o wyznaczeniu inspektora ochrony danych przez ePUAP dostępna jest na stronie urzędu: "Jak wysłać zawiadomienie o wyznaczeniu inspektora ochrony danych przez ePUAP?".
W przypadku problemów ze składaniem wniosku przez ePUAP, wszelkie problemy techniczne (komunikaty o błędach systemowych bądź nieprawidłowe przekierowania) należy zgłaszać centrum pomocy użytkowników ePUAP w Centralnym Ośrodku Informatyki (podległym Ministerstwu Cyfryzacji), który odpowiada za działanie platformy ePUAP.
Zawiadomienie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o wyznaczeniu IOD - o czym trzeba pamiętać?
TERMIN ZAWIADOMIENIA O WYZNACZENIU IOD
Administrator lub podmiot przetwarzający, zawiadamia Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o wyznaczeniu IOD w ciągu 14 dni od dnia jego wyznaczenia (art. 10 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych).
Wydłużony termin dla podmiotów zobowiązanych do wyznaczenia inspektora, które przed 25 maja 2018 r. nie powołały ABI. Zarówno administratorzy, jak i podmioty przetwarzające, które przed 25 maja 2018 r. nie powołały ABI, a są zobowiązane do wyznaczenia inspektora ochrony danych na podstawie art. 37 ust. 1 RODO, mają na to czas do 31 lipca 2018 r. (art. 158 ust. 4 i 5 nowej ustawy o ochronie danych osobowych). Taki sam termin mają one na zawiadomienie Prezesa Urzędu o wyznaczeniu inspektora.
W przypadku podmiotów, które 24 maja br. miały powołanego ABI i decydują, że osoba ta będzie pełnić funkcję IOD również po 25 maja br., termin na zawiadomienie o wyznaczeniu IOD mija 1 września 2018 r.
FORMA ZAWIADOMIENIA O WYZNACZENIU IOD
UWAGA! Jedynym prawidłowym i skutecznym sposobem zawiadomienia o wyznaczeniu jest zawiadomienie w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (zgodnie z art. 10 ust. 6 u.o.d.o).
Zawiadomienie należy przesłać wykorzystując w tym celu jedną z dostępnych usług znajdujących się na stronie portalu biznes.gov.pl.
Na w/w stronie dostępne są usługi umożliwiające wypełnienie i wysłanie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych odpowiednich zawiadomień tj.:
- zawiadomienie o wyznaczeniu nowego inspektora ochrony danych (ta usługa jest również właściwa dla podmiotów posiadających ABI przed 25 maja 2018 r.)
- zawiadomienie o zmianie danych kontaktowych obecnego inspektora ochrony danych
- zawiadomienie o odwołaniu dotychczasowego inspektora ochrony danych
- zawiadomienie o odwołaniu dotychczasowego inspektora ochrony danych i wyznaczeniu nowego inspektora ochrony danych
ZAWIADOMIENIE O ZMIANACH ORAZ O ODWOŁANIU IOD
Administrator lub podmiot przetwarzający, który wyznaczył IOD, powinien zawiadomić Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, o każdej zmianie danych, o której mowa w art. 10 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz o odwołaniu IOD w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany lub odwołania.
Opłata skarbowa za udzielnie pełnomocnictwa
Opłatę skarbową uiszcza się w kasie lub na konto:
Urzędu Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy, ul. Nowogrodzka 43, 00 – 691 Warszawa,
Nr konta: 60 1030 1508 0000 0005 5001 0038.
W tytule wpłaty, wraz z treścią – opłata skarbowa za pełnomocnictwo - należy zamieścić skrót PUODO, zaś dowód uiszczenia tej należności przesłać do Urzędu Ochrony Danych Osobowych jako załącznik do formularza.
Opłacie skarbowej nie podlega złożenie w postępowaniu przed Prezesem Urzędu pełnomocnictwa udzielonego na rzecz małżonka, wstępnego, zstępnego lub rodzeństwa.
Profil Zaufany i podpis elektroniczny – podpisywanie dokumentów wysyłanych przez internet do urzędów
Chcesz załatwić sprawę urzędową przez internet za pośrednictwem biznes.gov.pl albo innego serwisu administracji? Żeby to zrobić musisz potwierdzić swoją tożsamość i podpisać elektroniczne wniosek wysyłany do urzędu.
Możesz to zrobić korzystając z:
- Profilu Zaufanego (pamiętaj, że służy on tylko do kontaktów z administracją)
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego
Profil Zaufany
Co to jest Profil Zaufany?
To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego. Nie musisz już drukować, podpisywać i skanować dokumentów. Wystarczy, że podpiszesz je Profilem Zaufanym w internecie.
Jak go założyć?
Profil Zaufany możesz założyć na dwa sposoby.
1. Serwis Profilu Zaufanego
- załóż konto w serwisie pz.gov.pl;
- znajdź punkt potwierdzający;
- potwierdź Profil Zaufany w punkcie potwierdzającym;
- jeśli posiadasz kwalifikowany podpis elektroniczny, Profil możesz potwierdzić tym podpisem.
Punkt potwierdzający – (banki, urzędy – również za granicą) miejsce, gdzie osobiście potwierdzisz Profil Zaufany za pomocą dowodu osobistego lub paszportu.
2. Internetowe konto bankowe
- Profil Zaufany załóż przez konto w Twoim banku (platforma Envelo.pl, ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP, BZ WBK, mBank);
- nie musisz już nic potwierdzać, bank sam przekaże Twoje dane do serwisu pz.gov.pl
Termin ważności
Twój Profil Zaufany ważny jest 3 lata. Po upływie tego czasu możesz przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata.
Jak go używać?
Kiedy składasz wniosek do urzędu, zawsze musisz go podpisać. Przez internet możesz to zrobić właśnie za pomocą Profilu Zaufanego albo konta bankowego (jeśli potwierdziłeś Profil Zaufany bankowością online).
Przy pomocy Profilu Zaufanego załatwisz większość spraw dotyczących firmy (m.in. rejestracja działalności, zgłoszenie VAT przez CEIDG), zmiany danych, sprawy w ZUS, rejestracja kasy fiskalnej)
Korzystanie z Profilu Zaufanego potwierdzonego bankowością przy załatwianiu spraw na biznes.gov.pl
Jeśli potwierdziłeś Profil Zaufany przez bankowość internetową, zawsze powinieneś logować się za pośrednictwem swojego serwisu bankowości online, z którym powiązałeś swój profil. Tak więc, logując się np. do na biznes.gov.pl, po wybraniu sprawy, którą chcesz załatwić, na stronie logowania wybierasz Profil Zaufany, a następnie klikasz ikonę swojego serwisu bankowości internetowej i logujesz się przez stronę swojego banku.
Tak samo postępujesz, gdy po wypełnieniu wniosku podpisujesz go Profilem Zaufanym i zostajesz przekierowany na stronę Profilu Zaufanego.
Czego nie podpiszesz Profilem Zaufanym?
Pamiętaj, że Profilem Zaufanym:
- nie podpiszesz deklaracji i informacji podatkowych (złożysz je w serwisie e-Deklaracje, nie musisz mieć Profilu Zaufanego)
- nie zamkniesz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
- nie dokonasz zmian w KRS, jeśli spółka nie była zarejestrowana online
Bezpieczeństwo
Pamiętaj, że Profil Zaufany jest tylko Twój i nie możesz go nikomu udostępniać. Zawiera on Twoje dane, w tym najważniejszą – numer pesel.
Podanie komuś dostępu do Twojego Profilu Zaufanego można porównać z udostępnieniem komuś Twojego konta w banku. Lepiej tego nie robić.
Podpis kwalifikowany (elektroniczny)
Co to jest?
To Twój podpis w formie elektronicznej. Składasz go za pomocą specjalnego urządzenia (np. tokena). Jest płatny (w odróżnieniu od Profilu Zaufanego)
Do czego służy?
Podpisem kwalifikowanym podpiszesz dokumenty w formie elektronicznej:
- potrzebne w komunikacji z administracją
- firmowe
- prywatne
Skąd go wziąć?
Podpis kwalifikowany możesz kupić u jednego z dostawców. Listę firm w Polsce znajdziesz na stronie NCCert. Możesz też skorzystać z e-podpisu wydanego przez kwalifikowane podmioty w dowolnym kraju UE.
Cena zależy od:
- dostawcy, którego wybierzesz
- okres ważności certyfikatu
- rodzaju urządzenia do składania podpisu (czytnik kart usb, token usb lub pcmcia).
Jak złożyć podpis kwalifikowany (elektroniczny)?
Krok 1: Wybierz opcję „Podpis kwalifikowany”
Krok 2: Pobierz dokument w formacie XML
Krok 3: Dokument gotowy do podpisu zapisz na dysku swojego komputera
Krok 4: Podpisz dokument w zewnętrznym programie, który dostałeś razem z podpisem
Nie wiesz jak skonfigurować program do podpisywania? Zapoznaj się z instrukcją:
- Sigilium Sign 4 lub Sigilium Sign 5 (dostawca podpisu: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych)
- Szafir 2.0 (dostawca podpisu: Krajowa Izba Rozliczeniowa)
- proCentrum SmartSign (dostawca podpisu: Asseco Data Systems SA)
Krok 5: Wczytaj podpisany dokument
Krok 6: Wczytaj podpisany dokument do wniosku
Pamiętaj:
- po podpisaniu dokumentu podpisem kwalifikowanym – nie otwieraj pliku ponownie, aby jeszcze coś poprawić albo sprawdzić (może to spowodować błędy techniczne, które utrudnią odczytanie dokumentu)
- jeśli korzystasz z programu Szafir 2.0 upewnij się, że wczytujesz dokument o rozszerzeniu XAdES
Krok 7: Wyślij podpisany dokument do urzędu
Jak podpisać 1 dokument przez więcej niż 1 osobę?
Należy „Zarejestrować konto” » „Potwierdzić Profil Zaufany” » „Zaprosić do organizacji” .
Zaproszenie do organizacji:
Należy zalogować się do systemu, kliknąć na symbol ▼ rozwinięcia listy przy nazwie konta a następnie „Zarządzanie kontem” » „Uprawnienia” » kliknij „+ Zaproś osobę”
Podpisanie dokumentu:
Pierwsza osoba (zalogowana musi być w kontekście podmiotu np. fundacji) przygotowuje dokument, podpisuje i wybiera opcję „Powrót do edycji” – potwierdza „Chcę modyfikować dokument i zostawić w nim podpisy” następnie zapisuje dokument. Kolejna osoba loguje się na ePUAP w kontekście tego samego podmiotu przechodzi do „Moja Skrzynka” lub „Elektroniczna Skrzynka Podawcza” » „Robocze” – należy wybrać dokument, potwierdzić „Chcę modyfikować dokument i zostawić w nim podpisy”. Druga osoba podpisuje dokument i wysyła.
Zob. także:
Dowiedz się więcej o nowych unijnych przepisach w zakresie danych osobowych.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych; RODO; Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L z 2016 r. nr 119, str. 1);
- ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1000).

Potrzebujesz porady prawnej?
Jak złożyć zawiadomienie o wyznaczeniu nowego inspektora ochrony danych?
Przetwarzasz dane osobowe? Pamiętaj, że musisz wyznaczyć inspektora ochrony danych (IOD) oraz powiadomić o tym fakcie Prezesa UODO. Masz na to dwa tygodnie od daty wyznaczenia IOD, jednak nie później niż do 31 lipca lub 1 września. O tym, który termin dotyczy twojej sprawy dowiesz (...)
Termin na wyznaczenie inspektora ochrony danych
Jedną z najważniejszych zmian, jakie od 25 maja 2018 r. przewidują nowe przepisy o ochronie danych osobowych, jest przejście od dotychczasowego modelu dobrowolnego wyznaczania ABI do systemu, w którym w odniesieniu do wielu podmiotów przewidziany jest obowiązek (...)
Powiadomienia dotyczące inspektora ochrony danych
Powiadomienia dotyczące IOD lub jego zastępcy należy składać tylko w postaci elektronicznej Przesłanie zawiadomienia dotyczącego IOD lub zastępcy IOD w innej formie niż elektroniczna jest bezskuteczne. ##baner## Podmiot, który wyznaczył inspektora ochrony danych ma obowiązek (...)
Zgłaszanie inspektorów ochrony danych i odwoływanie ABI
Zawiadomienia o wyznaczeniu IOD należy dokonywać od 25 maja 2018 r. Od tego dnia nie należy do GIODO kierować zgłoszeń powołania i odwołania ABI. W związku z wpływającymi do Biura GIODO zawiadomieniami o danych kontaktowych inspektora ochrony danych (IOD) poinformowało (...)
Jak powołać inspektora ochrony danych?
Kto może, a kto ma obowiązek wyznaczenia inspektora ochrony danych? Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), które musi być stosowane od 25 maja 2018 r., w art. 37 ust 1 przewiduje obowiązek wyznaczenia inspektora dla administratorów i podmiotów (...)
Odpowiedzialność zawodowa rzeczoznawców majątkowych
Zasady dotyczące odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości zostały w końcu określone aktem prawnym. Ich obowiązywanie rozpoczęło się z dniem wejścia w życie przepisów je regulujących, czyli z dniem (...)
W jakich postępowaniach udział obserwatora jest obowiązkowy? Obowiązkowej kontroli sprawowanej przez niezależnego obserwatora podlegają postępowania, w których wartość zamówienia: dla robót budowlanych - przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro, dla dostaw (...)
Rada Ministrów przyjęła 28 maja 2019 r. projekt ustawy Ordynacja podatkowa (wraz z projektem ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Ordynacja podatkowa i ustawę o Rzeczniku Praw Podatnika) – dokumenty przedłożone przez ministra finansów. Proponowane przepisy mają służyć (...)
Ważny termin w roliczeniach z fiskusem
Osoby, które w latach 2007-2008 nie zdążyły w ciągu miesiąca zawiadomić fiskusa o nabytym spadku po najbliższej rodzinie, np. rodzicach lub rodzeństwie, i w efekcie zapłaciły podatek od spadków i darowizn, mają ostatnie dni na wystąpienie z wnioskiem i odzyskanie swoich pieniędzy. Termin (...)
Nowelizacja VAT- możliwość odzyskania zapłaconego podatku od nieściągalnych wierzytelności
Zmiana dotycząca możliwości uzyskania zwrotu podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności jest jedną z najważniejszych zmian poprawiających jakość prowadzenia biznesu pod względem rozliczeń podatku VAT. W tym zakresie do działu IX ustawy został wprowadzony nowy rozdział pod (...)
Pokrzywdzonego trzeba zawsze zawiadomić o terminie rozprawy
Pokrzywdzony w sprawie karnej nie złożył oświadczenia, że chce działać jako oskarżyciel posiłkowy (czyli jako strona postępowania przed sądem). Sąd, wyznaczając rozprawę, nie zawiadomił go o niej. Oskarżonego zaś uniewinnił. Prokurator w apelacji zarzucił, iż niezawiadomienie pokrzywdzonego o (...)
Jak przebiega likwidacja stowarzyszeń?
Rozwiązanie stowarzyszenia Podstawą likwidacji jest rozwiązanie stowarzyszenia, które może się odbyć na kilka sposobów. Po pierwsze rozwiązania się stowarzyszenia może nastąpić na podstawie własnej uchwały. W uchwale określa się datę rozwiązania będącą równocześnie (...)
Przeciwdziałanie alkoholizmowi ma być skuteczniejsze
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie, ma na celu zmianę przepisów nasuwających wątpliwości interpretacyjne oraz uregulowanie na poziomie ustawowym (...)
Powiadomienia dotyczące inspektora ochrony danych
Powiadomienia dotyczące IOD lub jego zastępcy należy składać tylko w postaci elektronicznej Przesłanie zawiadomienia dotyczącego IOD lub zastępcy IOD w innej formie niż elektroniczna jest bezskuteczne. ##baner## Podmiot, który wyznaczył inspektora ochrony danych ma obowiązek (...)
Termin na wyznaczenie inspektora ochrony danych
Jedną z najważniejszych zmian, jakie od 25 maja 2018 r. przewidują nowe przepisy o ochronie danych osobowych, jest przejście od dotychczasowego modelu dobrowolnego wyznaczania ABI do systemu, w którym w odniesieniu do wielu podmiotów przewidziany jest obowiązek (...)
Jak złożyć zawiadomienie o wyznaczeniu nowego inspektora ochrony danych?
Przetwarzasz dane osobowe? Pamiętaj, że musisz wyznaczyć inspektora ochrony danych (IOD) oraz powiadomić o tym fakcie Prezesa UODO. Masz na to dwa tygodnie od daty wyznaczenia IOD, jednak nie później niż do 31 lipca lub 1 września. O tym, który termin dotyczy twojej sprawy dowiesz (...)
Zgłaszanie inspektorów ochrony danych i odwoływanie ABI
Zawiadomienia o wyznaczeniu IOD należy dokonywać od 25 maja 2018 r. Od tego dnia nie należy do GIODO kierować zgłoszeń powołania i odwołania ABI. W związku z wpływającymi do Biura GIODO zawiadomieniami o danych kontaktowych inspektora ochrony danych (IOD) poinformowało (...)
Pokrzywdzonego trzeba zawsze zawiadomić o terminie rozprawy
Pokrzywdzony w sprawie karnej nie złożył oświadczenia, że chce działać jako oskarżyciel posiłkowy (czyli jako strona postępowania przed sądem). Sąd, wyznaczając rozprawę, nie zawiadomił go o niej. Oskarżonego zaś uniewinnił. Prokurator w apelacji zarzucił, iż niezawiadomienie pokrzywdzonego o (...)
W jakich postępowaniach udział obserwatora jest obowiązkowy? Obowiązkowej kontroli sprawowanej przez niezależnego obserwatora podlegają postępowania, w których wartość zamówienia: dla robót budowlanych - przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro, dla dostaw (...)
Jak przebiega likwidacja stowarzyszeń?
Rozwiązanie stowarzyszenia Podstawą likwidacji jest rozwiązanie stowarzyszenia, które może się odbyć na kilka sposobów. Po pierwsze rozwiązania się stowarzyszenia może nastąpić na podstawie własnej uchwały. W uchwale określa się datę rozwiązania będącą równocześnie (...)
Przeciwdziałanie alkoholizmowi ma być skuteczniejsze
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie, ma na celu zmianę przepisów nasuwających wątpliwości interpretacyjne oraz uregulowanie na poziomie ustawowym (...)
Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzane są w celu wyboru, z punktu widzenia zamawiającego, najkorzystniejszej oferty. Ustawa przewiduje dwa sposoby oceny ofert. Według pierwszego, najkorzystniejszą ofertą jest oferta z najniższą ceną, z kolei według drugiego, (...)
Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzane są w celu wyboru, z punktu widzenia zamawiającego, najkorzystniejszej oferty. Ustawa przewiduje dwa sposoby oceny ofert. Według pierwszego, najkorzystniejszą ofertą jest oferta z najniższą ceną, z kolei według drugiego, (...)
Jak przebiega szczepienie przeciwko COVID-19 i jak się do niego przygotować?
W jaki sposób można się zaszczepić przeciwko COVID-19? W jaki sposób można zapisać się na szczepienie? ##baner## Jak zapisujesz / rejestrujesz się na szczepienie? W tym celu możesz: zadzwonić na bezpłatną infolinię Narodowego Programu Szczepień: 989; skontaktować (...)
Termin płatności faktury - Jakie obowiązują terminy zapłaty w transakcjach handlowych?
Ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych przewiduje szczególne uprawnienia i obowiązki w związku z terminami zapłaty w transakcjach handlowych dla przedsiębiorców i podmiotów publicznych. O jakie transakcje handlowe chodzi? Transakcja (...)
Moment ogłoszenia upadłości powoduje, obok skutków dla osoby upadłego i skutków co do jego majątku, także skutki względem zobowiązań upadłego. Należy rozstrzygnąć bowiem co uczynić ze zobowiązaniami powstałymi przed ogłoszeniem upadłości. Zobowiązanie jest to (...)
Jak przywrócić termin w postępowaniu podatkowym?
Jak przywrócić termin w postępowaniu podatkowym? Czasem podatnikowi zdarza się nie dopełnić pewnych formalności w przepisanym prawem podatkowym terminie (np. wnieść odwołania od decyzji podatkowej). Czy w takim przypadku możliwość skutecznego dokonania opóźnionej czynności (...)
Łatwiejsze zaprzeczenie ojcostwa
W reakcji na wyrok Trybunału Konstytucyjnego prawodawca znowelizował kodeks rodzinny i opiekuńczy. Dzięki zmianom termin wytoczenia powództwa o zaprzeczenie ojcostwa będzie liczony od daty, w której pełnoletnie dziecko dowiedziało się o swoim rzeczywistym pochodzeniu. Dotychczasowe (...)
Rozliczanie podatku VAT od usług medialnych
Regulacje polskie a prawo Unii Europejskiej Wielu podatników nie zdaje sobie sprawy, że ustawodawca wprowadził szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego oraz szczególne momenty określające termin na odliczenie podatku naliczonego. Podatnicy kojarzą zwykle powstanie (...)
W jakich sytuacjach można zastosować przetarg ograniczony?Ponieważ przetarg ograniczony jest obok przetargu nieograniczonego, podstawowym trybem udzielania zamówień, jego zastosowanie nie wymaga uzasadnienia ani wystąpienia jakichś dodatkowych przesłanek. Zamawiający może skorzystać (...)
Co przewiduje ustawa o zarządzie sukcesyjnym w firmach jednoosobowych? Nowe przepisy wychodzą naprzeciw potrzebom tzw. firm jednoosobowych, które stanowią ogromną większość polskich przedsiębiorstw. Dzięki tym rozwiązaniom, w przypadku śmierci przedsiębiorcy, jego firma będzie mogła (...)
Kiedy zobowiązania podatkowe ulegają przedawnieniu?
W odróżnieniu od cywilistycznej instytucji przedawnienia, gdzie upływ terminu przedawnienia zobowiązania wiąże się jedynie z odpowiednim zarzutem, w systemie prawa podatkowego skutkiem przedawnienia jest w ogóle brak możliwości dochodzenia zobowiązania - zobowiązanie wygasa lub (...)
Jak podwyższyć kapitał w spółce akcyjnej? - Zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego
Zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego może polegać na zmianie statutu spółki i emisji nowych akcji lub podwyższeniu wartości nominalnej dotychczasowych akcji.Jakie są główne etapy podwyższania kapitału zakładowego?Podwyższenie kapitału zakładowego może być dokonane (...)
Jaki jest termin spełnienia świadczenia, gdy nie określa go umowa - opinia prawna
Stan faktyczny Dostarczyliśmy towar w ramach umowy zawartej z naszym klientem. W umowie był taki zapis: "Dostawca jest zobowiązany do przedłożenia świadectw pochodzenia towarów dostarczonych w ramach kontraktu", ale nie był określony termin przedłożenia. Czy wyznaczony ustnie termin (...)
Konsekwencje śmierci kredytobiorcy
Czy śmierć kredytobiorcy powoduje natychmiastową wymagalność zaciągniętego kredytu? Wymagalność roszczenia to stan, w którym wierzyciel (w niniejszym artykule – bank) uzyskuje możliwość skutecznego żądania zaspokojenia swojej wierzytelności, a dłużnik zostaje obarczony obowiązkiem (...)
Danina solidarnościowa w praktyce
Dowiedz się, jakie objaśnienia podatkowe Ministra Finansów dotyczą stosowania przepisów o daninie solidarnościowej zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Poniżej najważniejsze tezy. Czego dotyczą objaśnienia podatkowe z 28 sierpnia 2019 r. w sprawie (...)
Ruszył Deweloperski Fundusz Gwarancyjny
Zakup mieszkania od dewelopera jest bezpieczniejszy Weszła w życie nowa ustawa deweloperska, dzięki której nabywcy mieszkań na rynku pierwotnym będą lepiej chronieni – odzyskają całość wpłaconych pieniędzy nawet w przypadku upadłości dewelopera. Urząd Ochrony Konkurencji (...)
Konstrukcja prawna umowy deweloperskiej
Strony umowy deweloperskiej Stroną umowy deweloperskiej jest najczęściej po jednej stronie przedsiębiorca (deweloper), a po drugiej stronie konsument (nabywca). Definicje tych dwóch pojęć zawiera Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 43¹ Kodeksu cywilnego (dalej: „KC") (...)
Płatniku, pamiętaj o terminowym przesłaniu informacji PIT
Od 2015 r. płatnicy i inne podmioty niepełniące funkcji płatnika, zobowiązani są do sporządzania i przekazywania informacji o dochodach osób fizycznych wyłącznie w sposób elektroniczny. Wyjątkowo ww. podmioty przesyłające informacje do urzędów skarbowych dla nie więcej (...)
Jak współwłaściciele mogą korzystać ze wspólnej nieruchomości?
Od czego zależy sposób korzystania z rzeczy wspólnej przez współwłaścicieli? Ustawową regulację sposobu korzystania z rzeczy wspólnej, w tym także ze wspólnej nieruchomości zawiera art. 206 k.c., który stanowi, że „Każdy ze współwłaścicieli (...)
W jakich sytuacjach można zastosować przetarg ograniczony? Ponieważ przetarg ograniczony jest obok przetargu nieograniczonego, podstawowym trybem udzielania zamówień, jego zastosowanie nie wymaga uzasadnienia ani wystąpienia jakichś dodatkowych przesłanek. Zamawiający może skorzystać z trybu (...)
Znajomość praw i obowiązków podatnika ułatwia wywiązywanie się ze zobowiązań podatkowych oraz dostarcza informacji, czego podatnik może oczekiwać i domagać się ze strony organu podatkowego. Poniżej znajduje się opis podstawowych praw i obowiązków podatnika. Podstawowe prawa (...)
Jak dokonać korekty podatku naliczonego?
Ogólne zasady dokonywania korekty podatku naliczonego Ustawa o podatku VAT określa terminy, w których podatnik ma prawo do odliczenia podatku z otrzymanych faktur i innych dokumentów. Prawo do tego odliczenia powstaje (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT): w (...)